וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק 7% מהלוואות המשכנתא ב-2005 היו צמודות למט"ח

שרון שפורר

20.3.2006 / 11:44

עד לפני שנתיים 25% מנפח הלוואות המשכנתא היו במסלולים צמודים. בנק אדנים: זה הזמן לעבור להלוואות צמודות יורו

רק 7% מסך המשכנתאות שנלקחו בישראל ב-2005 היו באפיק המט"ח וגם הן ניתנו בעיקר לתושבי חוץ, כך עולה מנתוני בנק ישראל עבור השנה החולפת. הבנק המרכזי לא פירסם נתונים אלו עבור שנים קודמות, אך מניתוח שביצעו בבנק אדנים על פי דו"חות הבנקים עולה, כי בשנים עברו אחוז ההלוואות צמודות המט"ח מסך כל ההלוואות היה גבוה באופן משמעותי ועמד על 25%.

לדברי מנכ"ל בנק אדנים למשכנתאות, רמי ששון, המסלולים השקליים צמודי הפריים או המדד היוו בשנה החולפת אלטרנטיווה אטרקטיווית ומועדפת על צרכני המשכנתאות: סביבת הריבית הנמוכה בישראל מחד ושיעורי הריבית הדולרית המאמירים מאידך, גרמו ללקוחות לוותר לחלוטין על ההלוואות צמודות הדולר.


כעת, צופה ששון, השינויים המתרחשים כיום בשוקי הכספים עשויים לשנות שוב את המגמה ולהחזיר את הביקוש של הלווים למסלולים הדולריים: "אנו עדים לעלייה הדרגתית של הריבית המוניטרית והפריים בישראל בחודשים האחרונים, בעקבות העלייה בריבית הבנק המרכזי בארה"ב. בנוסף, גם הריבית צמודת המדד נמצאת במגמת עלייה מתמשכת והלווים מבקשים לבחון אלטרנטיבות נוספות".

בעוד הלווים עתידים לחזור למסלולים הצמודים, בבנק אדנים למשכתנאות סבורים, כי עדיף ללווי המשכנתא לבחור באפיק צמוד היורו על פני זה הצמוד לדולר וזאת משתי סיבות עיקריות: יציבות המטבע והשינויים בריבית בגוש האירופי.

ריבית הליבור של היורו (לשלושה חודשים) נמוכה יחסית ועומדת כיום על כ 2.7% בלבד, והריבית על היורו לטווח הקצר עומדת על 2.5%. זאת, לעומת כ4.9% בליבור הדולרי (לשלושה חודשים) וריבית דולרית לטווח הקצר של 4.5%.

בבנק אדנים מציינים, אמנם גם הריבית באיחוד האירופי במגמה עולה כמו בארה"ב, אך העלאות הריבית באירופה הן מתונות יותר ובתדירות נמוכה יותר מבארה"ב, שם הועלתה הריבית כבר 14 פעמים ברציפות מגובה של 1% לגובה של 4.5% בתוך פחות משלוש שנים.

לדברי ששון, המטבע האירופי והריבית עליו נתפסים ומתנהגים כיציבים יחסית למטבעות אחרים, ולנתון זה חשיבות מרובה כשמדובר בהלוואת משכנתא. "גם בפרספקטיווה לאחור, נמצאה הבחירה של לווים באפיקים צמודי המט"ח בכלל וצמודי היורו בפרט כמוצלחת בהשוואה למדד המחירים לצרכן: במהלך 6 השנים האחרונות עלה המדד ב-11%. השער היציג של הדולר עלה בכ-4% בלבד ואילו שערו של היורו ירד בכ-3%. לביקוש לאשראי צמוד היורו תורמים גם יהודי אירופה המבקשים לרכוש דירה בישראל ולממנה בסיוע משכנתא מקומית בעלת הצמדה למטבע בו נקובה הכנסתם, מעבר לים", כך ששון.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully