וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד אוגדת הגליל, תא"ל גל הירש, הודיע לרמטכ"ל על התפטרותו מתפקידו

עמוס הראל

12.11.2006 / 8:49

זאת שעות לפני דיון במטכ"ל על הדו"ח על החטיפה בצפון, הממליץ על הדחת הירש



תא"ל גל הירש, מפקד אוגדה 91, החליט להתפטר משירות בצה"ל. הירש שיגר הבוקר (ראשון) מכתב התפטרות לרמטכ"ל, דן חלוץ, שעות ספורות לפני שהאלוף (מיל') דורון אלמוג היה אמור להציג לפורום המטה הכללי דו"ח חריף בפרשת חטיפתם של שני חיילי צה"ל, אלדד רגב ואהוד גולדווסר בידי חיזבאללה.



אלמוג אמר בימים האחרונים, בשיחות שונות, כי הוא דבק בדעתו שעל מפקד אוגדת הגליל (91), תת-אלוף גל הירש, לסיים את שירותו בצה"ל בעקבות הממצאים. הירש שקל להתפטר בשבוע האחרון, מאז הודיע לו אלמוג בשיחה טלפונית כי בכוונתו להמליץ על הדחתו. במכתב לחלוץ טוען הירש, כי תיפקד היטב בתקופה שקדמה לחטיפה, וגם לאורך המלחמה, וכי החליט לפרוש גם לנוכח הסבל שמסבים האירועים האחרונים לבני משפחתו.



לפחות חמישה אלופים סברו כי אין להדיח את הירש, והתכוונו לומר זאת לרמטכ"ל. האלוף איל בן ראובן, ששימש כסגנו של אלוף פיקוד הצפון במלחמה, אמר הבוקר ל"הארץ" כי להירש נעשה עוול. לדבריו, צה"ל מאבד את אחד הקצינים המצטיינים שלו, מבלי שהיתה לכך הצדקה. "אני בוש ונכלם לנוכח מה שנעשה להירש", אמר.



הצוות בראשות אלמוג הוא השני שחוקר את החטיפה מה-12 ביולי. קדמה לו חקירה פנימית של ועדה בפיקוד הצפון, בראשות תא"ל אבי אשכנזי. אלמוג בחר להתמקד בעיקר באירועים עד לחטיפה ובתפקוד הדרגים מהאוגדה ומעלה. הצוות מצא ליקויים חמורים בכל הרמות. הטענות כלפי הירש מתמקדות במה שאלמוג רואה כפער בין תכנון איכותי לבין יישום לקוי בדרגים שמתחתיו - ובכך שמפקד האוגדה, לכאורה, לא טרח לוודא כי כל הנחיותיו מבוצעות. אחת הדוגמאות שהובאו היא שגדוד המילואים, ששניים מאנשיו נחטפו, לא תירגל באופן מלא, כנדרש, תרחיש של חטיפה עם כניסתו לגזרה.



בצוות של אלמוג היו חברים כמה קציני מודיעין בכירים במילואים והבדיקה עסקה גם בטיב המודיעין שהיה ברשות האוגדה ובפיקוד הצפון לפני החטיפה. אף שבדיעבד מתברר כי התרעה מודיעינית חלקית על החטיפה לא נותחה והועברה במועד, אלמוג סבור כנראה שהדבר אינו "מנקה" את הירש מאחריות. הטענה היא שגם בהיעדר מודיעין מהימן, ראוי היה לקיים רמת כוננות גבוהה יותר לנוכח חטיפת גלעד שליט ברצועת עזה ב-25 ביוני. הירש משיב כי העלה את הכוננות לאחר חטיפת שליט, אך לא ניתן היה למתוח את הכוחות עד בלי די. לכן, בלא מידע מהותי, נאלץ להוריד את הכוננות ימים אחדים לפני החטיפה.



אלמוג הגיע למסקנה שהממצאים מחייבים את הדחת הירש מצה"ל. בצוות היתה מחלוקת, וחלק מהקצינים סברו כי יש להסתפק בפסילתו מתפקידי פיקוד (חלוץ הודיע באחרונה על החלטתו למנות את הירש לראש חטיבת התכנון האסטרטגי במטכ"ל, תפקיד יוקרתי שאינו נחשב פיקודי; ההחלטה הוקפאה בידי שר הביטחון, עמיר פרץ - ע"ה). ככל הנראה, אלמוג ימליץ גם על הדחת מפקד החטיבה המרחבית בעת החטיפה, אל"מ חן לבני.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully