וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורובסקי: חלק מטענותיו של זליכה - אומתו

ארי שביט

6.11.2006 / 7:19

"אם יש רצף בין שחיתות מקרית לשחיתות מובנית, חצינו את קו האמצע שלו בצורה ברורה. השחיתות הזאת מדאיגה". ראיון

ב-14 החודשים שבהם הוא מכהן כעוזרו של מבקר המדינה, טלטל יעקב בורובסקי את המערכת השלטונית בישראל. בין היתר, הוא הוביל את החקירות נגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט בפרשת המינויים הפוליטים, בפרשת הבית ברחוב כרמיה ובפרשת בנק לאומי. ביום חמישי שעבר הפך בורובסקי עצמו לחשוד. משטרת ישראל החליטה לחקור את הטענה שעל פיה הניצב לשעבר היה שותף בשתיקה להצעה שהועברה לעמרי שרון: מינויו של בורובסקי למפכ"ל תמורת החלפת צוות החקירה של פרשת שרון וסגירת תיקיו. בראיון ל"הארץ" הוא מציג את גרסתו.

יעקוב בורובסקי, משרד מבקר המדינה חוקר כמה וכמה פרשיות הקשורות לראש הממשלה אולמרט. אתם לא רודפים אותו?

כאשר ראש הממשלה אולמרט מונה לתפקידו, מוסד מבקר המדינה קיבל הרבה מאוד תלונות בעניינו. לא כל החומר הזה נבדק מכיוון שהמשאבים שלנו מוגבלים. לכן ביררנו חלק מהדברים. אימתנו חלק מהדברים. עכשיו, שישה-שבעה חודשים מאוחר יותר, אחדים מהנושאים מבשילים ונוצר מקבץ של נושאים שיש הרואים בהם רדיפה. אני אומר לך שאין כאן רדיפה. להפך. היתה פה רגישות גדולה כיוון שמדובר בכבודו של ראש הממשלה.

בפרשת מכירת בנק לאומי (שבה אולמרט נחשד שהתערב בהליכי המכרז לטובת מקורבים, א"ש) הטענה היא שכל העניין כולו הוא עימות אישי בין החשב הכללי זליכה לבין אולמרט.

אני חושב שד"ר ירון זליכה הוא אדם אמיץ. בעיני הוא לוחם שחיתות. הוא גילה אומץ לב גבוה מאוד.

הצלחתם לאמת את טענותיו?

חלק מהדברים אומתו.

אם כך יש סימוכין לטענותיו של זליכה.

כן. יש מסמכים מאמתים ויש אנשים נוספים.

עד כמה מדובר על פרשה ייחודית?

מדובר על שחקנים מהדרג העליון במדינה.

"אני לא מושעה ואני לא משעה את עצמי"

ואתה משוכנע שיש בפרשה זאת חשש לפלילים?

העברנו את הנושא אל היועמ"ש. במישור הנורמטיווי, הציבורי, אנחנו משוכנעים שהנושא מחייב בדיקת עומק. בהיבטים האחרים יכריע היועץ המשפטי.

ואז, כאשר כל זה מתרחש, אתה הופך לפתע מחוקר לנחקר. מרודף לנרדף. מה קורה כאן?

מתנהלת מערכה המנסה לעשות דה-לגיטימציה מוסדית למוסד המבקר ודה-לגיטימציה אישית למבקר ולי (...) המערכה הזו מתוזמנת. יש פה משהו מאורגן ומתוכנן.

מה שאתה אומר הוא שבישראל 2006 מי שמתקרב לחומרים רגישים מדי נענש.

אין הסבר אחר. הרי זה מצחיק שבעיתוי הזה, באופן מקרי, מצפונו של הקרובי הזה נקפו. ובמהירות, במהלך של חמישה ימים, נפתחת חקירה פלילית. משהו פה מתוזמן.

מי הכוחות פה? מי פועל נגדך?

אין לי מושג, אבל אני התלוננתי במשטרה על כך שלפני חודש וחצי מזכירה בכירה בקדימה פנתה לאנשים וביקשה חומרים נגדי. אז זה נראה לי הזוי. נראה לי לא אינטליגנטי. כאשר זה היה ברמה האישית הזולה של הטענה שהצעתי שוחד, צחקתי. אבל היום אני לא צוחק. כאשר באים חמשת הפרופסורים אתה רואה שיש פה משהו מתוכנן.

סומנת?

כן. ללא ספק.

אבל נכון לעכשיו אתה נמצא תחת חשד. אתה מושעה?

אני לא מושעה ואני לא משעה את עצמי. הודעתי למבקר שאם איחקר כחשוד אצא לחופשה.

מאז נכנסת לתפקידך במשרד מבקר המדינה, מה למדת על עומק השחיתות השלטונית?

כשנכנסתי לתפקיד חשבתי שהשחיתות ספורדית, אזוטרית, גידול של עשבים שוטים. היום אני יודע שאם יש רצף בין שחיתות מקרית לשחיתות מובנית חצינו את קו האמצע שלו בצורה ברורה. השחיתות הזאת מדאיגה. מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully