וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האבות לא מעורבים בגידול הילדים - הקריירה של האם נתקעת

28.11.2016 / 12:30

גברים ישראלים מבלים שעות ארוכות בעבודה, הרבה מעבר להיקף של משרה מלאה ומעורבותם של אבות בגידול הילדים פחותה ממעורבות האימהות. את המחיר משלמות נשים, שמתקשות להשיג שיוויון בעבודה ושהקריירה שלהן מעוכבת בגלל הטיפול בבית ובילדים

ShutterStock

מעורבות האבות בטיפול בילדיהם נמוכה בהרבה מהמעורבות של האמהות ורוב המטלות בבית מבוצעות על ידי נשים. הממצא הלא מפתיע והמצער הזה עולה ממחקר חדש שערך אור ענבי מאוניברסיטת בר אילן, ובדק את מעורבות האבות בזירה הביתית.

בסקר שנערך בקרב 705 אבות יהודים עובדים שחיים בזוגיות הטרוסקסואלית, התברר שהגברים הישראלים מבלים שעות ארוכות בעבודה, הרבה מעבר להיקף המשרה המלאה (43 שעות שבועיות), ללא קשר לתחום העיסוק שלהם. היקף העבודה הנמוך ביותר נמצא בקרב אנשי טיפול, הוראה וחינוך - 42.1 שעות שבועיות, כשבשאר המקצועות הגברים עובדים 46-53 שעות שבועיות – כלומר עד 10.5 שעות ביום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהסקר עולה כי מעל שני שלישים מהאבות 68.4% לא אספו את ילדם מהגן באף אחד מימי החול בשבוע שקדם למחקר, או אספו אותו פעם או פעמיים בלבד. נתונים דומים, 69.5%, נמצאו גם באשר לשאלה האם יצאו עם הילד לפעילות מחוץ לבית, דוגמת הליכה לגן שעשועים.

מעורבות רבה יותר של האבות ניתן לראות בשעות הערב. מרבית האבות (77.6%) ציינו כי השכיבו את ילדם לישון במרבית ימי החול בשבוע שקדם למחקר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעוד המחקר מראה שמעורבות האבות בביתם ניכרת בעיקר במטלות הנתפסות כנעימות וכמתגמלות, כמו מקלחת לילד. כאשר המטלה אינה מתגמלת ומהנה מעורבות האבות נמוכה בהרבה. רק 17% מהאבות ציינו כי הם מנקים/שוטפים את הבית יותר מבת זוגם, רק 19% ציינו כי לרוב הם אלה העושים כביסה בביתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה מונע מהאבות להיות מעורבים יותר?

"מידת מעורבותו של האב מושפעת משלושה גורמים מרכזיים", מסביר אור ענבי, דוקטורנט במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת בר אילן. "שעות עבודתו - ככל שהאבות עובדים שעות רבות יותר מעורבותם בטיפול בילדיהם מועטה יותר; שעות העבודה של בת הזוג - ככל שהאם עובדת שעות מועטות יותר מעורבות האב מועטה יותר; והגורם השלישי הוא תחום העיסוק של האב. מספר הפעמים בשבוע שאבות המועסקים בתחום החינוך אכן מעורבים במטלות השונות של טיפול בילדיהם הוא הגדול ביותר מבין תחומי העיסוק השונים. למשל עבור הוצאת הילד אחר הצהריים מהגן או מהפעוטון - אבות המועסקים בתחום החינוך מבצעים פעולה זו ב-40% יותר מאבות שעובדים במקצועות חופשיים, אקדמאיים".

האבות מדווחים כי עבודתם היא שמקשה עליהם להיות מעורבים יותר בביתם. כלומר גם גברים שרוצים להיות מעורבים יותר מרגישים כי העבודה מונעת זו מהם, מקשה עליהם לבצע את השילוב בין משפחתם לעבודתם כפי שהיו רוצים. כמחצית מהגברים (50.9%) העידו כי מתח בעבודה גורם להם להיות עצבניים בבית, והיקף דומה של גברים (48.6%) השיבו כי העבודה מפחיתה את המאמץ שהם יכולים להקדיש בבית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מצב זה, שבו רוב הנטל בבית מוטל על נשים, משפיע על היכולת שלהן לפתח קריירה ולהשיג שוויון בשוק העבודה ובכלל", טוענת ד"ר יעל יצחקי, מנכ"לית נטע – המרכז לפיתוח קריירה. "לא מדובר בגזירת גורל, שכן קיימים לא מעט פתרונות ובכוחו של שוק העבודה לחולל שינויים בחלוקת התפקידים ההורית בין שני בני הזוג, כמו למשל על ידי הגמשת שעות העבודה עבור נשים וגברים כאחד. אולם כל עוד לא יעשו מאמצים ליישום הפתרונות, האחריות על הזירה הביתית תמשיך להיות אחד מהחסמים שעלולים למנוע מנשים לממש את מלוא הפוטנציאל התעסוקתי שלהן".

ממצאי הסקר יוצגו בכנס נטע - המרכז לפיתוח קריירה "איך הקריירה שלך מקטלגת אותך?" שיתקיים ב-30.11.16 בבית חיל האוויר בהרצליה. לפרטים ולהרשמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully