וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

BDO: עליית מחירי המלט תייקר את הדירות החדשות

אריק מירובסקי

20.11.2006 / 13:18

להערכת החברה, ייקור המלט ומצוריו יגרמו לעלייה של 0.5% במדד תשומות הבנייה



החלטת נשר לייקר את המלט בינואר הקרוב ב-5.7%, תגרום לעליית מחירי דירות הקבלן בכ-0.5%. כך עולה מסקירה שערכה חברת BDO-זיו האפט עבור התאחדות הקבלנים. גורמים בענף סבורים, כי בין ההשלכות שינבעו מייקור מחירי המלט - ירידה במספר הכללי של עסקות הנדל"ן, המשך הגידול היחסי בעסקות יד שנייה על חשבון רכישות מקבלנים, וירידה נוספת ברווחיות הקבלנים.

המלט ומוצריו מהווים משקל של 9.63% במדד תשומות הבנייה, ועל כן - יקור המחירים הצפוי יגרור אחריו עלייה של 0.5% במדד תשומות הבנייה. מאז אפריל 05', מחיר המלט התייקר ב-18%, מה שגרם לעלייה בעלויות הבנייה בסך של 1.8%.

האם יכולים הקבלנים "לבלוע" את עליית המחירים, מבלי להשליך אותה על הצרכנים? חלקם כן. רווחי הקבלנים, שבשנות השיא של אמצע שנות ה-90' הגיעו ל-25% בממוצע משווי הפרוייקטים, צנחו בשנות המיתון לרמות של 15%-5%, מכאן, שהקבלנים ששיעורי הרווח שלהם עדיין גדולים, יכולים לסבסד את עליית מחירי המלט עבור לקוחותיהם.

BDO מזהירה כי שיעור הרווחיות הנקייה של חברות הבנייה הגדולות בארץ מגיע לכ-6% בלבד, שהוא שיעור רווח נמוך, שיחייב אותן, לטענתה, להטיל את ההתייקרות על הקונים.

יש לציין, עם זאת, כי קבלנים רבים יהססו לנקוט בצעד כזה. ירידת שער הדולר גרמה לנהירת קונים לשוק דירות היד השנייה, הנקוב בדולרים. מזה 5 שנים פוחת משקלן של רכישות דירות הקבלן מכלל עסקות הנדל"ן למגורים שמבוצעות בארץ, ובעוד שבשנים 2001-2000 כ-35% מכלל רכישות הדירה בוצעו בדירות קבלן, בשנה שעברה רק 20% מרכישות הדירה בוצעו בדירות קבלן, וקיים חשש שהשנה המשקל יפחת עוד יותר, עקב שינויים בשער הדולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully