וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההימורים על מרוצי סוסים בוטלו - אבל מה עם השאר?

5.1.2018 / 0:00

האוצר הודיע על ביטול ההימורים על מרוצי סוסים ומציג זאת כצעד מוסרי. אבל המרוצים ממילא היו מתבטלים באוגוסט והמהלך יעלה למדינה כ-15 מיליון שקל - כסף שניתן היה להשקיע בסיוע לנפגעי הימורים. פרשנות

עריכת וידאו:ניר חן

כתב ביזפורטל, גיא בן סימון, מדווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על החלשות הדולר)

השנה האזרחית החדשה נפתחה עם הודעה של משרד האוצר לפיה החל מה-1 בינואר 2018 יאסרו ההימורים החוקיים על מרוצי סוסים בישראל. לפי ההודעה לעיתונות של משרד האוצר, מדובר במהלך ערכי ומוסרי, מכיוון שההימורים על סוסים הרסו את חיי אלפי משפחות בישראל. לכן, לכאורה, כולם צריכים לשמוח.

אבל אם מסתכלים על הפרטים הקטנים, לא ברור שהציבור בישראל הרוויח כל כך הרבה. ראשית, אולי צריך להזכיר כי הדיונים על ביטול ההימורים על מרוצי סוסים התנהלו בתחילת השנה שעברה. כבר בפברואר 2017, מיהרו במשרד האוצר להודיע על ביטול ההימורים על הסוסים וזכו לכמות גדולה של חשיפה תקשורתית. אבל עכשיו מתברר (למי שלא שם לב קודם), שהודעות לחוד, ומציאות לחוד.

שנית, צריך להזכיר גם כי ההימורים על הסוסים היו אמורים להסתיים ממילא באוגוסט 2018, כלומר בעוד כחצי שנה. כך שגם אם שר האוצר לא היה עושה שום דבר מלבד לא לחתום על האישור להאריך את הימורי הסוסים, ההימורים היו נעלמים מחיינו ממילא. אבל אז כנראה שלא היו דיונים, ולא היו הודעות לתקשורת.

מרוצי סוסים. GettyImages
מרוצי סוסים/GettyImages

הפרת חוזה עם החברה האנגלית

שר האוצר מתגאה בקופה המלאה של האוצר, ולכן, אובדן של 15 מיליון שקל אולי אינם אסון גדול כל כך

שלישית, כדאי לשים לב לעובדה שלצורך הפעלת ההימורים על סוסים, הטוטו חתם על חוזה מול חברה אנגלית, TGI, שמספקת את התשתית להימורי הסוסים תמורת עמלה. ביטול ההימורים מהווה הפרה של ההסכם מול החברה האנגלית, ולכן משרד האוצר מחוייב לפצות אותה. כך שבשביל לסיים את הפעלת ההימורים ב-1 בינואר במקום חצי שנה אחר-כך, משרד האוצר משלם לחברה האנגלית כ-25 מיליון שקל, במקום 10 מיליון שקל שהיא היתה מרוויחה כעמלה לו ההימורים היו ממשיכים עד סוף החוזה.

שר האוצר מתגאה בקופה המלאה של האוצר, ולכן, אובדן של 15 מיליון שקל אולי אינם אסון גדול כל כך. אבל, מצד שני, הקופה הזאת התמלאה בכספים של משלמי מסים. היה מעניין לראות מה היה קורה לו היו עורכים הצבעה בין משלמי המסים על השאלה האם הם מסכימים שהכספים שלהם ישמשו לתשלום למפעילי הימורים באנגליה. בנוסף, אם משרד האוצר באמת מעוניין לסייע למי שנפגעו מהימורים (ולא רק מהימורים על סוסים), אז ב-15 מיליון שקל ניתן לעשות המון.

אבל בנוסף לכל אלו, ביטול ההימורים על סוסים מעלה את השאלה האם ביטול ההימורים על סוסים אכן יצמצם את ההימורים בישראל. כבר עכשיו, אין כל בעיה למצוא בפייסבוק הצעות להמר על כל דבר דרך מארגני הימורים בחו"ל. התוצאה היא שהיקף ההימורים הלא חוקיים בישראל מוערך על ידי המשטרה בלפחות פי שתיים מהיקף ההימורים החוקיים.

יוני כהן. ShutterStock
מקשה על ההתמודדות עם ההימורים. ביטקוין/ShutterStock

אם כל זה לא מספיק, הכניסה של המטבעות הקריפטוגרפיים, כמו הביטקוין, לחיינו הופכת את ההתמודדות עם הימורים לא חוקיים באינטרנט להרבה יותר מסובכת. כי אם עד היום עוד ניתן היה לפחות להפריע להימורים בחו"ל באמצעות איסור על שימוש בכרטיסי אשראי ישראלים באתרי הימורים, הרי שאין כל דרך לאסור על תשלום בביטקוין. בנוסף כאשר משלמים במטבעות קריפטוגרפיים, ניתן להפוך את הבעיה של אמון בין האתרים למהמרים לשולית בעזרת שימוש בחוזים אוטומטיים, מה שהופך את ההימור הלא חוקי להרבה יותר פשוט ונוח.

כך שאם שר האוצר חושב שהימורים הם דבר מסוכן שיש לצמצם אותו, הוא צריך לפעול גם כדי לצמצם את ההימורים הלא חוקיים, ולא רק את אלה החוקיים. כדי לעשות את זה, צריך לתת למשטרה תוספת תקציב משמעותית. אבל אם הכסף הולך לתשלום כפיצוי לחברת הימורים באנגליה, מה ישאר בשביל להלחם בהימורים שקורים בישראל?

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully