וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר היציג עלה ל-4.331 שקלים

טל לוי

7.11.2006 / 15:48

בנק ישראל אותת על הורדת ריבית אפשרית בחודש הבא. המשמעות - פער ריביות שלילי בין ישראל לארה"ב


הדולר הוסיף להתחזק גם היום, כאשר הוסיף 0.49% ושערו נקבע על 4.331 שקלים. היורו הוסיף שיעור חד של 0.93% ושערו נקבע על 5.525 שקלים. אתמול הוסיף הדולר 0.47% ושערו נקבע על 4.31 שקלים - אולם לאחר קביעת השער היציג, הוסיף המטבע להתחזק באגורה נוספת.

מפרוטוקולי הדיונים על הריבית שהוציא אתמול בנק ישראל עולה, כי טובים הסיכויים להפחתת הריבית במשק גם בדצמבר ב-0.25%. גם מרבית האנליסטים סבורים כי זה המהלך המתבקש. תרחישים שנבחנו בבנק ישראל, באמצעות המודלים האקונומטריים של הבנק, הראו כי עמידה ביעד האינפלציה (3%-1%) ב-12 החודשים הקרובים מחייבת הפחתת ריבית, בשל הייסוף בשער החליפין הנומינלי והירידה במחירי האנרגיה.

יתרה מכך, המשתתפים בדיוני ההנהלה המצומצמת העריכו כי גם אחרי הורדת הריבית בנובמבר, סביבת האינפלציה תאפשר הורדה נוספת.

ההערכה כי הריבית תרד, דחפה אתמול את הדולר מעלה, או שאולי מוטב לומר: החלישה את השקל. הסיבה לכך היא שריבית גבוהה הופכת את המטבע לאטרקטיווי יותר ועם הצפי להורדת הריבית, מאבד השקל מהאטרקטיוויות שלו. עם זאת, השקל עדיין ממשיך להפגין עוצמה שכן בתחילת השנה עמד שערו על כ-4.60 שקלים.

נכון להיום הריבית בישראל זהה לריבית בארה"ב (5.25%). הורדת הריבית תגרור מצב בו הריבית בארה"ב תהיה גבוהה מזו הנהוגה בישראל ב-0.25% לפחות. יתרה מכך, בארה"ב נשמעות כבר הערכות בדבר העלאת הריבית (במטרה לבלום את האינפלציה) כך שפער הריביות עשוי להיות אף גבוה מכך.

פירוש הדבר הוא כי פרמיית הסיכון של ישראל נשחקת והופכת לשלילית. פרמיית הסיכון הינה תוספת תשואה (ריבית) אותה מבקשים המשקיעים לקבל עבור השקעתם. מאחר שההשקעה בישראל מסוכנת יותר מהשקעה בארה"ב, דורשים המשקיעים לקבל ריבית גבוהה יותר (כפיצוי על נטילת הסיכון), ומכאן החשיבות במעקב אחר פער הריביות בין ישראל לארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully