וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפושטי רגל בלבד? מי בכלל צריך את בנק הדואר

4.1.2018 / 8:06

בנק הדואר הוא למעשה חברה ממשלתית, המעניקה שירותי בנקאות - אבל אינה מוגדרת באמת כבנק. בלי אשראי ועם סניף בכל עיר, נשאלת השאלה למי השירות מיועד. הדר חורש מתרגם לעברית את המושגים הכלכליים שמאיימים עלינו - מילון המושגים הגדול

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: ראיון עם סמנכ"ל דואר ישראל חיים מזעקי במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS בעקבות הפריצה למרכז הסחר המקוון)

בנק הדואר אינו באמת בנק. כך לפחות אפשר ללמוד מהעובדה שהוא אינו נמנה ברשימת הבנקים שמפרסם בנק ישראל. אבל שמו הרשמי הוא "בנק" והוא מספק ללקוחותיו שירותים בנקאיים מסוימים.

יתר על כן: על פי הכוונות הממשלתיות, עתיד בנק הדואר להפוך ביום מהימים לבנק אמיתי. שר האוצר הנוכחי, משה כחלון, בטוח שאפשר יהיה להשתמש בבנק הדואר כדי לדרבן את הבנקים המסחריים הרגילים להפחית את המחירים ולהרחיב את השירותים לשכבות החלשות.

לפני מספר שנים החליטה הממשלה להפוך את בנק הדואר לבנק מסחרי, כצעד שעשוי להקדים את הפרטתו. הייתרון העיקרי של הבנק הוא מערכת הסניפים הגדולה שלו, הכוללת 700 סניפים ומגיעה כמעט לכל ישוב במדינה. כבנק מסחרי אמור היה הבנק להיכלל ברשימת הבנקים המפוקחים על ידי בנק ישראל, ועומדים בקריטריונים המחמירים שדורש בנק ישראל.

בעקבות החלטת הממשלה מונה דורון ארבלי, לשעבר מנהל רשות המסים, לעמוד בראש הבנק ולהכשיר אותו להיות בנק מסחרי. אולם ארבלי התפטר מתפקידו ולאחר שנוכח שהממשלה אינה עושה את הצעדים הנדרשים לשינוי.

סניף בנק הדואר בחדרה,אוגוסט 2012. שלומי גבאי
סניף בנק דואר בחדרה/שלומי גבאי

400 אלף "מודרי אשראי"

הבנק מציע את השירות בעלויות נמוכות יחסית, ואינו דורש מהמצטרפים ביטחונות או הבטחה להעביר את שכרם לחשבון. מאידך, אסור לבנק לאפשר ללקוחותיו משיכת יתר, והוא אינו מספק אשראי מכל סוג שהוא

בינתיים בנק הדואר הוא חברה ממשלתית, המסונפת לחברת דואר ישראל ויעודה העיקרי הוא העברת תשלומים בין הממשלה לאזרח. תפקידיו המפורסמים והנפוצים ביותר הם העברת קצבאות לאזרחים והעברת תשלומי מס ערך מוסף מעצמאים לשלטונות. הבנק מאפשר גם תשלומי אגרות וקנסות, ומתחרה בבנקים המסחריים המספקים שירותים דומים.

בבנק הדואר מתנהלים גם מאות אלפי חשבונות עובר ושב. על פי נתונים שספיקה עמותת "ידיד", נמנים עם לקוחות הבנק כ-400 אלף "מודרי אשראי" – אנשים שהבנקים המסחריים חסמו את יכולתם לקבל אשראי והם אינם יכולים לנהל חשבון בנק רגיל. זהו המקור לדימויו של הבנק כ"בנק לפושטי רגל" למרות שיש לו גם עשרות אלפי לקוחות רגילים המעדיפים לנהל בבנק חשבון משיקולים שונים.

הבנק מציע את השירות בעלויות נמוכות יחסית, ואינו דורש מהמצטרפים ביטחונות או הבטחה להעביר את שכרם לחשבון. מאידך, אסור לבנק לאפשר ללקוחותיו משיכת יתר, והוא אינו מספק אשראי מכל סוג שהוא. לקוחות בנק הדואר נהנים עם זאת מאפשרות לקבל אשראי מחברת ישראכרט, כשבנק הדואר משמש מתווך.

למדינה אין היום צורך בשירותי בנק הדואר. עקרונית היא יכולה לסגור את הבנק ולהעביר את השירותים שהוא מספק לה ולאזרחים לבנקים המסחריים הרגילים. הסיכויים שבנק הדואר יהפוך לבנק מסחרי המתחרה בבנקים מסחריים קטנים מאד: הבנקאות המסחרית עוברת תהליכי התייעלות ומשקיעה בטכנולוגיות מתקדמות. בנק הדואר משתרך שנות אור מאחורי הבנקאות המסחרית. היתרון במערכת הסניפים המפותחת שלו הופך לחיסרון בעידן הבנקאות הדיגיטלית. יתכן שהפתרון הנכון יהיה דווקא בסגירת הבנק והעברת השירותים שלו לידי הבנקים המסחריים. עד שיוחלט מה לעשות בבנק הדואר ימשיכו לקוחותיו לעמוד בתורים הצפופים בסניפי הדואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully