וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליסטים על הכוונת

יהודה שויצר

9.8.2001 / 13:28

בתי ההשקעות מנסים להתמודד עם הביקורת כי הונו משקיעים במיליוני דולרים

אין פרות קדושות ואין כוהנים גדולים - בתי ההשקעות המובילים ממשיכים לספוג ביקורת נוקבת על תופעת ניגוד האינטרסים הפוגעת באיכות עבודתם. חצי ביקורת רבים מופנים לבתי ההשקעות, ולאנליסטים מובילים בפרט, על כך שפירסמו דו"חות מחקר מוטים וכתוצאה מהונאה זו משקיעים הפסידו מאות מיליוני דולרים בהשקעות.

המשקיעים לא הסתפקו רק בהטחת ביקורת על דפי העיתונים ובתקשורת ככלל, חלקם אף פנו לאפיקים משפטיים. רוב התביעות המשפטיות כוונו לאנליסטים ובכך הוצנעה הבעיה המרכזית, והיא ניגוד האינטרסים הבסיסי בין המחלקות השונות בבנק.

למרות שגם בעבר בתי ההשקעות היו מחויבים, גם אם באופן וולונטרי, לשמור על הפרדה בין מחלקות המחקר ובנקאות ההשקעות ("החומה הסינית"), וגם בעבר הם נאלצו לחשוף אם יש להם אינטרסים בחברות המונפקות או המסוקרות, בפועל ההפרדה לא נשמרה.

בתי ההשקעות, שאחד הנכסים החשובים שלהם הוא יוקרתם, מיהרו להגן על נכס זה בהצהרות גורפות כי יחלו לפעול על מנת לטפל בתופעה.

גילוי נאות ואיסור להשקיע

אחת הדרכים לטיפול בתופעה היא הטלת חוקים מגבילים על אנליסטים המסקרים מניות. רק אתמול, בית ההשקעות גולדמן סאקס הודיע כי ידרוש מאנליסטים העובדים בשירותו לעמוד בסטנדרטים של גילוי נאות, ולציין בכל מחקר שהם מגישים האם יש להם אחזקות במניות אותן סיקרו.

ברוח הדברים, אך בהקפדה חמורה יותר, בית ההשקעות קרדיט סוויס הודיע לפני מספר שבועות כי יאסור על 430 האנליסטים העובדים בשורותיו להחזיק במניות של חברות אותן הם מסקרים. בית ההשקעות נקט במהלך זה לאחר שהמתחרה מריל לינץ' נקט בצעד דומה.

תביעות ענק נגד אנליסטים

קבוצת משקיעים eBay (אי.ביי) , מאמזון ו-AOL -טיים וורנר הגישה תביעה ייצוגית כנגד חברת מורגן סטנלי דין וויטר וכנגד האנליסטית מרי מיקר בטענה כי האנליסטית הטעתה את המשקיעים ונתנה המלצות רכישה למניות שלא התבססו על אנליזה של החברה.

תביעה אחרת הגיש משקיע כנגד הנרי בלודג'ט, מבכירי האנליסטים במריל לינץ'.. בפשרה משפטית, בית ההשקעות הגדול בארה"ב הסכים לשלם 400 אלף דולר לתובע ובכך פתח פתח לגל התביעות הנוכחי.

ניגוד אינטרסים - תופעה רחבת היקף

תופעת ניגוד האינטרסים של אנליסטים היא רחבת היקף ופושטת במרבית האחרון. ממחקר שפירסמה רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) עולה כי יותר מרבע מהאנליסטים המסקרים מניות החזיקו בעצמם מניות של חברות אותן כיסו טרם יצאו להנפקה ציבורית. יתרה מכך, מהדו"ח עולה כי חלק מהאנליסטים אף מכרו את מניותיהם בזמן שהמליצו לציבור לקוחותיהם לרכוש את המניה, ובכך גרפו לכיסם ממון רב.

ועדה של ה-SEC שבחנה את עניין ניגוד האינטרסים בקרב תשעה בתי השקעות ששימשו כחתם בהנפקות, מצאה כי אנליסטים מאותם בתי השקעות באופן עקבי המליצו לרכוש מניה של חברה שבית ההשקעות שלהם ניהל לה את ההנפקה.

"מצאנו כי אנליסטים נתונים להשפעות שיכולות להשפיע על יושר המלצותיהם ועל איכות עבודתם", אמרה לארה יונגר, העומדת בראש רשות ניירות ערך בארה"ב. יונגר ציינה כי היא מצאה שחלק מהאנליסטים גרפו לכיסם סכומים המסתכמים במיליוני דולרים.

ההישג הגדול באמת של המהלכים עליהם הודיעו בתי ההשקעות, הוא ההישג התקשורתי. החברות הצליחו להסיט את האש מכיוונם, ולעשות "ספין תקשורתי" ע"י חוקים ותקנות שספק אם יתרמו כלל לטיפול בתופעה. המבקרים ממשיכים לטעון בתוקף כי בתי ההשקעות לא "הלכו רחוק מספיק" עם מעשיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully