וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלן הראשי בלאומי גיל בפמן: "ייתכן שאנחנו הולכים לפער ריביות שלילי מול ארה"ב"

שלומי שפר

15.11.2006 / 20:01

"מדובר על טריטוריה שלא היינו בה ואני מעריך שבנק ישראל ירצה לעשות צעדים איטיים ובטוחים"



המדד הנמוך של חודש אוקטובר, מינוס 0.7%, שהיה נמוך באופן משמעותי ממוצע התחזיות, לא כל כך מצליח להפתיע את הכלכלן הראשי של בנק לאומי גיל בפמן. "לא המדד של החודש הזה ולא של החודש הקודם היו רחוקים מההערכות שלנו. בסך הכל זה ביטוי לירידת המדרגה בשע"ח ובמחירי הנפט. יחד עם זאת, היתה גם ירידת מחירים אמיתית של מוצרים", הוא אומר ל-TheMarker.



אתה חושב שאנחנו בדרך לדיפלציה או לפחות לסטגפלציה?



"אני חושב שהנקודה היא להתחיל לראות מה יגידו מחר בבוקר החזאים לגבי התחזית ל-12 החודשים הקרובים. אני חושב שמה שנראה זה שהיא תהיה כפולה מזו שהיתה היום בבוקר. כלומר, אם השוק הסתובב קודם בערך ב-1%, להערכתי עכשיו, אם אני מכיר את ההערכות נכון, הן ידברו על אינפלציה של 2% ב-12 החודשים הקרובים".



מדוע?



"קודם כל, היה כאן היה אפקט של ירידת מדרגה, וברגע שהיא מיצתה את עצמה, וזה פחות או יותר המצב ואולי נראה עוד איזה מדד שלילי מזערי בנובמבר, נתחיל לראות עלייה כלפי מעלה. שער החליפין יכול לעלות , אולי גם מעבר לציפיות, ואולי תנועות הון שהיו לכיוון "נכנס" יהיה קשה להתמיד בהן, וזה יכול להשפיע - ואז תהיה קפיצת מדרגה כלפי מעלה".



מה אמור בנק ישראל לעשות?



"אם בנק ישראל רוצה לשמור על יעד האינפלציה, הוא צריך לכוון לאינפלציה של 3%-1% - השאלה היא מה הקשר בין הריבית לסביבת האינפלציה. ריבית עובדת גם לאט, כאשר היא משפיעה על הביקושים, וזה לוקח הרבה זמן. היא יכולה להשפיע גם מהר, בעיקר דרך מנגנון שער החליפין המושפע מהריבית, או הציפיות לריבית כפי שהן משתקפות מההודעה לעיתונות של הבנק המרכזי. לכן, הדרך הכמעט יחידה לסביבת אינפלציה שתהיה עקבית ברמה של 3%-1% - זה רק דרך שינוי בשער החליפין, ומאחר שאני חושב שהמטרה של הנגיד היא לשמור על יעד האינפלציה, הוא יפעל דרך הריבית".



בכמה לדעתך יוריד הנגיד פישר את הריבית החודש? ב-0.5%?



"אני חושב שהוא יעשה צעדים מתונים. הוא לא יאיץ את הקצב, למרות שבדיונים קודמים דיברו גם על הפחתה של חצי אחוז והורידו רק רבע - ברור שיוסיפו רבע נוסף. אם הוא יראה שציפיות האינפלציה הן על כ-2%, אני לא חושב שהוא יפחית יותר מרבע אחוז. בנק ישראל אוהב לעשות דברים לאט ובטוח ואני מקווה שלא תהייה מדיניות זיג-זג".



בפמן מוסיף, כי "צריך לזכור, הריבית בארה"ב לא תרד כל כך, ואולי אפילו תעלה, ואז פער הריבית בינה לבין ישראל יהיה שלילי באופן משמעותי. זו טריטוריה חדשה לבנק ישראל, ולא היינו בה, אז אולי הם ירצו ללכת לאט אבל בטוח, ולא לעשות צעדים גדולים ומהירים שיכולים להתפוצץ בפנים כמו שהיה בשנת 2001, אז הורידו את הריבית ב-2% ואחר כך כל העסק איבד שווי משקל. אני מעריך שיעשו צעדים מתונים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully