וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם פשרה בבג"ץ: המדינה תשלם קצבאות זקנה לאזרח ישראלי המתגורר בחו"ל

הארץ

10.8.2001 / 9:53

תנאי הזכאות יהיו מחמירים מאלה של אזרחים המתגוררים בישראל; עלות התשלום של קצבאות הזקנה לשוהים בחו"ל תגיע ל-100 מ' ש' לשנה

מאת אליסה אודנהיימר

שר העבודה והרווחה, שלמה בניזרי, והמוסד לביטוח לאומי הגיעו אתמול להסכם פשרה עם מיכאל חלמיש, אזרח ישראלי המתגורר בחו"ל, בעניין עתירתו לבג"ץ לתשלום קצבת זקנה לאזרחי ישראל המתגוררים בחו"ל.

על פי הסכם הפשרה שנחתם בדיון שהתקיים בבג"ץ, התחייבה המדינה, באמצעות עו"ד מלכיאל בלס מפרקליטות המדינה, לפעול לקידום קבלת החלטות בעניין תשלום קצבאות זקנה לאזרחים המתגוררים מחוץ למדינה.

לפי המלצת ועדה שמונתה לבחון את הסוגייה, המדינה תשלם קצבאות זקנה לאזרחים המתגוררים בחו"ל, אך התנאים לזכאות יהיו מחמירים יותר מאשר התנאים הקובעים את זכאותם של אזרחים המתגוררים בישראל. בין השאר, יידרשו אזרחים המתגוררים בחו"ל להפריש לביטוח לאומי כספים במשך 24 שנה כדי להימצא זכאים לקצבה. לשם השוואה, אזרחים המתוגררים בישראל נדרשים להפריש לביטוח הלאומי כספים במשך 12 שנים בלבד על מנת להיות זכאים לאותה קצבה.

בנוסף, גיל הזכאות לקבלת קצבה ייקבע ל-70 שנה לגבר ו-65 לאישה, ללא אפשרות להקדים את התחלת התשלום במקרים של מצוקה כלכלית - אפשרות הקיימת עבור אזרחים המתגוררים בישראל.

על פי הערכת הממשלה, עלות התשלום של קצבאות הזקנה לשוהים בחו"ל תגיע ל-100 מיליון שקל לשנה. שר העבודה והרווחה, שלמה בניזרי, החליט לאמץ את המלצות הוועדה והגיש לממשלה הצעת החלטה בעניין. כחלק מהסכם הפשרה שהושג אתמול, ימחוק העותר את עתירתו, ויקבל הוצאות משפט בסך 10,000 שקל.

חלמיש עבר לגור בארה"ב לפני 16 שנה, בגיל 60. לפני שנים הוא פנה למוסד לביטוח לאומי, בבקשה לקבל קצבת זקנה. בקשה זו סורבה, ותביעתו לבית הדין האזורי לעבודה וערעורו לבית הדין הארצי לעבודה - נדחו גם הם. זאת, מן הטעם שלא היה "תושב ישראל" בעת הגיעו לגיל קצבת זקנה וגם לא לאחר מכן (בג"ץ 9405/00).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully