וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד הבנקים: "אם לקוח ישאל מה מצב השוק היום - הפקיד לא יוכל לענות לו"

הארץ

27.7.2001 / 10:07

אסף ברגרפרוינד

"בהוראות רשות ניירות ערך אין ודאות ואין חד משמעיות, יש בהן טשטוש גבולות והעמדת אלפי פקידי בנקים במצב בלתי אפשרי, תוך סיכון קבוע של העמדה לדין" - כך טוען איגוד הבנקים בסיכומי טענותיו שהוגשו השבוע לבית המשפט המחוזי בתל אביב, כחלק מעתירתו נגד עמדת הרשות בנוגע למשמעות הביטוי "ייעוץ השקעות". הביטוי מופיע בחוק להסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, שנכנס לתוקף לפני 4 שנים.

איגוד הבנקים הגיש את עתירתו לאחר שהבנקים בישראל קיבלו סדרת מכתבים מרשות ניירות ערך, שבהם קבעה הרשות כיצד יש לפרש את הביטוי ייעוץ השקעות, והורתה לבנקים לפעול הרשות שלפיה כל מסירת מידע על ידי פקידי הבנק ללקוחות בנושאים פיננסיים תיחשב לפעולת ייעוץ, שתחייב את מוסר המידע בקבלת רישיון לייעוץ השקעות. על פי החוק מ-1997 חויבו כל העוסקים בייעוץ השקעות בקבלת רישיון לייעוץ השקעות. החוק, המטיל על יועצי ההשקעות חובות אמון וזהירות שנועדו למנוע מצב של ניגוד עניינים, קובע בנוסף כי מתן ייעוץ השקעות בלי רישיון הוא עבירה פלילית שהעונש המקסימלי עליה הוא שתי שנות מאסר.

בראייתם של הבנקים בישראל, קבלת עמדתה של הרשות לניירות ערך צפויה לפגוע בהם, כספקים הגדולים ביותר של מידע פיננסי על שוק ההון לציבור. הבנקים, שמעסיקים אלפי פקידים אשר מדי יום מספקים מידע פיננסי ללקוחות, חוששים מהאפשרות שייאלצו להכשיר את כל אותם פקידים כיועצי השקעות על מנת שיוכלו להמשיך לספק מידע ללקוחות הבנק.

מדובר בתהליך ממושך, שעלותו מוערכת בסכום של 20 אלף שקל עבור הכשרה של פקיד עד לקבלת רישיון של יועץ השקעות.

איגוד הבנקים טוען כי לא ניתן ליישם את ההוראות של הרשות לניירות ערך לאור המציאות היום-יומית שעמה אמורים להתמודד פקידי הבנק. איגוד הבנקים אומר בסיכומיו כי "הרשות שיכתבה את הגדרת "ייעוץ השקעות, תוך הוספת יסודות רבים ומורכבים". האיגוד, המיוצג על ידי עורכי הדין ניר כהן ודוד לשם, מביא בסיכומיו דוגמה שתמחיש לטענתו את האבסורד שהגדרת הרשות עלולה לגרום.

האיגוד מציג מקרה היפותטי שבו לקוח נכנס לסניף הבנק שלו, כאשר הפקיד מודע לכך כי הלקוח משקיע בתחום התרופות. כאשר הלקוח נכנס, מבחין הפקיד כי מניית טבע עלתה ב-20%. לטענת איגוד הבנקים, אם תתקבל עמדת הרשות לניירות ערך, אסור יהיה לפקיד לספר מיוזמתו ללקוח על התנודה בשער המניה, שכן מדובר במידע שניתן ללקוח על פי שיקול דעתו של הפקיד, והוא יכול להוביל את הלקוח להחלטה בקשר לנייר הערך. כמו כן, אם הלקוח ישאל במקרה את הפקיד "מה מצב השוק היום?" או "מה קורה בבורסה", הפקיד, על פי עמדת הרשות, לא יהיה רשאי לענות לו, משום שהלקוח לא שאל אותו שאלה ממוקדת.

האיגוד מוסיף כי גם אם הפקיד נשאל שאלה ספציפית לגבי מצב של מניה מסוימת, הרי "שיהיה עליו לחשוב עשר פעמים לפני שישיב לשאלת הלקוח, כי לפי מבחני הרשות הוא חייב לענות תשובה הכוללת עובדה לגבי נייר ערך מסוים בלבד". האיגוד מדגיש כי אם תתקבל עמדת הרשות "יעדיפו פקידי הבנק, החשופים לעונש של שתי שנות מאסר, שלא להסתבך, ולא ימסרו ללקוח כל מידע".

רשות ניירות ערך טענה בתגובה שהגישה לבית המשפט כי מטרת העתירה שהגיש האיגוד לאפשר לבנקים להמשיך לשכנע את לקוחותיהם לרכוש נכסים פיננסיים הקשורים לבנק. הרשות טוענת כי מטרתו של חוק הסדרת ייעוץ ההשקעות להטיל על בעלי רישיון לייעוץ חובות אמון וזהירות, שנועדו למנוע מצב של ניגוד עניינים, כפי שקורה כיום בבנקים, שבמסווה של מתן מידע משווקים ללקוחותיהם קרנות נאמנות וקופות גמל הקשורות לבנק.

בדיון מקדמי בעתירה שהתקיים לפני חודש הציע נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט אורי גורן, הצעת פשרה, שאמורה היתה לסיים את המחלוקות המשפטיות. שעל פיה הצדדים יסכימו כי המכתבים ששלחה הרשות לניירות ערך לאיגוד משקפים את מדיניותה ונועדו להביא בפני הבנקים את פירושה למונח ייעוץ השקעות. בנוסף הציע גורן כי יוסכם שלא כל מסירת מידע תיחשב לפעולה של ייעוץ, ולא כל ייעוץ יהווה מסירת מידע - הכל תלוי בנסיבות. הרשות והאיגוד דחו את הצעתו של גורן, שהוציא בתגובה צו זמני המשהה את תוקף המכתבים ששלחה הרשות לבנקים עד להחלטתו, שאמורה להתקבל לאחר שהרשות לניירות ערך תגיש את סיכומיה לבית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully