וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל: כך תשרוד את שיחת ההערכה עם עובדיך

30.11.2016 / 16:31

שיחות הערכה מלחיצות עובדים רבים - אבל לא רק אותם. מנהלים רבים נלחצים אף הם מהצורך לבצע שיחות אלה עם עובדיהם. מירית ארזי פדלון מסבירה באולפן וואלה! NEWS איך כדאי להתמודד עם החרדה

ShutterStock

בימים אלה נערכות בארגונים רבים שיחות הערכה שנתיות לעובדים, ותופתעו לגלות שזה מכניס למתח לא מעט מהעובדים - אבל לא רק אותם. גם המנהלים שנאלצים להתמודד עם ריבוי הקריטריונים להערכה חשים עומס ותסכול, וחלקם אף מתקשים להתמודד עם תחושת ה"לא נעים" מול העובדים.

אולם, תהליך הערכה לא חייב להיות עמוס, מורכב ומתסכל. הוא יכול להיעשות בצורה ידידותית וברורה גם למנהל וגם לעובד. שיטה חדשנית בתחום היא עבודה באמצעות "מפת חשיבה". "מפת חשיבה היא שיטה ויזואלית לארגון מידע, שמחקה את האופן בו אנו חושבים ואת האופן שבו המוח שלנו עובד, טבעית למוח האנושי ומכאן קלה לעיבוד ולזיכרון", מסבירה מירית ארזי פדלון, מרצה ויועצת למפת חשיבה וסמנכ"לית משאבי אנוש לשעבר. "דרך מפת החשיבה ניתן לא רק להציג את קריטריוני הערכה בצורה ממוקדת ובהירה, אלא גם להפחית חרדת העובדים לקראת שיחת הערכה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי ארזי פדלון, ניתן להשתמש במפת החשיבה לתהליך כולו או רק לתצוגת המידע בסופו. היתרון בתהליך הערכה מלא, שהוא כולל כתיבה של מפת חשיבה פעם אחת על ידי העובד, פעם שנייה על ידי המנהל ובשלב השלישי – סיכום השיחה המשותפת, ויצירת מפת חשיבה סופית הכוללת יעדים ומטרות להמשך השנה.

מפת החשיבה עצמה כוללת 3 ענפים מרכזיים: תחומים בהם הוא פועל טוב (ירוק), תחומים בהם הוא פועל פחות טוב (אדום) ותחומים לשיפור (צהוב). מתוך ההנחה כי לא כולנו רואים את העולם באותה הדרך, מפת החשיבה היא דרך מהירה וקלה לקבל הצצה לתפיסת ביצועי התפקיד של מישהו אחר.

כאמור, ארגון האינפורמציה לעיתים אינו הגורם היחידי אתו מתמודדים המנהלים. לעיתים תחושה של "לא נעים לי להגיד" מלווה את השיחה ומעכבת.

כיצד ניתן להתגבר על כך?

שיחת משוב היא שיחה שלעיתים מעוררת קושי אצל הרבה מנהלים. לא כי הם לא רוצים להגיד, ולא כי הם לא חושבים שזה חשוב, אלא כי זה פשוט לא נעים. קולות השכנוע העצמי לעיתים נשמעים כך: "הוא בטח הבין את הפרצוף שעשיתי לו. הוא כבר יודע שהתאכזבתי. אין צורך שאסביר", "בפעם הבאה אני אגיד, אין לי זמן עכשיו", "אין לי מושג איך להגיד לו את זה, הוא ייקח את זה קשה". ארזי פדלון מציעה כמה נקודות למחשבה אשר יעזרו להתגבר על המחסום הזה.

הפלפל השחור בין השיניים - דמיינו כי נתקע לכם גרגר של פלפל שחור גרוס בין השיניים ואתו התהלכתם כל היום. דיברתם, צחקתם, ואף אחד לא העיר לכם על זה. כשעולה לכם התלבטות אם להגיד לעובד או לא – תחשבו האם הייתם רוצה שמישהו יגיד לכם שתקוע לכם פלפל שחור בין השיניים – או לא. התשובה תגיע מעצמה.

כדור השלג - לדברים קטנים יש נטייה להפוך לדברים גדולים אם לא מדברים עליהם. האיחור הקטן הזה של אתמול והיום, עלול להפוך לכדור גדול שישב לכם בבטן אם הוא לא ישתנה, וכשתחליטו להגיד, זה יצא בעוצמה כזו שהעובד לא יבין למה אתם כל כך כועסים עליו. טפלו בדברים כל עוד הם קטנים.

אם לא תגידו - הוא לא יידע - אנשים לפעמים רואים מציאות שונה לחלוטין ממה שאתם רואים. אל תסמכו על זה שיבינו למה התכוונתם. תגידו.

אתם לא העניין - כל ניסיון לקחת את הפוקוס לאיך אתם מרגישים הוא לא רלוונטי. "לא נעים לי" "אני לא יודע איך להגיד את זה", "הוא ייעלב ממני" - כל אלה לא רלוונטיים, ומעבירים את הפוקוס בטעות, ממנו - אליכם. לתת פידבק זה אחד ממרכיבי התפקיד היותר משמעותיים שלכם, ואין כאן זכות בחירה אם להגיד או לא. אתם חייבים.

תגידו את האמת בפשטות. אל תתפתלו - דמיינו חבל, ותראו אותו מסתובב סביבכם. תתאמנו על מה שאתם רוצים להגיד ותהיו ברורים. כי אם אתם מתפתלים, העובד לא יבין מה אתם רוצים, יחוש את ההתפתלות יצא מבולבל. כמה שאתם חושבים שלא נעים לשמוע את מה שיש לכם להגיד, עוד יותר לא נעים לצאת משיחה שלא הבנת מה רוצים ממך.

שאלו איך הוא מרגיש וכבדו אותו. רגשות מקרבים ופותחים, כך מייצרים קשר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הערכת עובד - לא בכל ארגון

למרות היעילות של שיחות ההערכה ככלי ניהולי, הן עדיין לא מתבצעות בכל הארגונים בארץ. "הערכת עובדים היא כלי ניהולי חשוב, שעומד לרשותם של מנהלים שרוצים לכוון את העובדים שלהם למטרות הארגון ועוזר לעובדים להשתלב ולבצע את עבודתם בצורה טובה יותר. החברות שלא עושות הערכות עובדים אלה לרוב חברות קטנות שחוששות מפגיעה במרקם החברתי שלהן, חברות משפחתיות, וגם חברות שלא מכירות מספיק את היתרונות של השיטה הזו. אני חושבת שהיום כשהשיטה היא כל כך פשוטה וברורה כל ארגון רק ירוויח ולבצע שיחה כזו". מסכמת ארזי פדלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully