וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופו של רודן: שליט עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, יוצא להורג בתלייה

סוכנויות הידיעות

5.11.2006 / 11:18

חוסיין הורשע במעורבות בטבח 182 אזרחים כורדים; כוחות הביטחון בעיראק העלו את רמת הכוננות



שליט עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, נידון היום (ראשון) לגזר דין מוות בתלייה בשל ביצוע פשעים נגד האנושות. חוסיין הורשע במעורבות בטבח 182 אזרחים כורדים לאחר ניסיון התנקשות בחייו ב-1982. גם ראש בתי הדין המהפכניים לשעבר, עוואד חאמד אל-בנדר, נידון לגזר דין מוות בשל מעורבותו בטבח.



סגנו של חוסיין, טה יאסין רמדאן, נידון למאסר עולם. שלושה נאשמים אחרים, שהיו בכירים במפלגת הבעת', נידונו ל-15 שנות מאסר כל אחד, וכן שבע שנים נוספות על מעורבותם בעינויים. אולם שתי תקופות המאסר ירוצו במקביל.



הוגברה הכוננות בעיראק



כוחות הביטחון בעיראק העלו את רמת הכוננות והכריזו על עוצר בבגדאד, לקראת הקראת פסק הדין במשפטו של סדאם חוסיין הנערכת היום (ראשון), בגין פשעים נגד האנושות. אם יורשע, עשוי בית המשפט לדון את השליט לשעבר למוות בתלייה.



ראש צוות ההגנה של סדאם, עורך הדין חאליל אל דולאימי קרא שלשום לדחיית הפסיקה, ואמר כי לדעת מרשו, מתן גזר הדין תוזמן כדי לסייע לנשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, לפני הבחירות לקונגרס האמריקאי שיתקיימו ב-7 בנובמבר. בנוסף, הזהיר עורך הדין מפני מרחץ דמים שיתרחש אם ידונו את סדאם למוות.



ערוץ הטלוויזיה הממלכתי, "עיראקייה", דיווח כי עוצר יוטל על בגדאד ועל המחוזות דיאלה וסלח-א-דין, מחוז הולדתו של סדאם, כמו כן ייסגר נמל התעופה בבגדאד. אולם בכיר בממשל אמר כי יש מתנגדים להטלת העוצר. לקראת מתן פסק הדין הודיע משרד ההגנה שלשום על ביטול כל חופשותיהם של אנשי הצבא.



ר"מ עיראק: להוציא להורג את סדאם בהקדם



סדאם בן ה-69 ושבעה נאשמים נוספים, הואשמו בפשעים נגד האנושות בפרשת הטבח. ראש ממשלת עיראק, נורי אל מאליכי, אמר כי יש להוציא להורג את סדאם בהקדם האפשרי. אולם גם אם ייגזר עליו עונש מוות, יעברו חודשים אם לא שנים של ערעורים, עד שייתלה. סדאם אמור להגיע לבית המשפט מחרתיים להמשך משפט נוסף, באשמת השמדת עם - בגין מלחמתו בכורדים במדינה.



דמותו של סדאם שנויה במחלוקת בעיראק השסועה. המדינה נקרעת כתוצאה מתקריות אלימות בין המיעוט הסוני לבין השיעים, שדוכאו בתקופת סדאם וכיום מחזיקים בשלטון. תנועות מרי סוניות רואות בסדאם את סמל ההתנגדות לכוחות האמריקאיים. שעה שרבים בעולם צופים במשפט, עיראקים רבים מוטרדים בשל האלימות הבין עדתית ותקיפות המורדים הגורמות למות מאות בני אדם בכל שבוע.



"הלב שלי נקרע בכל פעם שאחד מששת בניי מאחר לחזור הביתה, ואני חוששת שהוא נחטף או נפגע", אמרה אום עדנאן, עקרת בית בת 68. "אל תשאלו אותי על סדאם. תשאלו אותי על כינון שלום בעיראק ועל כך שבניי יישארו בחיים", הוסיפה.



אתמול תקפו כוחות עיראקיים בסיוע אמריקאי "תא טרור וחטיפה" בשכונת העוני השיעית סדר-סיטי בבגדאד. פשיטות שנערכו באזור זה בתקופה האחרונה עוררו מתיחות בין הממשל המקומי לוואשינגטון סביב עצירת מיליציות "צבא מהדי". ואשינגטון לחצה על ראש הממשלה מאליכי לחסל את המיליציות השיעיות בסדר- סיטי הנאמנות לאיש הדת מוקתדא א-סדר, ותומכות במאליכי בפרלמנט.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully