וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין אוויר לנשימה: יותר ממחצית המפעלים שנבדקו על ידי המשרד לאיכות הסביבה - חורגים מתקני זיהום האוויר

צפריר רינת

6.11.2006 / 15:05

עמותת "אדם טבע ודין": פעולות האכיפה של המשרד להגנת הסביבה אינן יעילות מספיק



ב-55% מהמפעלים, שבהם התקיימו בשנה שעברה בדיקות פתע, התגלו חריגות מהמותר בפליטת זיהום אוויר - כך עולה מהדו"ח השנתי של המשרד להגנת הסביבה, המסכם את בדיקות הפתע ב-2005. בשנה שעברה בוצעו כ-155 בדיקות פתע ב-29 מפעלים. ב-16 מהם נמצאו חריגות, ומנהליהם קיבלו התרעות וזומנו לשימוע. נגד כמה מהמפעלים נפתחו תיקי חקירה. היקף החריגות דומה לממצאים בשנים הקודמות.



ברשימת המפעלים שחרגו בולטים מפעלי טקסטיל ושתי מכבסות בירושלים, בהם התגלו בעיקר חריגות של מזהמים כמו תחמוצות חנקן וגופרית. חריגות נתגלו גם בשיעור החלקיקים - מגוון מזהמים בקוטר זעיר היכולים לחדור למערכת הנשימה. במפעל אספלט בבנימינה נמדדה חריגה של 378% בשיעור החלקיקים. במפעל פאקא לייצור שמרים, הנמצא באזור תל אביב, נמדדה חריגה של 900% בחומר אצטילדיהייד, שאינו מהווה סכנה בריאותית, אך יוצר מטרדי ריח.



מפעל נוסף בו נמצאו חריגות הוא "חוד פלדות" הנמצא בקרית הפלדה במפרץ חיפה, ועוסק במחזור מתכות. במפעל זה נמדדו חריגות בריכוזי מתכות. כמו כן, בסוג אחר של בדיקות נתגלו חריגות של החומר הרעיל דיוקסין. בעקבות ממצאים אלו החל המפעל בהתקנת אמצעים לטיפול בבעיות זיהום האוויר.



לטענת המשרד להגנת הסביבה, אחת הדוגמאות ליעילות הבדיקות היא מפעל "עמינח" המייצר ספוגים למזרונים. במדידות שנערכו במפעל זה נמצאה חריגה של 3,940% מהמותר ברמות החומר דיכלורומתאן, החשוד כמסרטן. בעקבות ממצאים אלו עבר המפעל להשתמש בחומרים אחרים.



המשרד להגנת הסביבה קובע את הרמות המותרות לפליטת מזהמים, באמצעות תנאים שהוא מוסיף לרישיון העסק של המפעלים. בזמן הקרוב אמורה הכנסת להמשיך בהליכי האישור של חוק אוויר נקי, שאמור להעניק למשרד סמכויות נוספות ובהן האפשרות לקבוע תקנים קבועים של פליטת זיהום אוויר מפעלים.



בתגובה לממצא הבדיקות טוענת עמותת "אדם טבע ודין" שהמשך החריגות בהיקף משמעותי מעידה על כך שפעולות האכיפה של המשרד להגנת הסביבה אינן יעילות מספיק. העמותה טוענת שגם בשנה שעברה נפתחו רק תיקים משפטיים בודדים נגד המזהמים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully