וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלט הנפוץ בהולנד? "דרושים עובדים"

הארץ

10.8.2001 / 15:18

מאת אדמונד אנדרוס, ניו יורק טיימס

רוטרדם, הולנד. "מצא חבר!" קוראת הכרזה בקרון אלקטרוטכניק. קרון, המתקינה מערכות חשמל בבניינים, אוניות ואסדות קידוח ימיות, אינה מקדמת מועדון היכרויות. היא מגייסת עובדים: כל עובד המביא עובד חדש מקבל בונוס של חצי משכורת חודשית.

לא סיימת תיכון? אין בעיה. אין לך ניסיון? קרון מציעה הכשרה. אתה דובר רק פולנית או פורטוגזית? זה בסדר. "אני זקוק ל-200-250 עובדים", אומר מנכ"ל קרון, הנס קלייווכט.

כך אומרים בחברות רבות בהולנד, שבה מתנגש השגשוג הכלכלי תדיר במחסור כרוני בעובדים. ואולם הבעיות יוצאות הדופן של הולנד מדגישות את אחד האתגרים הגדולים של אירופה במאמציה ליהפך לכוח כלכלי חסר גבולות.

המדינות האירופיות, שרבות מהן חולקות כעת מדיניות מוניטרית ויעדים תקציביים משותפים כחברות בגוש היורו, נאלצות להתמודד עם סוגיות כלכליות שונות באותה עת.

לפני כמה שנים, הצמיחה הכלכלית בהולנד היתה הרבה יותר מהירה מזו שבגרמניה השכנה. חברות כמו מיקרוסופט וסיסקו סיסטמס בחרו בהולנד כמרכז הפצה אירופי, הודות לחוקי העבודה הגמישים שלה. באותה עת, התקשו מדינות אחרות באירופה להתמודד עם אבטלה גבוהה וצמיחה אטית.

כעת, הולנד וכמה מדינות אחרות בגוש היורו מציבות בפני הבנק המרכזי האירופי אתגר אמיתי - כיצד לקבוע שערי ריבית המתאימים למדינות מהירות צמיחה ולמדינות מדדות כאחד.

במטה שלו בפרנקפורט רושם הבנק המרכזי האירופי מרשם מוניטרי אחיד למדינות שבהן האבטלה היא יותר מ-10% ולמדינות כמו הולנד, עם שיעור אבטלה של כ-2%, חרף ההאטה הכלכלית. האינפלציה בהולנד, 5% בחישוב שנתי, היא הגבוהה באירופה. בצרפת האינפלציה היא כ-2% בלבד.

הבנקאים המרכזיים של גוש היורו מתקשים לקבוע מדיניות מוניטרית המתאימה לגרמניה דלת הצמיחה, ולהולנד, אירלנד ופורטוגל, שסובלות מאינפלציה גבוהה. לעת עתה ניצבת הריבית הבסיסית בגוש היורו ברמה של 4.5%.

ייתכן שאם להולנד היתה עדיין ריבונות מוניטרית, היא היתה מנסה להאט את הצמיחה המהירה שנרשמה ב-2000 על ידי העלאת ריבית, כדי להבטיח שהכלכלה לא תתחמם יתר על המידה. כעת סובלת הולנד הן מההאטה הכלכלית הגלובלית והן מלחצים אינפלציוניים - תוצאה של מחסור מתמיד בעובדים.

כמעט בכל ענף בהולנד חסרים עובדים. אמנם הפעילות הכלכלית מאטה, אך המחסור בעובדים הוא עדיין אחת הבעיות הגדולות במדינה. חברות בנייה מוותרות על פרויקטים. בבתי ספר חסרים מורים, ובתגובה הקלה הממשלה את תנאי הקבלה להוראה. כמה מחנכים שקלו להמליץ על קיצור שבוע הלימודים לארבעה ימים כדי להבטיח שהמורים הקיימים יוכלו ללמד יותר ילדים.

בתי חולים מחפשים נואשות אחיות, וכמה מהם מנסים לייבא אחיות מדרום אפריקה. בשיחות השכר שנערכו ב-2000 הסכימו בתי החולים להעלות את שכר האחיות ב-12%. השפה והתרבות הן עדיין המחסומים הגדולים לגיוס עובדים ממדינות אחרות, גם ממדינות אירופיות.

בחודשים החולפים ספגה הולנד מהלומה מההאטה הכלכלית בארה"ב. כלכלת הולנד תלויה ביצוא, ונוכח הירידה החדה בהזמנות האט שיעור הצמיחה לכמעט אפס ברבעון הראשון של 2001. אך ההאטה לא פתרה את בעיית המחסור בעובדים. חברות כוח אדם מחפשות עובדי בניין בגרמניה, והן מציעות דיור בחינם.

נראה כי אין בכך די. בסקירה כלכלית שפירסמה באחרונה, התריעה הממשלה כי המחסור בעובדים והשכר העולה שוחקים את כושר התחרות של חברות בהולנד. להערכת הממשלה, "המחסור בעובדים יוצר צווארי בקבוק בייצור ופוגע בכושר התחרות, ולכן ייתכן שהיצואנים ההולנדים יאבדו נתח שוק למתחרים בינלאומיים ב-2001 וב-2002".

המחסור בעובדים ניכר כמעט בכל מקום. במרכז הקניות פלזה ברוטרדם תלו שלוש חנויות שלט "דרושים עובדים". אחת המסעדות מחפשת "מוזג". "אנחנו מחפשים שני חייטים כבר ארבעה חודשים", אומר וימקון טוקנס, מנהל חנות בשם סוסייטי שופ. "מצאנו אחד בתחילת אוגוסט, אבל את המשרה השנייה עדיין לא איישנו".

נטנבאו, חברת תשתיות חשמל באמרספוט שבמרכז הולנד, השאילה 20 קטנועים מבהיקים לסטודנטים שהצטרפו לתוכניות ההכשרה שלה. היא מחפשת גם בבתי הספר התיכונים עובדים המסוגלים להניח כבלי חשמל. כדי לגייס מהנדסי חשמל, היא מציעה חופשה בפאריס לכל עובד שמסכים לעבוד בחברה לפחות חודשיים.

"אנחנו זקוקים ל-60 איש, עובדים פשוטים", אומר הלמה אוורס, סמנכ"ל כוח האדם של נטנבאו. "נאלצנו לוותר על פרויקטים של חברות ורשויות מקומיות".

טימברלנד, יצרנית מגפי הטיפוס ובגדי הפנאי האמריקאית, בנתה מחסן ענק ומרכז תובלה באנשדה. כמו חברות זרות אחרות, בחרה טימברלנד בהולנד לפני עשר שנים בשל עלויות שכר נמוכות, תשתית מודרנית וחוקי עבודה גמישים. בהדרגה, סגרה טימברלנד את מחסניה במדינות אחרות באירופה וריכזה את הפעילות בהולנד.

אך 50% מהעובדים שלה באו ממדינות אחרות - גרמניה, פולין ואפילו פינלנד. כל המנהלים הבכירים גרמנים, ואחד העובדים הפולנים מדבר הולנדית ומשמש מתורגמן לעובדים פולנים אחרים.

המחסור בעובדים מאלץ את ממשלת הולנד להתמודד עם סוגיות הגירה שלא נפתרו במשך עשרות שנים. הולנד היא בית לכ-2 מיליון מהגרים, שבאו בשנות ה-60 כ"עובדים אורחים" מטורקיה וממושבות הולנדיות לשעבר באסיה. כעת, בלחץ ממשלתי, מציעות חברות הולנדיות תוכניות הכשרה. כ-20 אלף מהגרים, שהגיעו כעובדים אורחים, או ילדיהם, נקלטו בחברות הולנדיות.

קבוצת TNT פוסט, הבעלים של שירותי הדואר, החלה באחרונה תוכנית להכשרת כ-150 עובדים זרים כדוורים. ויויין טיסה וה טיסה, פליטה פוליטית בת 19 מקונגו, חיה ברוטרדם כבר שלוש שנים, אך עדיין לא מצאה עבודה. שפת האם שלה היא צרפתית, והיא עדיין מתקשה לדבר הולנדית. חלק מההכשרה שלה הוא לימודי שפה. השאר - הכשרה מעשית: כיצד נושאים את שק הדואר על אופניים וממיינים דואר לפי רחובות.

לא רק מהגרים נקלטים בשוק העבודה, גם נשים נשואות שבחרו להישאר בבית. באחרונה שונו חוקי המיסוי, כך שזוגות נשואים נדרשים לתשלום מס נמוך יותר על משכורת שנייה. "כדי להבטיח צמיחה כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully