וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הפנים: הקמת תאגידי מים וביוב ברשויות המקומיות עשויה לייקר את המים ב-15%

עמירם כהן

6.11.2006 / 15:33

זאת בניגוד לידיעה שפורסמה הבוקר ב"ידיעות אחרונות", לפיה עשויה ההתייקרות להגיע ל-50%



הקמת תאגידי מים וביוב ברשויות המקומיות עשויה להביא לייקור המים לצרכן הביתי ולתעשייה בכ-15% בשקלול ארצי - כך העריך אתמול הממונה על המים והביוב במשרד הפנים, שלמה דולברג. לדבריו, אין בסיס לידיעה שפורסמה הבוקר ב"ידיעות אחרונות", לפיה התייקרות המים לצרכן הביתי כתוצאה מהקמת התאגידים צפויה להגיע ל-50%.



יתרה מזו, לאחר מספר שנים של פעילות התאגידים, שיהיו חברות כלכליות עצמאיות מנותקות תקציבית ומשפטית מהרשויות המקומיות, עשויים תעריפי המים לרדת בשל השיפור הצפוי בניהול מערכות המים העירוניות, הקטנת דליפות מהצנרת והשיפור הכללי בתחזוקת המערכות, כך לדברי דולברג. צפוי גם שיפור באיכות המים ובאמינות האספקה.



מחירי המים לצרכן הביתי ולתעשייה ברשויות המקומיות הם כיום אחידים, ונקבעים על סמך הצריכה הפרטנית של כל צרכן וצרכן. רשויות מקומיות המקבלות את המים מחברת מקורות, משלמות בפתח הצינור 2.39 שקלים למ"ק, מחיר הכולל את עלות האספקה - 1.35 שקלים למ"ק, ותוספת מס של כשקל למ"ק. הרשויות המקומיות גובות מהצרכן 3.5 שקלים למ"ק לצריכת 8 מ"ק הראשונים; 4.8 שקלים למ"ק לצריכת 7 מ"ק נוספים ו-6.5 שקלים עבור כל מ"ק נוסף. בממוצע משוקלל משלמים הצרכנים הביתיים כ-4.5 שקלים למ"ק למי שתייה, ו-1.5 שקלים למ"ק אגרת ביוב.



לאחר הקמת רשות מים ארצית המתוכננת בשנת 2007, והשלמת הקמת תאגידי המים והביוב עד סוף 2008, יהפכו תעריפי המים לצריכה הביתית ברשויות המקומיות השונות לדיפרנציאליים. התעריפים ייקבעו בשיטת קוסט פלוס וישקפו את עלויות התאגידים, כולל עלויות ההון כפי שיאושרו על ידי הרגולטור. הרגולציה על התאגידים תהיה כפולה; של הממונה על התאגידים במשרד הפנים שיפקח על הקמת התאגידים והתנהלותם, ושל רשות המים הממשלתית שתקום ב-1.7.07 ותקבע לתאגידים את "העלות המוכרת" ואת המחירים ותפקח על איכות השרות, לכל תאגיד בנפרד. המשמעות היא שעשויה להיות שונות במחירי המים לצרכן ברשויות המקומיות השונות.



דולברג ציין כי כיום כבר פועלים 9 תאגידי מים וביוב, שהקמתם הושלמה, ולדבריו התאגידים יוקמו למרות קיומה של התנגדות מצד השלטון המקומי: "החוק מחייב בחקיקה ראשית להשלים את ההקמה עד 2008". יצוין, שמחירי המים לחקלאות לא ייקבעו על ידי רשות המים בשנים הראשונות להקמתה והם ייקבעו, כמו היום, על ידי הממשלה, באישור ועדת הכספים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully