וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיים הם לא מאסטר שף: כמה מרוויח טבח?

14.11.2016 / 14:54

למרות שמדובר באחת מהעבודות התובעניות ביותר בנמצא, לדברי גורמים בענף שנייה רק לעבודה של רופא, השכר המשולם לטבחים במסעדות ובבתי הקפה אינו גבוה במיוחד. "לילד שלי לא הייתי ממליץ להיות טבח"

ShutterStock

אוהבים לבשל וחולמים על קריירה במטבח? לפני שתכנסו למקצוע כדאי שתבדקו האם ניחנתם בכל הכישורים הדרושים, ועד כמה אתם מוכנים להקריב את החייכם האישיים לטובת שעות עבודה מרובות ושכר נמוך יחסית.

"טבח עוסק למעשה בספיגה, וצריך עור של פיל על מנת לצלוח את העבודה היום יומית במטבח", טוען השף חיים כהן. "הלקוחות שופטים אותך ללא רחם ואם אין לו יכולת להכיל את כל התנודות הנפשיות החזקות – שלא ייכנס למקצוע. די בסרוויס לא מוצלח בשביל לטלטל נפשית טבח. כמו כן, צריך לזכור דבר אחד מאוד משמעותי: להרבה מהעוסקים בתחום יש תמונה חלקית על הנעשה במטבח. זה מאוד סקסי ומשמח אבל מדובר על הקרבה שדורשת מחויבות טוטאלית. לא די באהבה לאוכל אלא בהבנה כי משלמים מחיר אישי על העבודה הזו. כשכולם בחופש – רבות מהמסעדות עובדות, אין חגים אין שבתות, כך שצריך לקחת את זה בחשבון, לבטח אם מדובר על טבח או טבחית בעלי משפחה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה תרוויחו בעבודה כטבח?

קחו בחשבון, כי במרבית המסעדות ובתי הקפה השכר המשולם לטבחים הינו שכר שעתי ולא במתכונת גלובלית – חוץ מלטבח בעל וותק של למעלה משמונה שנות ניסיון. מבדיקה שערכנו באמצעות חברת עוקץ מערכות עולה כי בשנתיים הראשונות במקצוע ירוויח טבח שכר ממוצע של 27.3 שקלים לשעה במרכז ו-26.1 שקלים בפריפריה. בעלי ותק של שנתיים ומעלה ירוויחו 32.4 שקלים במרכז ו-29.6 שקלים בפריפריה, ובעלי ותק של ארבע שנים 38 שקלים במרכז ו-34.2 שקלים בפריפריה - פער ניכר של 10%. רק בעלי ותק של שמונה שנים ירוויח שכר גלובאלי של כשמונת אלפים וחמש מאות שקלים בחודש – 8,650 שקלים במרכז ו-8,260 שקלים בפריפריה בממוצע.

לרוב, גובה השכר יפחת בהתאם למיצוב והמוניטין של המסעדה. ככל שהמסעדה ידועה יותר, ובהתאם גם הביקוש לעבוד בה גבוה, כך לרוב השכר שמשולם לטבחים קטן בהתאם. טבחים איכותיים מאוד, שרכשו ניסיון בין לאומי, או בעלי עבר תעסוקתי במטבחי שף, מרוויחים לעיתים שכר גבוה יותר מהמצוין מעלה, כתלות במקצועיות שלהם. השכר המשולם לטבחים שעובדים בבתי קפה גבוה לרוב בכ-15% בממוצע מזה המשולם לטבחים שעובדים במסעדה.

בלא מעט מסעדות, כל שכן מסעדות שף או מסעדות גדולות , קיימת חלוקה מובנת של תפקידים אותם ממלא הטבח. טבח פס קר - אחראי על הכנת מנות קרות, שאינן מצריכות בישול. טבח פס חם - אחראי על הכנת מנות המצריכות בישול, מנות עיקריות וכו'. לרוב, אין פער בשכר המשולם לטבחים הממלאים את התפקידים השונים , מלבד זה המשולם לגריל מן - הטבח שאחראי על תפעול צליית הבשר. בניגוד לשאר הטבחים, גריל מן מקצועי בעל וותק של 3 שנים ומעלה, מקבל שכר גבוה יותר שנע בין 40-50 שקלים לשעה, כך גם טבח "כוכב".

אולם, לדברי רועי סופר, מבכירי השפים בארץ שעבד במשך מספר שנים במסעדות יוקרה בחו"ל, טבחים ברמה גבוהה יכולים להרוויח אחרי מספר שנות ניסיון גם חמישים שקל לשעה. שכל אחד יעשה לעצמו את החשבון. למי שיש סבלנות ואהבה למקצוע, יש אופק בתחום אך, המחיר האישי שמשולם גבוה. "על מנת להצליח כטבח אתה חייב תשוקה עזה למקצוע ובעיקר, לצד המקצועיות, רצון אמיתי להקריב את החיים שלך. אני לא מכיר עוד עבודה בה עובדים בלחץ כל כך אינטנסיבי , מלבד רופא בבית חולים. השילוב של השכר היחסית נמוך לצד הלחץ המוטרף – מוציא לרבים את החשק לעבוד בתחום. קשה מאוד לנהל חיי משפחה כטבח והמקצוע הזה גובה מחיר יקר בהקשר הזה. בוא נגיד זאת כך: לילד שלי לא הייתי ממליץ להיות טבח. אני לאור מרום שנותיי ועם כל התשוקה, המחיר שמשולם – כבד מאוד. כשכולם בסוף שבוע יושבים עם המשפחה – אני עבדתי במסעדה".

סופר אומר כי הוא ממליץ לטבחים מתחילים לעבוד תקופה ולבחון האם הם מסכימים לקבל את אורח החיים התובעני. "אני מכיר טבחים רבים שוויתרו על עבודה במסעדות רציניות בגלל תובענות השעות, במיוחד בסופי שבוע. וצריך גם המון אורח רוח בגלל סביבת העבודה הלחוצה והעמוסה. בישראל, בניגוד למסעדות יוקרה בעולם, בגלל עלויות התפעול ושולי הרווח הקטנים – המסעדנים מצפים מהטבח לעשות פעמים רבות עבודה שבחו"ל הייתה נעשית ע"י שלושה טבחים. אין ספק שצריך לדעת לעבוד תחת לחץ כבד ולהיות מסוגל לעבוד בלי תנודתיות של מצבי רוח".

הסקר בוצע באמצעות הצלבת נתוני שעוני נוכחות עם נתוני תלושי השכר של 403 טבחים וטבחיות המועסקים ב-403 מסעדות ובתי קפה בכל רחבי הארץ, על ידי חברת עוקץ מערכות החברה מתמחה בפיתוח מערכות טכנולוגיות לניהול וחישוב שכר ומערכות נוכחות חכמות.

  • עוד באותו נושא:
  • טבחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully