וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הבריאות בן יזרי התנגד לרפורמה בקופות - העשויה לפגוע בהטבות שלו

מירב ארלוזורוב

20.11.2006 / 7:37

כגמלאי של קופת חולים כללית, השר זכאי לתרופות ואשפוזים חינם



שר הבריאות, יעקב בן יזרי, ניסה לטרפד את הרפורמה המוצעת במבנה קופות החולים - רפורמה שעלולות היו להיות לה, בין השאר, השלכות על ההטבות שמקבלים גמלאי קופות החולים מהקופות. בן יזרי הוא גמלאי של קופת חולים כללית, בעבר היה יו"ר ועד עובדי הקופה, והוא זכאי לקבל ממנה הטבות של תרופות ואשפוזים חינם. בעקבות פניית TheMarker שינה שר הבריאות את עמדתו והודיע כי יתמוך ברפורמה.



משרד האוצר כלל בחוק ההסדרים הצעה לרפורמה במבנה הניהולי של קופות החולים. ההצעה, המתבססת על המלצות של ועדה בין-משרדית (משרדי האוצר, הבריאות והמשפטים) מ-99', היא להוציא את השליטה בקופות החולים מהארגונים השולטים בהן היום ולהפוך את הניהול של קופות החולים לניהול מסודר. כך למשל, חברי הדירקטוריון וחברי המועצות ייבחרו בידי ועדות ציבוריות בראשות שופט. מאז 99' ניסו שלושת המשרדים לאשר את נוסח הרפורמה, אבל נכשלו בשל לובי של קופות החולים בכנסת.



על אף שהצעת הרפורמה משותפת לשלושת המשרדים, ועל אף שהיא מתבססת על המלצות של ועדה מקצועית שבחנה את הנושא לפני שבע שנים, שר הבריאות שלח לפני חודשיים מכתב חריף לראש הממשלה נגד הרפורמה המוצעת. במכתב כתב בן יזרי: "נדהמתי לשמוע שבכוונת משרד האוצר להעביר תיקון לאופן מינוי דירקטורים בקופות החולים - בדרך של מחטף. אני מבקש להסיר סעיף זה מחוק ההסדרים ולמנות ועדה ציבורית בראשות איש ציבור בכיר שתדון בסוגיה מורכבת זו".



בן יזרי הוסיף וסיים את מכתבו בנזיפה חמורה למשרד האוצר, שלפיה "אני רואה בדרך שבה פועל משרד האוצר, ללא תיאום וללא התייעצות עם שר הבריאות, הפרה בוטה של יחסי האמון שבין סיעת קדימה לסיעת הגמלאים".



מכתבו של שר הבריאות, כאמור, אינו עולה בקנה אחד עם העובדות - משרד הבריאות שותף לניסיונות לקדם את הרפורמה המוצעת שבע שנים ברציפות. ואולם, בנוסף הוא מעלה שאלות עקרוניות של ניגוד עניינים.



בן יזרי הוא, כאמור, גמלאי של קופת חולים כללית וגם שימש יו"ר ועד גמלאי הקופה. כגמלאי הוא מקבל מהקופה הטבות חשובות מאוד, בעיקר תרופות ואשפוזים חינם. הנהלת קופת חולים כללית הנוכחית, בראשותו של זאב וורמברנד, ניסתה בעבר לצמצם את ההטבות הללו בטענה כי הן עלולות לעורר טענות על היעדר שוויון.



הרפורמה המוצעת אמורה לחזק את מעמדן של הנהלות קופות החולים, ולשחרר אותן מלחצים של עובדים ושל הארגונים המסורתיים השולטים בהן - כמו הסתדרות העובדים הכללית במקרה של קופת חולים כללית. טרפוד הרפורמה, לכן, עולה בקנה אחד עם האינטרס של עובדי קופת חולים כללית וגמלאיה, שבדרך זו מחזקים את כוחם בקופה על חשבון עצמאות ההנהלה.



במקרה של קופת חולים כללית מדובר במצב מוחשי מאוד, לנוכח העובדה כי ההסתדרות מנסה עתה לקדם הצעה לתקנון חדש של קופת החולים - שהוא ניסיון דה פקטו להשתלטות מחדש של ההסתדרות על קופת חולים כללית. זאת, עשר שנים לאחר שההסתדרות נותקה מקופת חולים כללית בשל גירעונותיה הכבדים. טרפוד הרפורמה המוצעת, לכן, מקדם את הסיכוי כי התקנון המוצע יאושר, וההסתדרות תוכל לבצר מחדש את כוחה - ואת כוחו של ועד העובדים של קופת חולים - בשליטה על הקופה.



בן יזרי, יש לציין, היה בעבר יו"ר ועד עובדי קופת חולים ויו"ר ועד הגמלאים, ולכן הוא גם מקורב להסתדרות. על פי ההערכות, יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אף פעל אצל בן יזרי כדי לשכנעו לצאת נגד הרפורמה המוצעת. בתשובה לשאלת TheMarker, אם שיכנע את שר הבריאות להתנגד לרפורמה, השיב עיני: "ניסיתי לשכנע את משרד האוצר ונעזרתי לשם כך בכמה שרים".



בן יזרי סירב להשיב לשאלת TheMarker על ניגוד עניינים פוטנציאלי. "הטענות מעלות גיחוך על ואין הדבר ראוי לתגובה", השיב. עם זאת, בעקבות הפנייה של TheMarker, גם הודיע שר הבריאות כי שינה את עמדתו וכי עתה הוא תומך ברפורמה. דובר של בן יזרי כתב: "שר הבריאות תומך בביצוע הרפורמה. בימים הקרובים יגבש השר החלטה על הדרך בה תבוצע הרפורמה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully