וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכורים לקפה? תתכוננו להילחם על האספרסו שלכם

30.8.2016 / 15:17

דו"ח אוסטרלי מדאיג צופה כי עד שנת 2080 עלול צמח הקפה להפוך לזן נכחד. איך מתמודדות יצרניות הקפה עם הבעייה ומה אתם יכולים לעשות כדי לוודא שמנת הקפאין לא תילקח ממכם?

מערכת וואלה

לא יכולים להתעורר בלי קפה בבוקר? תתכוננו לגרוע מכל: על פי דו"ח חדש של המכון האוסטרלי לאקלים, עד שנת 2050, ההתחממות הגלובלית תגרום ליותר ממחצית מהקרקע המנוצלת כרגע להפקת קפה, להגיע למצב בו לא ניתן להפיק ממנה קפה מספיק איכותי לצריכה. עד 2080, מזהיר הדו"ח, הטמפרטורות הגבוהות עשויות להפוך את צמחי הבר של הקפה לזן נכחד לחלוטין. הצמח משמש בתור מקור גנטי עבור החקלאים לקראת גידול מסחרי של קפה במטעים.

על אף שהדו"ח חוזה שהשינוי במלאי יתרחש במשך עשרות שנים, המחסור בקפה קרוב יותר מתמיד, כך נראה. על פי חלק מהנתונים, המחסור כבר התחיל. ברזיל – המקור ליותר משליש מפולי הקפה בעולם – רשמה צניחה דרמטית במלאי הקפה שלה בשנתיים האחרונות, כתוצאה מהבצורת המתמשכת במדינה. עד כה, יבולים גדולים באופן חריג בשווקי קפה אחרים בעולם עזרו לפצות על רוב ההבדל, אך הגורמים המומחים בענף לא צופים כי יבולים גדולים אלו ימשיכו. למעשה, המגמה עשויה להיות הפוכה.

רוב הצניחה האחרונה בברזיל קוזזה על ידי יבול שיא בהונדורס – מדינה אשר צפויה לספוג פגיעה קשה במיוחד בעשורים הקרובים, כך עולה מהדו"ח. באופן כללי, מדינות רבות שייצוא קפה הוא חלק נכבד מהכלכלה שלהן, הן גם המועדות ביותר לפגעי האקלים המשתנה. בנוסף להונדורס, גם וייטנאם וגואטמלה, למשל, מדורגות ב-10 המדינות המובילות מבחינת נזקי מזג אוויר שנרשמו בהן מאז שנות ה-90.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

החברות הגדולות כבר מודעות לחומרת המצב

על פי הדו"ח, חברות קפה גלובליות מובילות, כמו סטארבקס ולוואצה, מכירות באופן פומבי בכך שהשינוי האקלימי מציב סכנה גדולה על אספקת הקפה העולמית. התוצאה הצפויה של המחסור תשפיע על הטעם והארומה של הקפה העתידי, ותוביל לעליית מחירים בכל העולם.

לפי התחזיות של הדו"ח, ייצור הפקה יעבור מקו המשווה אל אזורים הרריים, שם הוא צפוי להיאבק מול שימושי קרקע אחרים, לרבות יערות. הגיוון באזורי הגידול נועד בין היתר למנוע ריכוז של גידול באזור אחד, מה שמגדיל את האפקט השלילי אם היבולים ממנו הם דלים ובעייתיים. אסטרטגיות התמודדות נוספות הן פיתוח מערכות הפקה עמידות יותר, גיוון של יבולים, והעברת המטעים למיקומים גבוהים יותר.

ענף שלם עומד בפני סימן שאלה

עוד בעיה שמציג הדו"ח בהקשר של המחסור הצפוי בקפה, היא העובדה שרוב מגדלי הקפה בעולם, שמספרם עומד על 25 מיליון, פועלים במסגרות קטנות ומשפחתיות. לבדם, אין להם את היכולת להסתגל למזג אוויר חם יותר ולהיאבק באי יציבות בשוק.

מעבר לכך, על פי נתוני הדו"ח יותר מ-120 מיליון איש ביותר מ-70 מדינות סומכים את פרנסתם על שרשרת הערך של הקפה. השינוי האקלימי צפוי להגדיל משמעותית את הנטל על הבריאות ואיכות החיים – הפיזית והמנטלית – של יצרני הקפה, עובדי הענף והקהילות החיות סביב גידול קפה – עם השלכות גם בכל הנוגע לפרודוקטיביות. בסופו של דבר, הדו"ח צופה כי השינוי האקלימי ידחק מגדלים רבים אל מחוץ לענף.

מהצד של הצרכנים חובבי הקפה שרוצים לסייע, הצעד הראשון הוא ללמוד על האתגרים אשר בפניהם עומדים מגלי הקפה והקהילות שלהם, ועל ארגונים של סחר הוגן, אשר מנסים לשפר את מצבם. בנוסף, ניתן לבחור במותגים נייטרלים מבחינת פליטת פחמן, ואשר מבטיחים לעזור למגדלים ולקהילות הייצור להתאים את עצמן לשינוי האקלימי. ולבסוף, ניתן לדרוש מהממשלה ומכל החברות לפעול, על מנת להבטיח שכל המוצרים, העסקים והכלכלות יהיו נייטרלים או יותר מכך מבחינת פליטת גזי פחמן. האספרסו שלכם תלוי בזה.

  • עוד באותו נושא:
  • קפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully