וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח חדש: חברות תרופות מערביות והממשל האמריקאי מטרפדים אספקת תרופות זולות לחולים במדינות מתפתחות

נמרוד הלפרן

15.11.2006 / 15:50

זאת בניגוד מפורש להצהרת סבב שיחות ארגון הסחר העולמי בדוחא, לדברי אוקספם



ממשלות המדינות העשירות וחברות התרופות המערביות מונעות מתושבי המדינות המתפתחות תרופות במחירים שידם משגת - בניגוד להחלטה שהתקבלה בסבב שיחות ארגון הסחר העולמי (WTO) בבירת קטאר, דוחא, בשנת 2001. כך עולה מדו"ח חדש של קרן הסיוע אוקספם.



הממשל האמריקאי - המקדם לדברי אוקספרם את האינטרסים של יצרניות התרופות הגדולות - לחץ על מדינות מתפתחות כדי שאלו לא יפעלו ליישום החלטת ה-WTO, אשר התירה במפורש לראשונה למדינות עניות להפר זכויות פטנט על תרופות בעת משברים רפואיים, ואף לייצר, לייצא ולייבא גירסאות זולות של תרופות עבור חולים דלי אמצעים.



הממשל האמריקאי לחץ על מדינות כמו הודו ותאילנד, אשר להן יש יכולת לייצר תרופות, כדי שיפסיקו לייצר גירסאות גנריות זולות של תרופות אשר עשויות להבטיח שגם חולים במדינות עניות יוכלו להרשות לעצמם את הטיפול התרופתי לו הם זקוקים. יצרניות תרופות מהודו מייצרות כיום את מרבית הגירסאות הזולות של "קוקטיילים" של תרופות לחיזוק מערכת החיסון אצל חולי איידס, אשר מסייעות ליותר ממיליון בני אדם באפריקה החולים באיידס להישאר בחיים. הודות ליצרניות אלו, ירד המחיר הבסיס של קוקטייל של שלוש תרופות מ-10,000 דולר לפחות מ-150 דולר.



בשנה שעברה לבדה, נדבקו 4 מיליון בני אדם באיידס, ומספר החולים במחלות כמו סרטן וסוכרת גדל במדינות העניות בקצב מהיר יותר מאשר במדינות העשירות. למעלה משלושה רבעים מהתרופות לאיידס המוגנות בזכויות פטנט אינן זמינות כלל תושבי מדיניות עניות, ויותר משלושה רבעים מהחולים באיידס הזקוקים בדחיפות לטיפול במדינות אלו, אינם זוכים לטיפול המיוחל, לפי נתוני קמפיין "סטופ איידס". 8% בלבד מהילדים החולים באיידס במדיניות העניות, זוכים לטיפול תרופתי.



"מאז הצהרת דוחא, המדינות העשירות לא עמדו בהבטחותיהן. התנהלותן נעה בין אדישות ואפס מעשה לבין נחישות עיקשת לחתור תחת רוח וכוונת ההצהרה", נכתב בדו"ח של אוקספם. "ארה"ב, שפעלה לפקודת תעשיית התרופות, אשמה במיוחד בכך שפעלה להידוק ההגנה על קניין רוחני במדינות מתפתחות", נאמר בדו"ח. ארה"ב פעלה לקידום חתימת הסכמי סחר חופשי עם מדינות מתפתחות, במסגרתם כללה סעיפים המחייבים הידוק של הפיקוח על זכויות פטנט הרבה מעבר לרמה שעליה הוחלט בדוחא. "ארה"ב אף איימה בסנקציות בתחום הסחר על מדינות שסירבו להגביר את ההגנה על פטנטים", נכתב בדו"ח.



יצרניות תרופות אף הן חתרו תחת הצהרת דוחא. כך למשל, יצרנית התרופות השווייצית נוברטיס (סימול NOVN.VX), יצרנית התרופות הרביעית בגודלה בעולם, תבעה את ממשלת הודו בדרישה לאכוף את זכויותיה על הפטנט לתרופה Glivec לטיפול במחלת הסרטן, אשר היתה עשויה להציל חיים רבים לו היתה מופצת גירסה מוזלת שלה. במקרה אחר, פייזר (סימול PFE), יצרנית התרופות הגדולה בעולם, לחצה על ממשלת הפיליפינים לאכוף את זכויות הפטנט שלה על התרופות Norvasc, לטיפול בסובלים מלחץ דם גבוה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully