וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדש בישראל: קרן הון סיכון להשקעות ב-Web2.0

גיא גרימלנד

1.11.2006 / 19:03

ג'רוזלם קפיטל, קרן הון סיכון חדשה, מתכננת להשקיע כ-10 עד 20 מיליון דולר בחברות Web 2.0



קרנות מתאהבות בהשקעות בחברות Web 2.0, חברות אינטנרט וחברות שירות מבוססות טכנולוגיה (Technology Enabled Services). לכן, ייתכן שהידיעה הבאה לא תפתיע איש, על הקמתה של קרן הון סיכון ישראלית חדשה המתמחה ב-Web 2.0 - ג'רוזלם קפיטל.



מספר הקרנות היחידות שמשקיעות בישראל אך ורק בתחומים אלו, הוא מצומצם. בין היתר, מדובר במעבדת האינטרנט של ג'מיני ולייטספיד ו-JVP סטודיו. שאר קרנות ההון סיכון הישראליות אמנם משקיעות בחברות אינטרנט, אך מטילות את יהבן על תחום זה. לפי נתוני IVC-ONLINE, חברות האינטרנט הישראליות גייסו 7 מיליון דולר ברבעון השלישי, ו-65 מיליון דולר בשלושת הרבעונים הראשונים השנה. זהו אמנם גידול לעומת שנת 2006 (אז הסתכמו ההשקעות ברבעון השלישי במיליון דולר ובשלושת הרבעונים בכ-21 מיליון דולר), אך עדיין מדובר בסכום זעיר לעומת היקף הגיוסים הכולל, שהסתכם ברבעון השלישי ב-381 מיליון דולר וב-1.145 מיליארד דולר בשלושת הרבעונים הראשונים.



בשוק הון הסיכון האמריקאי, לעומת זאת, ההשקעות בסטארט אפים האינטרנטיים צוברות תאוצה. לפי דו"ח חדש של דאו ג'ונס VentureOne ,49, חברות כאלו קיבלו מימון הון סיכון במחצית הראשונה של 2006 - מימון שהסתכם ב-262.3 מיליון דולר. זאת, לעומת 51 עסקות והשקעות הון סיכון בסך 199.1 מיליון דולר בחברות דומות ב-2005 כולה. בקצב זה, יוכפלו השקעות ההון בתחום ה-Web 2.0 השנה.



בעקבות ההייפ שנוצר סביב תחומים אלו, החליטו ליאור ליפשיץ, לשעבר מנכ"ל קרן פרוסיד, ויעקב נר דוד, היזם של Delta three, להקים קרן הון סיכון חדשה שתשקיע בשלב הסיד בחברות Web 2.0 וחברות שירות מבוססות טכנולוגיה. השניים מכוונים לחברות מהסוג של Answers.com ,ICQ ,888.COM, סקייפ, שופינג.קום ו-Ebay.



הקרן תהיה בהיקף של 10 עד 20 מיליון דולר, כאשר בשלב זה הקרן גייסה 10 מיליון דולר, והכריזה על סגירה ראשונה (כלומר - מעתה היא יכולה להתחיל להשקיע מתוך כספי הקרן) של 10 מיליון דולר. בימים אלה היא מנהלת מסע לגיוס כ-10 מיליון דולר נוספים מגופים מוסדיים ישראלים. ליפשיץ ונר דוד סבורים שכל חברה תזדקק ל-3 עד 5 מיליון דולר במהלך חייה, ולאחר שתבצע גיוסים נוספים, הם ידוללו לאזור ה-20% אחזקות בחברה, מה שיאפשר להם להחזיר את הכסף למשקיעים ולהשיג תשואה של 30%.



ליפשיץ עזב את פרוסיד בשנת 2002 לאחר ששימש בה כמנכ"ל (כאשר לפני כשנה דווח על סכסוך משפטי קשה סביב הקרן). בן דוד היה ממייסדי חברת Delta Three יחד עם אלי וורטמן, יו"ר ומנכ"ל NomadIQ וממייסדי ומנכ"ל Ambient. הוא נמנע מלשמש כמנכ"ל JVP סטודיו (תפקיד אותו תפס וורטמן שעבר לאחרונה לבנצ'מרק), כאשר במקביל הקים יחד עם גיא בנדוב והלל רום את חברת דאבל פיוז'ן (החברה הראשונה שג'רוזלם קפיטל משקיעה בה).



"קיבלתי החלטה להקים קרן הון סיכון שמתמקדת בחברות Web 2.0 וחברות שירות מבוססות טכנולוגיה", מספר בן דוד. "קרנות ההון סיכון הישראליות עושות עבודה טובה, אך הן נמנעות מלהשקיע בחברות שירות מבוססות טכנולוגיה. זהו תחום מתפתח, כאשר המודל העסקי הנוגע לו הוא מכירת שירות. כאן המודל העסקי לא נבנה סביב מכירת רשיונות", הוא מסביר.



"ההכנסות של חברות שכאלו הן נמוכות בתחילה, אך יציבות", מוסיף ליפשיץ. "אתה אמנם שומר על הקניין הרוחני, אבל גם מספק שירות, ולכן כל האחריות עליך. זה קשה".



אחד המשקיעים בקרן הוא ג'ף פולבר, גורו האינטרנט וה-VoIP. משקיעים נוספים הם ברנט ג'יימס, מנכ"ל לשעבר של Abebooks.com ומייסד MDSI; טום אווסלין, לשעבר בכיר במיקרוסופט; ג'וש פידלר, מייסד קרן בולדר ונצ'רס; ומשפחת קראון משיקאגו.



הקרן תשקיע בין חצי מיליון דולר למיליון דולר בכל חברה, כאשר הכוונה היא להגיע לפרוטפוליו של 10 חברות בקרן. בשבוע הבא תודיע הקרן על השקעה שנייה, לאחר שכבר השקיעה בדאבל פיוז'ן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully