וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושה קשה: יואב שלוש נפרד מסאיטקס עם הפסד של 161 מ' ד'

הארץ

10.8.2001 / 15:24

מרבית ההפסד נבע ממחיקה של 150 מ' ד' משווי מניותיה של סאיטקס בקריאו הקנדית; סאיטקס ויז'ן ו-SDP המשיכו במגמת הצמיחה; המנכ"ל הפורש, שלוש: "איני מאושר ממחיר המניה"

מאת עמי גינזבורג

מנכ"ל סאיטקס , יואב שלוש, בחר בעיתוי לא מוצלח לפרוש מתפקידו בחברה לאחר שש שנים. אם לא היה לו די בכך שיזכרו לו תמיד שעזב את החברה כשמנייתה נמצאה במחיר שפל של 6 דולרים - שליש מהמחיר שבו היתה כשנכנס לתפקיד - הרי כעת הוא נאלץ לספוג כתם נוסף; שכן על הדו"ח האחרון שעליו הוא חתום מתנוסס הפסד לא מחמיא של 161.5 מיליון דולר.

ההפסד הגדול של סאיטקס ברבעון השני של 2001 נובע מהקשיים שבהם נתקלת באחרונה חברת קריאו הקנדית, שבה מחזיקה סאיטקס ב-27% מהמניות. עקב קשיים אלו החליטה סאיטקס למחוק משווי מניותיה בקריאו 150 מיליון דולר ולהותיר את שווי ההשקעה בה על 199 מיליון דולר. השווי המעודכן חושב לפי מחיר של 15 דולר למניית קריאו, בהתאם למחיר שבו נסחרות המניות בשוק. רכיב נוסף בהפסד הגדול של סאיטקס היה חלקה בהפסדי חברות מוחזקות, שהסתכם ברבעון השני ב-8.5 מיליון דולר.

קריאו, שמהווה כיום את הנכס העיקרי של סאיטקס, נמצאת בתקופה לא טובה. החברה דיווחה בסוף השבוע שעבר כי היא מקצצת את תחזית ההכנסות לרבעון הקרוב שמסתיים בספטמבר (הרביעי בשנת הכספים שלה) ל-150-145 מיליון דולר. זאת, לעומת מכירות של 170 מיליון דולר ברבעון שהסתיים ביוני, משמע החברה מצפה לירידה של 12%-15% בהכנסות.

קריאו דיווחה עוד כי החליטה לפטר כ-200 עובדים, שהם 5% מכוח האדם בחברה, כדי לחסוך בהוצאות. מהלכי ההתייעלות של החברה אמורים לחסוך לה 6 מיליון דולר ברבעון. קריאו דיווחה ברבעון השלישי (שהסתיים ביוני) על הפסד של 9.3 מיליון דולר, וברבעון הקרוב היא מצפה להגיע לאיזון תפעולי, לפני הוצאות חד פעמיות על ארגון מחדש.

מנהל הכספים של סאיטקס, יוסף זילברברג, אומר כי החלטת המחיקה נשענה על כמה פרמטרים, ובראשם ההכרה שנפילה בשוויה של קריאו אינה בעלת אופי זמני. זילברברג הוסיף כי ההחלטה קשורה גם בטווח ההשקעה של סאיטקס בקריאו, שנשען על העסקה שנחתמה בין שתי החברות לפני שנה.

על פי ההסכם, אין סאיטקס יכולה למכור את מניותיה בקריאו בחבילה אחת עד ל-2005, כדי שלא לפגוע במבנה השליטה בחברה הקנדית. לחברה יש אפשרות למכור את המניות בבורסה, אך אין היא יכולה למכור יותר מ-1% מדי רבעון, מכאן שגם טפטוף של המניות בבורסה עשוי להימשך יותר מ-5 שנים.

אפשרות אחרת שפתוחה בפני סאיטקס היא לבקש מקריאו לארגן הצעת מכר באמצעות תשקיף למכירת מניותיה. גם במקרה כזה קיימות מגבלות מסוימות על זהות הקונים בהצעת המכר, כדי שלא לערער את מבנה השליטה בקריאו. בינתיים מעדיפים בסאיטקס לא להשתמש בדלת היציאה הזו, כנראה לאור מחיר המניה ומתוך תקווה שמצב העסקים בקריאו ישתפר.

האחזקה של סאיטקס בקריאו נולדה לאחר מיזוג עסקי קדם הדפוס עם החברה הקנדית. לאחר עסקה זו הפכה סאיטקס מחברה תפעולית לחברת אחזקות בחברות דפוס, ובחברות הון סיכון בתחום הדפוס וההדמיה.

שתי האחזקות העיקריות של סאיטקס כיום (חוץ מההשקעה בקריאו) הן סאיטקס דיגיטל פרינטינג (SDP) וסאיטקס ויז'ן. SDP מתמחה בעיקר במכונות דפוס מהירות לתחום הטפסים והחשבוניות, וסאיטקס ויז'ן מתמחה במכונות דפוס לפורמט רחב המשמשות בעיקר להדפסות בעבור פרסום חוצות. שתי חברות אלו הצליחו להציג ברבעון השני תוצאות נאות, על אף תנאי השוק הלא קלים.

הכנסותיה של סאיטקס ויז'ן, המתחרה בנור מקרופרינטרס הישראלית, הסתכמו ברבעון הראשון ב-23.9 מיליון דולר - גידול של 5% לעומת הרבעון הראשון ו-46% לעומת הרבעון המקביל. צמיחה נאה במיוחד נרשמה בסעיף המוצרים המתכלים שמספקת החברה, שהגיע ברבעון השני ל-8.6 מיליון דולר - גידול של 63% לעומת הרבעון המקביל ב-2000. שיעורו של סעיף זה מכלל ההכנסות הוא 36%.

הצלחתה של סאיטקס ויז'ן נראית מרשימה לאור ההתכווצות בהכנסות של המתחרה שלה, נור. הכנסותיה של נור ברבעון השני הסתכמו ב-30.2 מיליון דולר, והן היו נמוכות ב-18% מהכנסותיה ברבעון השלישי של 2000, שבו איחדה בראשונה את תוצאותיה עם אלו של חברת סלסה האמריקאית.

ההצלחה של סאיטקס ויז'ן צימצמה את הפער בינה לבין נור. אם לפי שנה קצב ההכנסות של נור (ביחד עם סלסה) היה כפול מזה של סאיטקס ויז'ן, הרי שברבעון השני הצטמצם הפער ל-26% בלבד לטובת נור.

סגירת הפער בין החברות מתבטאת גם ברווחיות גבוהה יותר אצל סאיטקס ויז'ן. החברה הציגה ברבעון השני רווח גולמי של 12.3 מיליון דולר (כ-51% מההכנסות). לשם השוואה, הרווח הגולמי של נור ברבעון השני הסתכם ב-12 מיליון דולר בלבד (39% מההכנסות).

הרווח התפעולי של סאיטקס ויז'ן לפני הפחתות על רכישת מוניטין הסתכם ב-2.9 מיליון דולר. בשלב זה נראה שסאיטקס ויז'ן מצליחה להתמודד לא רע עם העובדה שלא הצליחה לגייס בשנה שעברה הון חיצוני בבורסה הגרמנית כפי שקיוותה, ולמרות זאת צמיחתה לא נפגעה.

גם אצל SDP נמשך ברבעון השני המומנטום החיובי. החברה דיווחה ברבעון השני על הכנסות של 42.5 מיליון דולר, המשקפות לה גידול של 3% לעומת הרבעון הראשון וגידול של 20% לעומת הרבעון המקביל ב-2000.

למרות הגידול בהכנסות, נפגעה הרווחיות של SDP במהלך הרבעון השני, והרווח הגולמי נפל לשיעור של 37% מהמכירות לעומת 42% ברבעון המקביל. בסאיטקס הסבירו אתמול כי הנפילה ברווחיות מקורה בקושי לחדור לשוק האמריקאי שמצוי בהאטה.

הנפילה ברווחיות של SDP מרמזת כנראה כי לחברה יש קושי בהחדרת מכונת הוורסה-מארק הצבעונית, שנמכרת במחירים של יותר ממיליון דולר ליחידה. מכונת הוורסה-מארק הושקה על ידי SDP לפני כשנה, והחלפתה בקו המוצרים הקודם של החברה גרמה לירידה בהיקף המכירות הכולל. השנה הצליחה SDP לחזור לרמת מכירות של יותר מ-40 מיליון דולר ברבעון, אך הנפילה ברווחיות היא אות אזהרה לקראת הצפוי לה ברבעונים הקרובים. מכל מקום, SDP תעמוד כנראה בציפיות ממנה לגידול של יותר מ-10% בהכנסות.

אחזקה חשובה נוספת של סאיטקס היא חברת אפריון דיגיטל, המתמחה בפיתוח מכונת דפוס לצרכים תעשייתיים. אפריון גייסה ברבעון השני כ-11 מיליון דולר, ולדברי שלוש היא נערכת לגיוס הון נוסף לקראת הוצאת מכו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully