וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייבים לעבוד בחול המועד? עובד: דע את זכויותיך בחגים

29.9.2016 / 10:21

נוסף לחופש המוברך, ימי החג מביאים איתם הרבה חוסר בהירות בכל הקשור לעבודה בתקופה זו, שגורמת למחלוקות בין עובדים למעסיקים. כדי לעשות סדר בבלגן ערכנו עבורכם מדריך זכויות העובדים בתקופת חגי תשרי

פגישה עם הבוס. ShutterStock
פגישה עם הבוס/ShutterStock

החגים הבאים עלינו לטובה מביאים איתם את החופש והמנוחה הברוכה. בכל הקשור לעבודה בחגי תשרי, קיימת אי בהירות שאף גורמת למחלוקות בין העובדים למעסיקים. החלטנו לעשות סדר בבלגן ולהבהיר את כל הסוגיות החשובות לזכויות העובדים במהלך החג. המדריך נערך בסייוע עו"ד אלכס גרבר, ראש צוות בחברת בקרת שכר שעוסקת ביעוץ לחברות בתשלום משכורות, עו"ד אושרת שדה, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד עורכי הדין חיות גרינברג, ועו"ד יעל דולב, מנהלת מחלקת דיני עבודה ב'גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'.

כמה שעות אמורים לעבוד בערב החג ומה התשלום בעבור כך?

ערבי חג בחגי תשרי הם - ראש השנה, יום כיפור, סוכות ושמחת תורה. במקומות עבודה שבהם עובדים 6 ימים בשבוע, יום עבודה בערב חג יהיה 7 שעות, במקומות עבודה שבהם עובדים 5 ימים בשבוע, יום עבודה בערב חג יהיה בן 8 שעות בתשלום של 9 שעות, או יום עבודה של 7 שעות בתשלום של 8 שעות. לגבי ערב יום הכיפורים, העובדים יעבדו 6 שעות בתשלום מלא. כל שעה מעבר לכך, תוגדר כשעה נוספת והתגמול יהיה בהתאם - 125% לשעתיים ראשונות ו-150% מהשעה השלישית ואילך.

אם במקום עבודה בו חל הסכם קיבוצי ענפי/צו הרחבה ענפי/הסכם קיבוצי מיוחד/הסכם אישי/נוהג הקובע לעניין זה הוראה מטיבה עם העובד, אזי יש לנהוג על פיו".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

האם אני זכאי לקבל תשלום בגין ימי החג?

ימי החג הם אלה: 2 ימי ראש השנה, יום הכיפורים, 2 ימי סוכות, 2 ימי פסח, חג השבועות ויום העצמאות. בהתאם ללשון החוק והפסיקה, עובד במשכורת חודשית זכאי לשכר עבודה גם עבור ימי חג החלים באותו חודש,היות והבסיס לתשלום שכר עבודתו הוא חודשי (קבוע). לפיכך במקרה כזה העובד יקבל את משכורתו הקבועה גם בחודש בו חל חג והוא אינו זכאי לתשלום נוסף עבור ימי החג.

עובד בשכר יומי זכאי לתשלום בגין ימי חג, בתנאי שעבד לפחות, שלושה חודשים במקום העבודה ובתנאי שלא נעדר מהעבודה סמוך ליום החג (יום לפני החג ויום אחרי החג), אלא בהסכמת המעביד. ההמלצה היא לבחון האם במקום עבודה מסוים קיים הסכם קיבוצי, צו הרחבה, הסכם אישי או נוהג המיטיבים עם העובדים מעבר להוראה הנובעת מצו ההרחבה האמור".

עובד שעתי, אשר אינו עובד ביום החג והשלים 3 חודשי עבודה במקום העבודה, שלא נעדר מהעבודה, יום לפני החג ויום אחרי החג, אלא בהסכמת המעביד, יהיה זכאי לתשלום מלא בעבור 5 ימי חגי תשרי, אשר לא חלו ביום שבת (2 ימי ראש השנה, יום הכיפורים, 2 ימי סוכות). התשלום בגין דמי חגים, הוא תשלום עבור יום עבודה רגיל של העובד.

תשלום דמי חגים, נועד להבטיח לעובד שעתי כי משכורתו לא תפגע. במקרה בו חל יום חג, ביום שישי או ביום פנוי אחר של העובד, אזי, בית הדין הארצי לעבודה קבע כי במקומות שבהם עובדים בימים א'-ה' בלבד (כלומר לא עובדים בימי שישי) עובד אינו זכאי לדמי חגים שחלים ביום שישי, כי ממילא הוא אינו מפסיד יום עבודה בגלל החג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתנה אינה מחוייבת על פי החוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם המעסיק יכול לדרוש מהעובדים לעבוד במהלך החג?

החוק קובע, כי העסקת עובדים במנוחה השבועית וחגים, הינה אסורה, אלא אם ניתן למעסיק היתר מיוחד משר התמ"ת. למעסיק אסור לכפות, על עובד שמסרב לעבוד בחג מטעמי דת, ובלבד שהעובד לא עובד בעבודה כדוגמת, ביטחון המדינה או שלום הציבור.

ככלל, יש לשלם לעובד שכר עבודה בשיעור של 150% משכרו הרגיל, לכל הפחות. אגב, אם העובד הינו עובד במשכורת (על בסיס חודשי או יותר), המעסיק זכאי לתת לעובד במקום שכר בשיעור האמור, מנוחה של שעה וחצי לפחות על כל שעת עבודה שעבד בחג

עובד שעתי אשר עובד ביום החג, זכאי לשכר עבודה, בשיעור 150% ולשעות מנוחה (במקום שעות החג שבהן עבד). כאשר עובד מועסק בשעות נוספות, במנוחה השבועית או בימי חג, הוא יהיה זכאי לתגמול בשיעור 175% משכרו הרגיל בגין השעתיים הראשונות הנוספות (150% + 25%) ולתגמול בשיעור 200% משכרו הרגיל בגין כל שעה נוספת.

העובד שעבד בחג שלא מבחירה יהיה זכאי לשכר עבודה רגיל + 150% משכרו הרגיל, ובסך הכל 250%. הגמול המפורט לעיל בגין עבודה בחג, בין מבחירה ובין שלא מבחירה, לא כולל גמול שעות נוספות שיתווסף לגמול האמור אם העובד עבד בחג שעות נוספות".

האם ניתן לחייב עובד לצאת לחופשה מרוכזת בחול המועד? ומה אם אין לעובד מספיק ימי חופשה?

מעסיק יכול להחליט, כי במהלך ערבי החג ו/או ימי חול המועד, ייסגר מקום העבודה והעובדים ישהו בחופשה שנתית מרוכזת, אך עליו, להודיע 14 ימים מראש, אם המדובר בחופשה בת 7 ימים ויותר ולוודא, שלעובדים ישנם מספיק ימי חופשה צבורים לניצול.

במקרה בו, לעובד אין מספיק ימי חופשה צבורים, לא ניתן לחייבו לצאת לחופשה מרוכזת, מאחר וימים אלו אינם בתשלום, ולפיכך, נדרשת הסכמת העובד בכתב, כי ייצא לחופשה על חשבון ימי חופשה עתידיים, ולחלופין, הסכמתו לחופשה ללא תשלום. אם עובד הוצא ללא הסכמתו לחופשה, המעסיק יהיה חייב לשלם בעבור ימים אלו, למרות שהעובד לא עבד בימים אלו בפועל.

אני עובד בחול המועד. מה הן זכויותיי ?

אין הוראה בחוק שמתייחסת לשעות עבודה ב"חול המועד" או לתשלום עבורם ולפיכך ימי העבודה בחול המועד הינם ימי עבודה רגילים לכל דבר וענין. כמובן שאם יש הסכם קיבוצי, או הסכם אישי כמו גם והג במקום העבודה – יש לפעול מכוחם ובהתאם להם.

האם חופשה בערב חג או בחול המועד נחשבת לחצי יום חופש?

לא. ככל שלא נקבע אחרת בהסכם קיבוצי או בנוהג במקום העבודה, חופשה בעיתוי זה נחשבת כיום חופשה מלא.
אין משמעות לשאלה כמה שעות עבודה, היה אמור לעבוד באותו יום, ורואים יום היעדרות זה, כיום חופשה מלא, אלא אם חל במקום העבודה הסכם קיבוצי ענפי/מיוחד, צו הרחבה ענפי, הסכם עבודה או נוהג הקובע אחרת.

ימי חג לא יבואו במניין ימי החופשה השנתית ולא ינוכו ממכסת ימי החופשה השנתית של העובד.

האם המעסיק חייב לתת לעובדיו שי לחג?

החוק אינו מחייב את המעסיק לתת לעובדיו מתנה עבור החגים. ההחלטה אם לחלק שי לעובדים נתונה לשיקול דעתו של המעסיק. יחד עם זאת, אם המעסיק נהג לאורך תקופה לתת לעובדיו מתנה לחג, הוא מחויב להמשיך ולפעול בדרך זו.

ישנם הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה המחייבים את המעסיק לתת שי לחג לעובדיו. מתנה לחג נחשבת ל"טובת הנאה" על פי סעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה, אשר חייבת במס ועל כן יש לזקוף לעובד את שווי המתנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully