וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקורי יורדת להגנה

גתית פנקס

19.7.2001 / 12:16

התוצאות עמדו בתחזיות, אבל היא נערכת לימים שחונים ומקצצת; תצמח ב-30% השנה

"אנחנו משחקים עכשיו בדיפנס", אמר אתמול אמנון לנדן, יו"ר, נשיא ומנכ"ל חברת מרקורי , ונראה כי זו ההגדרה הטובה ביותר למה שעובר על החברה ולמה שצפוי לה בתקופה הקרובה.

מרקורי פירסמה אמש את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה, שהצליחו לעמוד בתחזיות הקונצנזוס בוול סטריט. החברה, המתמחה בפתרונות לניהול ביצועי אינטרנט, דיווחה על הכנסות של 96 מיליון דולר ברבעון - פחות או יותר בהתאם לתחזיות האנליסטים. יחד עם זאת, היא לא הצליחה לעקוף את התחזיות האופטימיות יותר, כמו זו של בית ההשקעות אופנהיימר (CIBC), שקיוותה להכנסות של 99.7 מיליון דולר.

רווחי החברה, הנסחרת בבורסת הנאסד"ק לפי שווי שוק של 3.2 מיליארד דולר, הסתכמו ב-16.2 מיליון דולר או 18 סנט למניה (על בסיס פרופורמה), בהתאם לתחזיות. בהכללת הוצאות רכישת חברת Freshwater, מחיקות מוניטין ופיצויים הקשורים למניה, הרי שמדובר ברווח של 9.3 מיליון דולר או 10 סנט למניה.

ההאטה לא פוסחת על מרקורי

"היה זה רבעון טוב, על אף האווירה הקשה", אומר לנו היום אורי אגמון, סמנכ"ל לפעילות בינלאומית של מרקורי. "עמדנו בתחזיות שהצבנו עוד בשנה שעברה, ובכך זכינו להשתייך לקבוצה שמכילה במקרה הטוב 10% מכלל החברות בעולם", הוא אומר.

ולמרות זאת, אגמון אומר כי לנוכח המצב בשוק מרקורי הבינה שהיא לא תוכל להמשיך ולהתחייב ליעדים עליהם דיברה בעבר. "זה לא מצב הגיוני שתהיה האטה והיא תפסח עלינו", הוא טוען.

ואכן, החברה הודיעה אתמול כי היא מעריכה שבשנת 2001 היא תצמח ב-27%-32% בלבד - נמוך ב-6.7% מהתחזיות הקודמות. התרגום למספרים הוא הכנסות שנתיות של 390-405 מיליון דולר. הרווח יהיה 75-80 סנט למניה, לעומת תחזית בתי ההשקעות לרווח של 89 סנט.

"אנחנו מאוד קונסרווטיווים, ותמיד משתדלים לפתח ציפיות מינימליות", אומר אגמון, "הייתי אומר שהנהלת החברה אפילו פרנואידית, וזה דבר שנשאר לנו עוד מימי אריה פיינגולד (ממקימי החברה - ג.פ)".

מתאימים את מבנה ההוצאות למחזור המכירות

זה גם ההסבר של אגמון לצעדים שהחברה נוקטת במטרה לקצץ את רמת ההוצאות שלה - קיצוץ של 8% מכוח האדם (140-150 משרות) והורדה של 15% משכר המנהלים. "כבר בחודש פברואר עצרנו גיוסי כוח אדם", אומר אגמון, "זאת, מאחר שחששנו כי ההמשך יהיה קשה.

"בהמשך גילינו, שלמרות שהכרזנו על הקפאה מוחלטת של גיוסים, בכל זאת נכנסו אנשים חדשים ומצאנו את עצמנו עם יותר עובדים משתכננו". לדבריו, הפיטורים כללו בעיקר סטודנטים ועובדים זמניים. "חשוב להבין שהקיצוצים לא היו בשל חרב שהונחה על צוואר החברה, וזה לא היה אקט מחויב המציאות, אלא יותר תוצאה של מחשבה אסטרטגית", אומר אגמון.

בישראל פוטרו כ-16-18 עובדים בלבד, ופיצויי הפיטורין יגררו את החברה להוצאה חד פעמית של 2.75-3.5 מיליון דולר ברבעון השלישי. ההערכות בשוק ההון הן, כי בטווח הארוך הקיצוץ יחסוך לחברה כ-25 מיליון דולר.

לגבי הורדת שכר המנהלים (קבוצה של 12 איש) אומר אגמון כי אין זה צעד שאמור לתרום בצורה משמעותית לחיסכון בהוצאות. "לא כימתנו את זה בצורה כספית. זה בעיקר צעד שמראה מנהיגות".

לנדן: הגרוע מכל מאחור

בבית ההשקעות מריל לינץ' פירסמו רק אתמול דו"ח ובו הם העריכו כי ההערכות לפיהן מרקורי תשנה את תחזיותיה להמשך השנה מבוססות על ספקולציות בלבד - מה שהתברר כצעד נמהר. בדו"ח חדש מאמש מדבר כעת צוות האנליסטים בראשות כריסטופר שילקס על רווח של 76 סנט למניה ב-2001 לעומת תחזית קודמת לרווח של 92 סנט למניה. ההכנסות החזויות: 393 מיליון דולר - ברף התחתון של הדרכת החברה - לעומת תחזית קודמת להכנסות של 435 מיליון דולר.

מרקורי הודיעה אמש כי רווחיה לרבעון השלישי של השנה יהיו 17-18 סנט למניה וכי הכנסותיה יהיו 90-100 מיליון דולר. התחזיות הממוצעות בוול סטריט היו אופטימיות יותר, וקיוו לרווח של 22 סנט למניה על הכנסות של 110 מיליון דולר.

"אנחנו לא רואים שום סימן של התאוששות כעת", אמר אמש לנדן בשיחת הוועידה עם אנליסטים, "אבל אנחנו מאמינים שהגרוע מכל מאחורינו. מכל מקום, אנחנו חייבים להניח שעומדים בפנינו עוד רבעונים מאתגרים ולכן נקטנו בצעדי הקיצוץ של התחזיות והעובדים", הוא אומר.

עיכוב בהתחלות חדשות של פרויקטים

אז למה מייחסת מרקורי את ההאטה שהיא חשה? לדברי אגמון, פרויקטים רבים שהיא חשבה שיחלו במועד מסוים - נדחו. "אין אצלנו אלמנט של ביטולים מוחלטים, אלא בעיקר דחיות וירידה במספר התחלות החדשות של פרויקטים. את החולשה אנחנו חווים בעיקר בשוק האמריקאי, אבל גם אירופה לא נמלטה מכך ברבעון השני". 65% ממכירות החברה ברבעון השני נבעו מאזור ארה"ב בעוד שמקור 35% ממכירות החברה באירופה ושאר העולם.

שני מוצריה העיקריים של החברה הם ה-LoadRunner, שמאפשר בדיקת עומסים בשרתי אינטרנט - במיוחד בשעות לחץ, וה-Topaz, המאפשר סימולציות של מהירות התגובות של אותם שרתים. מוצריה של החברה זולים יחסית, זמן ההטמעה שלהם הוא קצר ביותר ולוקח מספר מועט של שבועות.

הרפיון של השוק היתרגם אצל מרקורי גם בירידה במחיר העסקה הממוצע, שהיה ברבעון השני של השנה 60-65 אלף דולר, וזאת לעומת מחירי שיא של 75 אלף דולר בעבר. "אין ספק שקיים עלינו לחץ מחירים", אומר אגמון, "יש הרבה חברות קטנות בשוק שנקטו במודל של למכור הרבה ובזול, והמודל העסקי שלהן היה בנוי בעיקר על הקשרים של המשקיעים. ברור לנו היום שחברות כאלה לא יכולות להחזיק מעמד או להתקדם, אבל היתה לזה השפעה על מחירי העסקות שלנו".

התעניינות במוצרים החדשים

בשיחת הוועידה ציינה החברה כי לפי סקר חדש של חברת המחקר IDC, היא מחזיקה ב-51% משוק מוצרי הבדיקה, שם היא מתחרה בחברות רשונל (סימול RATL), Compuware (סימול CPWR) ו-Keynote (סימול KEYN).

אגמון אף מגלה שביעות רצון מהמוצרים החדשים של החברה. "יש התעניינות אדירה במוצרים שלנו", אומר אגמון, "הייתי בימים האחרונים ביפאן בסדרת פגישות עם מנהלים בטושיבה, בסוני, ב-NEC ובחברה בת של פוג'יטסו - חברות עימן יש לנו שיתופי פעולה - ואנח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully