וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פס רחב - כמה נחוץ לנו?

קוראים כותבים

8.7.2001 / 14:28

על הפס הרחב בעתיד

מאת גיורא פלור

מאז ראשית ימי תקשורת הנתונים עולה ונשאלת השאלה - "איזה רוחב פס יספיק?" ומאז ועד היום, התשובות קצרות הטווח תמיד היו - כאשר יהיו ___ (מלא את החסר), יהיה פס רחב יותר ממה שאי פעם יידרש". השלם את החסר באמצעות DDS (שירותי מידע דיגיטליים) או סיבים אופטיים בבית ובמשרד, ועדיין תקבל את אותה התשובה.

האם התכנסות השירותים אל רשתות המבוססות על חבילות נתונים יהפכו את הפס הרחב למובן מאליו? האם בקרוב יהיה לנו פס רחב יותר מהדרוש לנו?

זה יקרה כנראה כאשר המשכורת שלנו תהיה גדולה יותר מהדרוש לנו! כמו שניהול התקציב הביתי שלנו עדיין הכרחי כדי לשמור על שלום בית, כך גם ניהול תקציב הפס הרחב באתר הלקוח הכרחי לניהול עסק רווחי וצומח. הצלחת העסק תעמוד ביחס ישיר לאופן שבו נענה על דרישות האיכות של היישומים ולאופן שבו נקצה את הפס הרחב ליישומים בעלי אופי קריטי.

אם פס רחב יהיה בשפע, מדוע לתקצבו? האם יש לקחת בחשבון את עלות הפס הרחב המועבר אל אתר הלקוח? מאז ומעולם היה קיים הבדל בין מהירות השעון של צינור העברת הנתונים לבין כמות הפס הרחב שנצרכה על ידי הלקוח.

שירותי ATM ופריים-ריליי יכולים לעבור אל הלקוח באמצעות חיבור T1, אולם לרוחב הפס הקיים יש בדרך כלל מהירות נמוכה יותר משל חיבור ה-T1, של 256 קילו-בייט לשנייה ואף פחות.

לכן, כאשר נדרשים חיבורים מהירים יותר, באמצעות כבלים, מערכת אלחוטית או סיבים אופטיים, עדיין קיים הצורך לשקול ביסודיות את עלות רוחב הפס. למעט ספקי שירותים מעטים שהם גם בעלי המתקנים, מרבית ספקי השירותים קונים את הפס הרחב ומצפים להרוויח עליו כאשר הם מספקים אותו ללקוח, תוך הוספת ערך מוסף המבחין בין השירותים השונים.

כלי ניהול כנגד אנרכיה

בהנחה שפס רחב אינו קיים בשפע ושתאבון היישומים לפס רחב אינו יודע שובע, כיצד נתייחס אל ניהול הפס הרחב אל אתר הלקוח או אל מה שמכונה המייל האחרון?

שוב אני משווה זאת לניהול התקציב הביתי ומשתמש בחוכמה ובהגיון על מנת להפיק את המירב מן המשאבים העומדים לרשותנו. יש הטוענים שכיוון שהיישומים מנוהלים על ידי כלי ניהול הרשת, אין צורך בבינה נוספת לניהול השימוש בפס הרחב.

אני מוחה על כך בטענה שזוהי בדיוק הסיבה לכך שאנו זקוקים לבינה מחוץ ליישום. יישומים רבים ומשתמשים רבים מתחרים על המשאבים בכל רגע נתון. בהיעדר מדיניות מוגדרת ומוטמעת, מהר מאד תשתלט על הפס הרחב אנרכיה.

כלי ניהול חכם בקצה של הלקוח יוכל להעריך באופן דינמי את צורכי היישום והלקוח, לקבוע את משאבי הרשת הפנויים ולהשתמש בהם תוך מיקסום העלויות והביצועים. סביבת המשתמש הטיפוסית מורכבת ממשתמשים רבים ומיישומים רבים ועל כן רוחב הפס הנדרש משתנה מסביבה אחת לשנייה.

תפקידו של כלי הניהול החכם לזהות שינויים אלה מיידית ולהתאים את המערכת על פי הדרישות והמשאבים. אם החלטות אלה לא ייעשו קרוב למקור, קטנים הסיכויים שרוחב הפס יתאים בדיוק לדרישה ויענה כראוי על הצרכים המשתנים. כמו כן, אם לא תופעל מערכת ניטור ודיווח על השימוש ומאפייני הפס הרחב, יש לצפות להפתעות ולחוסר שביעות רצון של המשתמשים.

צרכים משתנים

כדי להבין את העניין לעומק, נבחן את הדרישות של שלושה סוגי יישומים: קול באינטרנט (Voice Over IP), נתוני עיסקת ERP (תכנון משאבי הארגון), ווידיאו באינטרנט (Video Over IP).

יישומי הקול ישתמשו בכמויות קטנות יחסית של פס רחב, אך הם רגישים ביותר לעיכובים וכן לאיבוד חבילות נתונים.

נתוני עסקת ה-ERP יידרשו כמויות גדולות יותר של פס רחב לפרקי זמן קצרים וגם הם רגישים לעיכובים במובן שמישהו מחכה לתגובה מיידית. נושא איבוד חבילות הנתונים פחות רלוונטי במקרה זה, כל עוד לא נפגמת יכולת התגובה של העסקה.

יישום הוידיאו דורש כמות רבה יותר של רוחב פס והוא רגיש הן לעיכובים והן לאיבוד חבילות נתונים.

אלו הם דוגמאות כלליות בלבד. השונות בדרישות הקיבולת (רוחב הפס), העיכובים ואובדן הנתונים תלויה באופן ספציפי ביישום, במשתמש ובנסיבות. משתמשים שונים בכל אחד מהיישומים שפירטנו לעיל ניחנו בדרגות שונות של סובלנות, ועל כן יתאימו להם הגדרות פעולה שונות.

תשתית המבוססת על חבילות נתונים מציעה יתרונות רבים לספקי השירותים וללקוחותיהם. היא מאפשרת הרחבה מיידית של קיבולת הרשת ומציעה גמישות רבה יותר באספקת השירותים, המאפשרת ללקוחות ארגוניים לקבל שירות המותאם בדיוק ליישום ולדרישות הארגון. תשתית חבילות הנתונים תתמוך בעתיד בתהליך התכנסות השירותים, בעיקר כשהיישומים ייכתבו במיוחד עבור סביבה זו. רוחב הפס יגדל אולם הדרישה תגדל אף היא.

אם כך, איזה רוחב פס נחוץ לנו? זה תלוי. תלוי בסביבת הלקוח, ביישומים, במשתמש ובשירות המוצע. עודף פס רחב יהיה לנו כנראה רק כאשר החופשות שלנו יהיו ארוכות מדי, המשכורות גדולות מדי והמחשבים האישיים מהירים מדי...

גיורא פלור הינו מנהל NMS ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully