וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסות שיא מחסויות למשחקים האולימפיים ביוון

הארץ

9.8.2001 / 9:16

מאת דגלס פרנץ

אתונה, יוון. שלוש שנים לפני פתיחת המשחקים האולימפיים ביוון ב-2004, קובעת הוועדה המארגנת באתונה שיאים אולימפיים בגיוס כספים מנותני חסות מקומיים. זאת, למרות שיוון היא המדינה הקטנה ביותר שמארחת את משחקי הקיץ זה 50 שנה.

עד סוף יולי הצליחה הוועדה לגייס 200 מיליון דולר - סכום מרשים במיוחד נוכח העובדה שהוועדה הגבילה את מספר נותני החסות, כדי להבטיח שלא תספוג ביקורת על מסחור-יתר, כפי שקרה לוועדה המארגנת של המשחקים באטלנטה ב-1996. מסע גיוס החסויות המוצלח בולט על רקע הקשיים הביורוקרטיים שעיכבו את ההכנות למשחקים - קשיים שנפתרו רק באחרונה. "ביוון אנשים מאוד רגישים לכל דבר הקשור במשחקים האולימפיים, וחשוב להם לשמר את הערכים המסורתיים של המשחקים", אמר אנדראס טסוכאנטאריס, מנהל מחלקת החסויות של הוועדה באתונה. "רצינו להחתים מספר קטן של חברות גדולות".

המארגנים אומרים כי הצליחו לשכנע חברות גדולות לרכוש חסויות, בכך שהבטיחו להימנע ממסחור בסגנון אמריקאי, ובכך ששיווקו את החסויות בסיסמה "מחזירים את המשחקים הביתה" - לאתונה - מקום הולדתם של המשחקים האולימפיים.

המשחקים האולימפיים הראשונים נערכו לפני 3,000 שנה לכבודו של זאוס, אבי האלים היווניים. המשחקים המודרניים הראשונים נערכו ב-1896 באתונה. המורשת הזו מקרבת את היוונים למשחקים, למרות שרק לעתים רחוקות זוכים הספורטאים היוונים במדליות.

המאמץ לגייס נותני חסויות מהשורה הראשונה החל לפני שנה, בהזמנת המנכ"לים של החברות הגדולות ביוון לפגישה עם הוועדה המארגנת. בהמשך ערכה הוועדה סמינרים והעמידה כמה חסויות למכרז בתחילת 2001, במקום בתחילת 2002.

עד כה נמכרו חסויות בשש קטגוריות ב-200 מיליון דולר - הסכום שהוועדה קיוותה לגייס ממכירת 40 קטגוריות, אמרו חברים בוועדה. לדברי טסוכאנטאריס, במשחקים בסידני נמכרו חסויות ב-100 קטגוריות, ואילו באטלנטה נמכרו חסויות ב-200 קטגוריות.

נותני החסות המקומיים משלמים, במזומן ובשירותים, לוועדה המארגנת על הזכות לשלב את הטבעות האולימפיות במסעות פרסום, באריזות מוצרים ובמסעות שיווק.

בנפרד, נמכרות 10 חסויות בינלאומיות על ידי הוועדה האולימפית הבינלאומית. חסויות לקבוצות הלאומיות נמכרות על ידי ועדות אולימפיות במדינות המשתתפות, והרשתות והערוצים המשדרים את המשחקים מוכרים זמן פרסום.

אלפא בנק, אחד הבנקים הגדולים ביוון, הסכים לשלם 70 מיליון דולר, מתוכם מיליון דולר במזומן, על התואר הבנק היווני הרשמי של המשחקים האולימפיים - 20 מיליון דולר יותר מאשר סכום השיא הקודם ששולם על חסות לאומית ו-30 מיליון דולר יותר מהחסות היקרה ביותר שנמכרה בסידני. אלפא החל לשווק כרטיס אשראי זהב במהדורה מוגבלת ביחד עם ויזה, אחת מעשר נותנות החסויות הבינלאומיות של המשחקים האולימפיים.

יצרנית הבירה ההולנדית היינקן והחברה הבת היוונית, מבשלות שיכר אתונה, שילמו 16 מיליון דולר על תואר הבירה של המשחקים ביוון - פי שלושה מהסכום ששילמה יצרנית הבירה האוסטרלית פוסטרס לפני המשחקים בסידני. למרות שאוכלוסיית יוון מונה 11 מיליון איש, לעומת 19 מיליון איש באוסטרליה, צריכת הבירה ביוון היא בין הגבוהות בעולם המתועש. זאת בין השאר, בשל התיירות במדינה המכפילה את אוכלוסיית יוון בחודשי הקיץ.

תיירות הקיץ חיונית לעסקים רבים ביוון, וברכישת זכויות השימוש בטבעות האולימפיות כבר עכשיו, הם יכולים לנצלם במשך שלוש עונות. חברת הטלפוניה ממשלתית רכשה חסות, וכמוה גם דלתא ופאגה, שתי יצרניות מוצרי החלב הגדולות במדינה. גם רשות השידור היוונית והחברה הבת היוונית של יצרנית המכונות הדרום קוריאנית יונדאי רכשו חסויות. אולימפיק איירוויז תרכוש כנראה את הזכות לקרוא לעצמה חברת התעופה הרשמית של המשחקים האולימפיים ביוון. חסויות ב-33 קטגוריות אחרות, בהן ביטוח, אנרגיה ורהיטים, עדיין לא נמכרו.

בקרוב יתקבלו החלטות לגבי זכויות הייצור של 4,000 מוצרים אולימפיים, החל מחולצות טי ומצחיות וכלה בתכשיטים יקרים, ב-30 קטגוריות. כמה מוצרים כבר מיוצרים במסגרת הסכמים זמניים.

הוועדה המארגנת קיוותה שכשליש מהתקציב בסך 1.7 מיליארד דולר יממומן במכירת חסויות וזכויות ייצור, אך כעת מעריך טסוכאנטאריס שהסכום יהיה גבוה יותר באופן משמעותי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully