וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: Airbnb תגבה מס ממשכירי הדירות? סוף לכלכלה השיתופית

חן שרייבר

7.1.2018 / 9:07

רשות המסים מתעתדת לדרוש מחברות כמו Airbnb לגבות עבורה את המס ממשכירים. הכוונה מבורכת אך צעד כזה עלול לגרום ליותר נזק מתועלת. אז איך כדאי לגבות את המס?

עריכה: תום זואילי

(בווידאו: הופסק הפיילוט של חברת Uber בישראל)

מקצוע התיווך בין קונה למוכר או בין שוכר למשכיר עבר שינוי רדיקלי בשנים האחרונות ואנו רואים אותו יותר ויותר בעולמות הווירטואליים והדיגיטליים. הטכנולוגיות החדשות יצרו סוג חדש של התקשרות בין ספק ללקוח שנקראת כלכלה שיתופית, ששמה דגש ונסמכת על יצירת אמון בין קהילות ועל הון חברתי במקום על ריכוז משאבים ושירותים בידי חברות מסחריות ותאגידים גדולים.

הכלכלה השיתופית הדיגיטלית היא אחת הבשורות הגדולות ביותר בעידן הטכנולוגי-כלכלי. די לראות את המהפכה העולמית שחוללו חברות כמו Uber בתחבורה וחברות כמו Airbnb ו-Booking.com, בתחום הנדל"ן וההשכרה לטווח קצר. החברות שנותנות שירותים כאלה ונסמכות על אנשים פרטיים, הניבו גם אתגרים חדשים לרשויות המס ולצורך באכיפה מסוג חדש שתוודא שנותני השירות משלמים את המסים מהכנסותיהם על פי חוק.

אפליקציית Airbnb. ShutterStock
אפליקציית Airbnb/ShutterStock

כך למשל, יצאה לאחרונה רשות המסים בהכרזה לפיה תדרוש מאתרים דוגמת Airbnb, המשמשים כמתווכים דיגיטליים בין אנשים פרטיים שהם בעלי דירות לבין שוכרים המעוניינים להשכיר את אותן דירות כיחידות נופש או למטרת מגורים לטווח קצר, לגבות מס מראש מבעלי דירות בישראל שרשומים אצלה.

שופכים את התינוק עם המים

על פניו, מטרת רשות המסים מבורכת. כל משכיר ישלם במדויק את המס אותו הוא חייב בהתאם לשכר הדירה אותו הוא קיבל מאלה שהשכירו את דירתו. אולם במקרה הזה, רשות המסים עלולה לשפוך את התינוק עם המים ולגרום לנזק לכלכלה ולתיירות הישראלית. לא מן הנמנע כי המהלך שרשות המסים מקדמת יגרום למשכירי דירות ישראלים לצאת מ-Airbnb, דבר שיוביל להיצע דירות נמוך יותר וייקר את עלויות ההשכרה לתיירים שיגיעו לארץ ויצטרכו לשלם מחיר גבוה יותר על שהייתם בישראל מבעבר - זאת בשעה שישראל כבר נחשבת לאחת המדינות היקרות בעולם לתיירים.

היוזמה של רשות המסים נובעת, בין היתר, מהלחץ שמפעילים עליה המלונאים שרואים במשכירי הדירות דרך Airbnb מתחרים שפוגעים בהם, ומבקשים מהרשות למסות אותם בכל דרך אפשרית. התוצאה בטווח קצר אולי תכניס עוד כמה שקלים לקופת המדינה, אך תפגע בה בטווח הארוך, שכן כבר היום אנו עדים למחסור בחדרי מלון פנויים באזורי הביקוש. גביית מס מראש ממשכירי הדירות דרך Airbnb רק תחריף את הבעיה, תצמצם את היקף תיירות הפנים והחוץ גם יחד ותפגע כלכלית גם בכל ההכנסות הנלוות לענף התיירות כולו.

רשות המסים צריכה להשכיל ולהבין שהעולם השתנה ועליה להתאים את עצמה אליו. השיטות בהן היא מבקשת לפעול עשויות לעכב ולהקטין את התפתחות הכלכלה השיתופית בישראל, שמצליחה להוזיל עלויות לאזרחי המדינה בכל התחומים.

הדרך לעשות זאת היא לא בכפייה ובפעולות שיבריחו את משכירי הדירות, אלא בשיתוף פעולה עימם ובאמצעות מציאת פתרונות דיגיטליים לדיווח על הכנסות מהשכרה קצרת טווח, במקום להשתמש באתרים מובילים בעולם להיות הגובים שלה. כאן גם המקום לציין כי לא מדובר בבקשה שמקובל לעשות מאתר בינלאומי כמו Airbnb, ומדינות מערביות מפותחות שתושביהן משכירות דירות דרך האתר דואגות להסדיר את סוגיית המס ישירות מולם, וכך צריך להיות גם בישראל.

דרישת הדיווח צריכה להיות מהמשכירים הישראלים עצמם, שמכניסים מהשכרת דירתם מעל 5,000 שקל בחודש בממוצע שנתי. על הרשות לאכוף זאת על ידי דרישת דיווח בדוח השנתי המוגש למס הכנסה. אלו שלא ישלמו מס כחוק, ייקנסו בסכומים גבוהים שירתיעו אותם ואחרים מלהעלים מסים.

כל דרך אחרת, המערבת חברות בינלאומיות בגביית המסים עבור מדינת ישראל שולחת מסר לאותן חברות, כמו גם לתושבי ישראל, שרשות המסים לא סומכת על אזרחיה שישלמו מסים כחוק, מתייגת אותם כעבריינים פוטנציאליים וחושפת את אוזלת ידה של רשות המסים בכל הקשור לאכיפה של מעלימי מס.

הכותב הוא רואה חשבון, מתמחה בהשבחת חברות וחבר הוועד המרכזי בלשכת רואי חשבון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully