וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעתם בתאונת דרכים? כך תדאגו לקבל פיצויים גבוהים מהביטוח

עמיקם חרל"פ

29.1.2018 / 9:30

פעולה נכונה לאחר שנפגעתם בתאונת דרכים עשויה לסייע לכם לקבל פיצויים משמעותיים יותר. מה צריך לעשות מיד אחרי התאונה, את מי תובעים ואיך מחשבים את גובה הפיצוי? מדריך

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהמסחר בבורסה בתל אביב)

תאונות הדרכים הן מגפה קשה אשר הפכה בשנים האחרונות למכת מדינה של ממש. אם, לרוע המזל, נקלעתם לתאונת דרכים, יש לשים לב ולהקפיד על ביצוע מספר פעולות חיוניות בכדי למקסם את גובה הפיצוי המגיע לכם על פי החוק.

חשוב לדעת כי ככלל, כשמדובר בפיצוי לנפגעי תאונת דרכים אין שאלת אשם. כלומר, גם אם הנפגע אשם בעצם קרות התאונה, הוא עדיין יהיה זכאי לפיצוי במסגרת ביטוח החובה. סוגיה זו מוגדרת בחוק כ"אחריות מוחלטת", ושאלת גובה הפיצוי היא בהתאם לחומרת הפגיעה של כל אדם.

הפיצוי לנפגע בתאונת דרכים מתחלק לשתי רכיבים מרכזיים: "נזק מיוחד" - כלומר, נזקים שאירעו לנפגע בין התאונה לתביעה ויש להוכיחם. נזקים אלה כוללים נזקים כמו הפסדי שכר, אובדן ימי מחלה, עזרת בני משפחה, הוצאות רפואיות, נסיעות וכדומה. הרכיב השני הוא "נזק כללי". בתוך רכיב זה מגולמים הפסדי השכר העתידיים שייגרמו כתוצאה מהתאונה עד לגיל פרישתו של הנפגע, הפסדי פנסיה עתידיים, הוצאות רפואיות ועזרה בשארית ימי חיי הנפגע.

רכיבים אלו משתנים ממקרה למקרה ותלויים בנסיבות שונות כמו הכנסה, גיל וגובה הנכות. כמו כן מתווסף רכיב נוסף (יחסית זניח) המגלם את עוגמת הנפש, הכאב והסבל שנגרמו כתוצאה מהתאונה. במקרים מורכבים ישנם רכיבים נוספים כמו הוצאות התאמת דיור, עלויות מטפל זר במקרים קשים ועוד.

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock

מהו סדר הפעולות שיש לעשות במידה ונפגעתם בתאונת דרכים?

מומלץ להגיע לטיפול רפואי כמה שיותר בסמוך לזמן התאונה, כיוון שפנייה למוקד רפואי מספר ימים לאחר התאונה יכולה לעורר סימני שאלה רבים ולהעמיד את אמינותכם בספק. חברות הביטוח וביטוח לאומי עלולים להגיע למסקנה כי הפונה "מזייף" את מצבו הרפואי רק כדי לקבל פיצוי כספי גבוה יותר.

בנוסף, חשוב להעלות בזמן הבדיקה כל פציעה ולו הקטנה ביותר, כיוון שאין לדעת אילו נזקים עלולים להתפתח בהמשך. יש לערב את משטרת ישראל מוקדם ככל האפשר ובסמוך לתאונה במקרה שיש נפגעים, שכן במקרה כזה, המשטרה פותחת "תיק תאונה" ומציינת את הפגיעה, מקום התאונה ואת הפינוי, במידה והיה - דברים הרלוונטיים להמשך ההתנהלות בתיק.

גם במקרים בהם נראה לנפגע כי מדובר בפגיעה קלה, מומלץ להתנהל מול חברת הביטוח בסיוע עו"ד בקיא ומנוסה בתחום תאונות דרכים. ההבדל בסכומים המוצעים בין נפגעים לא מיוצגים לבין פנייה מסודרת של עו"ד מנוסה ובקיא בתחום, יכול להיות משמעותי. עורך הדין הבקיא בתחום ובדקויות על בסיס יומיומי, יכול באמצעות מסמכים שונים וכישרון מו"מ, להאיר על נקודות ואלמנטים שונים הזרים לאדם שאינו בקיא בתחום ולמצות את מלוא זכויות הנפגע.

במקרים רבים, נזקי גוף נוטים להתגבש רק כעבור מספר חודשים, ולעיתים אפילו לאחר שנה מיום התאונה. לכן, על הנפגע לדאוג לקבל את כל הטיפולים הרפואיים הנחוצים במהלך התקופה הנ"ל, תוך שהוא פונה לרופאים המתאימים לפי תחום מומחיותם, ולוודא כי הם רושמים בתיקו הרפואי את כל תלונותיו והטיפולים שהוא מקבל.

נקודה נוספת וחשובה לא פחות היא ההבנה כי חברות הביטוח הן הנתבעות ברוב המקרים. לכן, יש להתייעץ עם עורך דין בטרם העברת כל מידע לגורם שלישי, שמא מדובר בחוקרים מטעם הביטוח. במקרים מסוימים חברות הביטוח שולחות חוקרים שמתחזים לאנשי הביטוח הלאומי על מנת להוציא מהנפגע מידע שיכול לפגוע בו בהמשך. חוקרים אלו בדרך כלל מקליטים או מתעדים את השיחה ללא ידיעת הנפגע, ומשתמשים בכך נגדו בבית המשפט.

החוק לנפגעי תאונות דרכים קובע כי ישנה "אחריות מוחלטת" ללא קשר לאשם, אם כך, את מי אנו תובעים?

במקרה שנהג או נוסע נפגעים בתאונת דרכים יש לתבוע את חברת הביטוח מתוקף פוליסת ביטוח החובה של הרכב. במקרה של פגיעה כהולך רגל או רוכב אופניים, פוליסת הביטוח הרלוונטית היא של הרכב הפוגע.

את מי ניתן לתבוע במקרה שבו הרכב הפוגע אינו מבוטח בפוליסת ביטוח חובה?

במקרים בהם לא אפשרי לתבוע את ביטוח החובה, נבדקת האפשרות לתביעה כנגד נהג הרכב הפוגע/אשם בעצמו

ההתנהלות במקרה של היעדר ביטוח חובה תלויה בנסיבות. במידה ואדם נפגע מרכב ללא ביטוח, כנוסע או כהולך רגל, תיבחן האפשרות לפיצוי מקרנית - קרן לפיצויי נפגעי תאונות דרכים שתפקידה לפצות לפצות הולכי רגל שנפגעו מרכבים חסרי ביטוח או במקרים של "פגע וברח" וסיטואציות נוספות. אם הנהג הוא זה שנפגע, והוא נהג ללא רישיון בתוקף או ללא ביטוח חובה, הוא לא יהיה זכאי כלל לפיצוי.

יחד עם זאת, יש לבחון כל מקרה ומקרה לגופו. במקרים בהם לא אפשרי לתבוע את ביטוח החובה, נבדקת האפשרות לתביעה כנגד נהג הרכב הפוגע/אשם בעצמו. להבדיל מתאונת דרכים רגילה, יש להוכיח במקרה זה אשמה ונזק שלא באמצעות חוק נפגעי תאונות דרכים ועלויות התביעה גבוהות משמעותית.

רוכב קורקינט חשמלי נוסע בכבישים בתחנה המרכזית הישנה, יוני 2015. ראובן קסטרו
קוקינט חשמלי - כלי רכב ממונע או לא?/ראובן קסטרו

מה ניתן לעשות במקרה של תאונה עם כלי רכב חשמלי כגון אופניים או קורקינט חשמלי?

במקרים בהם נקבע שאופניים חשמליים הם כלי רכב מנועי, במקרה של תאונה, נהג האופניים לא יזכה לפיצוי בהיעדר ביטוח - גם לא מקרנית

למעשה תשובה זו אינה חד משמעית. הפסיקה והחוק אינם בהירים לגבי סיווג הכלי, וכבר כיום קיימות פסיקות סותרות של בתי משפט שונים. חלק מהפסיקות קובעות שמדובר ברכב מנועי ומשכך - מחוייב ביטוח וחלקן קובעות שאין מדובר בכלי רכב מנועי. השוני בגישות יוצר חוסר אחידות באופן הפיצוי.

במקרים בהם נקבע שאופניים חשמליים הם כלי רכב מנועי, במקרה של תאונה, נהג האופניים לא יזכה לפיצוי בהיעדר ביטוח - גם לא מקרנית. ניתן יהיה במקרה זה לבחון תביעה נזיקית. לעומת זאת, אדם שנפגע מרוכב אופניים חשמליים כן יהיה זכאי לפיצוי מקרנית. במקרים בהם נקבע כי אופניים חשמליים אינם כלי רכב מנועי, הרוכב יוכל לתבוע את ביטוח החובה של הרכב הפוגע. כמו כן אם רוכב האופניים יפגע בהולך רגל, האחרון יוכל לתבוע את רוכב האופניים החשמליים בתביעה נזיקית רגילה.

הכותב הוא מומחה לתביעות נזיקין, ביטוח ורשלנות רפואית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully