וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרור שטרום: מסקנות ועדת בכר נפרמות

שלומי שפר

13.11.2006 / 11:52

לדבריו, ההחלטה של הבנקים לגבות עמלות על קרנות הנאמנות ושינוי חוק החיתום לטובתם הבנקים פוגעים במסקנות הועדה

"כל הנושא של ועדת בכר מתחיל לצאת החוצה, ומעבר לשינויים המבניים יש קצוות פתוחים שצריך לסגור אותם. או שתקום עוד ועדה, או ששר האוצר יסמיך מישהו ייעודי באגף שוק ההון שיהיה אחראי לסגור את הקצוות", כך אומר הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, דרור שטרום, שהיה חבר בוועדת בכר שערכה את הרפורמה בשוק ההון.

מה הן בדיוק הבעיות עליהן אתה מדבר?

"אני מתייחס לשני דברים מהותיים: ההחלטה של הבנקים לגבות עמלות קנייה ומכירה על קרנות הנאמנות, ושינויי חוק החיתום".

מה הבעיה עם עמלות קניה ומכירה של הבנקים?

בעניין העמלות, עם תחילת הדיונים בוועדה היה מודל שלי ושל המפקח על הביטוח אז, אייל בן שלוש, על מודל אפס. לפי המודל הזה העמלות על הפצת קופות הגמל וקרנות הנאמנות לא היו אמורות להיגבות מהיצרנים אלא מהלקוחות. ואז באו לוועדת הכספים גליה מאור וראשי בנק הפועלים והציעו - תנו לנו לגבות עמלות הפצה מהיצרנים, כי אנחנו לא יכולים לגבות מהלקוחות. זה הכל נמצא בפרוטוקול. והנה לא חלפו יותר משנה וחצי, ואתה רואה שגם וגם - הם גובים עמלות הפצה מהיצרנים ועמלות גם מהלקוחות. זה קצה אחד של מסקנות הוועדה שנפרם".

איזו בעיה אתה רואה עם חוק החיתום?

"הקצה השני שנפרם הוא חוק החיתום החדש, שיעלה מחר להצבעה בוועדת הכספים של הכנסת. חלק מדיוני הוועדה נסב סביב חברות החיתום של הבנקים. חברי הועדה דנו בשאלה, האם חברת חיתום של בנק יכולה להנפיק חוב לגוף שיש לו חוב משמעותי לבנק. זאת מחשש שאם מדובר בלווה לא טוב, הבנק ינפיק את החוב כדי לגלגל אותו על הציבור. מהחשש הזה באה ועדת בכר, ואמרה שלא יהיה מצב שחברת חיתום של בנק תהיה חתם מוביל (חתם מתמחר) כאשר יותר מ-10% מהחוב של אותו גוף היא לבנק הזה.

"רשות ני"ע אמרה שאין בעיה, וזה ייכנס לתקנות החיתום. מה שקרה זה, שביום חמישי האחרון הם החליפו את זה ל-25% במקום 10% שהיה במקור. זה מאוד משמעותי, כי כל הבנקים הגדולים הם נושים של חברות אבל החוב לא מגיע לרמות כאלו, הוא בדרך כלל ברמה של 25%-10% - כלומר, גם החיתום נשמט", הוא אומר.

לדברי שטרום, "אם אין מפקד, כל הדברים משתוללים. ברור שצריך ועדת מעקב אחרי מסקנות ועדת בכר, עם סמכויות, כי העסק נפרם מכל קצותיו. אתה רואה שגם מסקנות ועדת בכר נפרמות, ללא גוף אוכף, והסכנה היא שרפורמת בכר תתמסמס - זה לא יהיה מחר, אבל עוד 5 שנים נשאל מה היה כל הרעש על הדבר ההוא.

בעבר התחלת לטפל בעמלות הבנקים בכלל, מה דעתך היום על הנושא?

"מעבר לוועדת בכר, צריך לטפל בנושא העמלות של הבנקים שמעולם לא טופל, הגיעו לכל מיני עסקות עם כוונות טובות, אבל זה לא טופל. מעבר להכרזה על הבנקים כקבוצות ריכוז בנושא העמלות, שזה דבר מורכב וטכני. הטיפול האמיתי בעולם העמלות הוא לפשוט אותו, שיהיו פחות עמלות: יישארו 3-2 עיקריות שהטלתן תהיה חוקית, ולא מעבר לזה. הלקוחות צריכים איזו שהיא נקודת יחס כדי שיוכלו להשוות בין העמלות של הבנקים ולקבל החלטה האם לעבור בין הבנקים. אחרת, אין לזה כל משמעות, וכל התחרות בין הבנקים היא ברכה לבטלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully