וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה עומדת לחתום על הסכם עם בריטיש גז: תרכוש גז ותמכור אותו לצרכנים

שרון קדמי

12.11.2006 / 9:16

כך נודע ל-TheMarker; המחיר יהיה - 3.8-3.7 דולרים למיליון BTU



המדינה נמצאת על סף חתימת הסכם עם חברת בריטיש גז (BG) לרכישת חלק ממאגר הגז הטבעי מול חופי עזה - כך נודע ל-TheMarker. מדובר בהסכם מהותי עבור משק הגז הטבעי בפרט ומשק האנרגיה בכלל, שכן כיום, יש רק חברה אחת האמורה למכור גז לישראל בשני העשורים הקרובים - EMG המצרית-ישראלית. ככל הנראה, המחיר בהסכם עם BG יהיה דומה למחיר שלפיו מנהלת בימים אלה EMG מו"מ עם צרכנים במשק - 3.8-3.7 דולרים למיליון BTU (יחידה למדידת גז).



בשלב הראשון תרכוש המדינה חלק מהמאגר - אך רק כנגד חוזים עם צרכני גז טבעי. כלומר, המדינה לא תיהפך לשחקנית בשוק המחזיקה כמויות של גז, דבר העלול לחשוף אותה לתנודתיות מחירים. בהמשך, בהתאם לביקושים, תרכוש המדינה את יתרת המאגר. באחרונה החל משרד התשתיות לקדם הקמת חברה ממשלתית שתטפל ברכישת הגז.



בעבר דובר על מתן ערבויות מדינה בלבד, ואולם כאמור, לפי ההסכם החדש, המדינה תרכוש את הגז - וזו הסיבה המרכזית שבעטיה הסכימה החברה הבריטית למכור את הגז לישראל. סיבות נוספות להחלטה הצפויה של BG: מחירי הגז בעולם, לחצים בינלאומיים, ורמזים מכיוון ישראל שלפיהם לא תאפשר ל-BG להוציא את הגז אלא אם כן יימכר לה.



בעבר הודיעה BG שלא תספק גז טבעי לישראל, ונטשה את המו"מ כמה פעמים בעקבות התנהגות "רשלנית", כהגדרת מקורות במשק האנרגיה ובמשרדי הממשלה, של המדינה. עם זאת החברה הבריטית הסכימה לחזור לשולחן המו"מ לאחר לחצים מדיניים כבדים. BG התלבטה בין מכירת הגז לישראל לבין העברתו למצרים, הנזלתו - ומכירתו באירופה ובארה"ב.



ל-90% BG מהזיכיון במאגר עזה מארין, מול חופי עזה, שבו כ-37 מיליארד מ"ק גז. 10% הנותרים נמצאים בבעלות הרשות הפלשתינית וחברת CCC שבבעלות משפחת חורי הלבנונית.



הגז הטבעי צפוי להוות את אחד ממקורות האנרגיה המרכזיים בעשור הבא. חברת ים תטיס, שבבעלות קבוצת דלק וחברת נובל אנרג'י האמריקאית, מכרה כמעט את כל המאגר שלה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully