וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חברות ה-ISP יתחברו לכבל האופטי?

ערן גבאי

2.8.2001 / 14:07

נטוויז'ן: "ייתכן שנתמודד על הרשיון הכללי"

משרד התקשורת הצליח השבוע להפתיע אפילו את חברות ה-ISP, כשמסר כי נבחנת האפשרות להעניק גישה ישירה לחברות ה-ISP לרשתות תקשורת בינלאומיות, מבלי שיצטרכו לשלם על גישה זו לספקיות התקשורת הבינלאומית (בזק בינלאומי, ברק וקווי זהב) ולאפשר להן ביתר קלות להתחרות בשוק הבינלאומי.

חברות ה-ISP העלו לפני מספר חודשים דרישה בפני משרד התקשורת להרחבת השירותים שיוכלו להינתן על ידן, ובכך לתקן את הפרדוקס הקיים כיום, לדבריהן, לפיו הן מתחרות בתחום בחברות בעלות רישיון רחב בהרבה משלהן.

ככל הנראה מדובר במתן האפשרות לחברות ה-ISP, נטוויז'ן ואינטרנט זהב (ציטוט/חדשות), להרחיב את השירותים שלהן או להתמודד על רישיונות כלליים למתן תקשורת בינלאומית, החל מינואר 2002, עת השוק אמור להיפתח בפני מתחרים חדשים.

אינטרנט זהב ונטוויז'ן שתוקף רישיונן פג, עיקר עיסוקן באחרונה נסוב דווקא סביב הגשת בקשות להארכות זמניות נוספות לרשיונן.

יוזמת משרד התקשורת מבורכת

החברות אומנם הופתעו, אך הן כמובן מברכות על היוזמה מצדו של משרד התקשורת, "המשדר פתיחות", כדברי מנהל השיווק של נטוויז'ן, יואב פרי דור.

פרי דור טוען כי, "המדובר בהצהרת כוונות מבחינתנו, וייתכן בהחלט שנתמודד על הרשיון הכללי למתן שירותי שיחות בינלאומיות, מנגד, תעמוד לנו הזכות גם לפעול להמשך התרת שירותים נוספים החסומים בפנינו כיום".

בהקשר זה הוא מזכיר את שירות ה-VOIP ה"אינטרנטי בהגדרה", לטענתו, שנאסר על ספקיות האינטרנט לעשות בו שימוש בעוד המתחרות, החברות הבינלאומיות, עושות בו שימוש.

כיום שוכרות נטוויז'ן ואינטרנט זהב קיבולת מהחברות הבינלאומיות - על פי מחיר למגה, בהסכמים לשנה אחת בלבד. ה-ISP רוכשות קיבול מהחברות הבינלאומיות, הרוכשות נתח מהכבל במחיר שנאמד רק לפני שנה וחצי סביב ה-10 מיליון דולר, וכיום מחירו סביב ה-4.5 מיליון דולר והוא במגמת ירידה. ה-ISP שוכרות נתח בעיקר בכבל מד-1, אך גם בלוויין.

מברק נמסר כי, "נדמה כאילו מישהו שיחזר דרישה מלפני שנתיים, הרי כיום אינטרנט זהב ונטוויז'ן מנהלות שופינג ונהנות".

מנין 4.5 מיליון דולר?

נשאלת השאלה כיצד ישיגו אינטרנט זהב או נטוויז'ן, סכום של 4.5 מיליון דולר להשקעה בכבל. הרי על פניו נראה כי החברות לא יחסכו דבר, אלא ישלמו יותר בעד אותם השירותים. תשובה אינה בנמצא גם כשמדברים עם חברות ה-ISP.

מברק מוסרים כי ה-ISP, "יאבדו גיבוי ויאבדו שרידות", ומביעים ספק אם גם כאשר ישונה החוק, החברות יחליטו להתחבר ל"שדירת האינטרנט המרכזית".

קיים, לכאורה, מצב אופטימלי מבחינתן של אינטרנט זהב ונטוויז'ן, המנהלות כיום מו"מ עם שלוש חברות (בזק בינלאומי, קווי זהב וברק, לה הנתח הגדול בשוק ונהנית מיתרון הגודל).

פרי דור טוען כי "הנפח הנדרש גדל כל העת ואמור להמשיך ולגדול, ועל כן אין דאגה בהשקעות בתחום זה" ומוסיף במפורש כי, "הערכתנו היא שנוכל לחסוך אם נלך בדרך זו".

הסכום אותו משלמות היום חברות ה-ISP בעבור הקישור לכבל הבינלאומי נאמד בכ-100 מיליון דולר, מחיר המשולם ע"פ כמות המגה הנצרכת. לשם השוואה, על פי הערכות בשוק, צפויות הכנסות ספקיות האינטרנט להסתכם השנה ב-160 מיליון דולר.

הממונה על ההגבלים מפעיל לחץ

באחרונה נודע, כי בעקבות לחץ מכיוונו של הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, וכריכת האישור למיזוג קווי זהב וברק בהבטחת משרד התקשורת שלא להטיל כל חסמים בפני גופים חדשים שירצו בכניסה לשוק, נוטה המשרד לבחון בחיוב את האפשרות שלא להטיל כל חסמים על גופים שירצו לפעול בשוק הבינלאומי.

חברות קווי זהב וברק מבקשות ממשרד התקשורת להגביל את פתיחת השוק ולחייב את המפעילים החדשים שייכנסו בדמי רישיון, שישוו את תנאי הכניסה שלהן עם תנאי הכניסה של שתי החברות ששילמו מאות מיליוני שקלים לבזק (ציטוט/חדשות) בתמורה לוויתורה על המונופול, ועל נתח משמעותי של ההכנסות משירותי התקשורת הבינלאומיים.

פתיחת השוק לתחרות תגדיל את יכולתם של ספקי אינטרנט, החסרים כיום גישה ישירה ל"שדירת האינטרנט" הבינלאומית, להתחרות בשירותי האינטרנט שמספקות שלוש זכיניות התקשורת הבינלאומית.

רישיון התקשורת הבינלאומית עשוי לחסוך לספקי האינטרנט עשרות מיליוני שקלים בשנה, אותם הם משלמים לזכייני התקשורת הבינלאומית.

כשבאים לבדוק איך מתחלק שוק ספקי האינטרנט בארץ, מגלים כי דיווחי החברות משתנים חדשות לבקרים. מקובל להעריך כי שוק האינטרנט נשלט על ידי שלוש חברות: בזק בינלאומי, אינטרנט זהב ונטוויז'ן, כשלכל אחת מהן כ-330 אלף מנויים ובכל מקרה ההבדל במספר המנויים זניח.

אינטרנט זהב מתחילה להשלים עם העובדה שכסף חדש (מיורוקום) לא בנמצא. נטוויז'ן תלויה בחסדיה של דסק"ש (ציטוט/חדשות), אך לעומת זאת, בזק בינלאומי נהנית מגב כלכלי איתן - בזק, ודווקא כיום גב כזה יכול לשמש כרוח גב אדירה.

"מצב אינטרנט זהב - קשה משל נטוויז'ן"

שלי תשובה מפורסייט, מסר ל-TheMarker.com כי, "מצבה של אינטרנט זהב קשה מזה של נטוויז'ן, וכי כרגע המצב אינו תלוי במה יעשו החברות לבדן, והסיכויים כי ישרדו כחברות עצמאיות אפסי".

"אם מקבלים את ההנחה ששוק התקשורת עתיד להתנקז תחת שלוש קבוצות עיקריות (קבוצת בזק, קבוצת הכבלים וקבוצת סלקום), הרי שאין הצדקה בדרישת ה-ISP לרישיון", אומר תשובה ומוסיף, "החברות יידרשו להשקעות גבוהות מאוד בפרסום ושיווק".

שלי תשובה טען כי כשם שהחברות הבינלאומיות גיבשו לעצמן אופרציית ISP, כך מעוניינות כעת ה-ISP לאיים על ההגמוניה של החברות הבינלאומיות.

תשובה מגדיר את פעולת ה-ISP כ"בלון ניסוי", הנובע מכך שהמצב, כאילו בשוק קיימות שלוש אופציית לרכישת נתחי כבל היא טעות אופטית. בהנחה שמיזוג קווי זהב-ברק יקרום עור וגידים, הרי שלנגד עיניהן של חברות ה-ISP תיוותר חלופה ריאלית אחת (החברה הממוזגת קווי זהב-ברק) ומהמצב ה"לא נוח" הזה חוששות חברות ה-ISP ואליו הן נערכות.

תשובה מונה שתי מדרגות העומדות כרגע בפני אינטרנט זהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully