וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים הורתה למשרד האוצר להגיש בתוך חודש הצעה חדשה שתקטין את גובה עמלות ההפצה שיכולים לגבות הבנקים

צבי זרחיה

20.11.2006 / 12:35

ההחלטה התקבלה בתום דיון בנושא עמלות הבנקים; בכירי הפועלים, לאומי ודיסקונט לא הגיעו לדיון



ועדת הכספים דורשת ממנכ"ל האוצר, ד"ר יוסי בכר, להגיש לה בתוך חודש הצעה חדשה שתקטין את גובה העמלות ההפצה שיכולים לגבות הבנקים מקרנות הנאמנות. ההחלטה התקבלה הבוקר ביוזמתו של יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), בדיון בנושא העלאת העמלות על ידי הבנקים , ו. ליצמן גם הציע לחוקק חוק שיגביל את שיעור הכנסות הבנקים מהעמלות מהלקוחות ביחס למאזן.



ליצמן הוסיף, כי לפי התקנות שמאפשרות לבנקים לגבות עמלת הפצה מקרנות הנאמנות, תבחן הממשלה בתוך שנתיים את גובה עמלות ההפצה שגובים הבנקים. לדבריו, מאחר שהבנקים כבר הודיעו על העלאת העמלות, הרי שכעת נדרשת הממשלה להקטין את עמלות ההפצה של הבנקים.



מנכ"לי הבנקים בחרו שלא להופיע לדיון על העלאת העמלותו ככל הנראה מחשש לביקורת. יו"ר הועדה ביקש לשמוע התייחסותו של נציג בנק דסקונט להעלאת העמלות ואז התברר לו שהמנכ"ל או הסמנכ"ל אינם וכי לוועדה נשלח דוד פרנס, מנהל המדינות העסקית של החטיבה הקמעונאית. "מדוע הסמנכ"ל או המנכ"ל לא באו?", שאל ליצמן. ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) השיב: "הוא כנראה סופר את הכסף".



ליצמן וח"כים נוספים מחו על כך שבדיונים בעניין ועדת בכר הגיעו לוועדה יושבי ראש הבנקים והמנכ"לים אך לדיון הבוקר הם נמנעו מהלגיע. דוד פרנס, הציג דיסקונט הכחיש כי העניין תואם בין שלושת הבנקים.



מנכ"ל האוצר, ד"ר יוסי בכר, לא השיב לדרישה להקטין כעת את עמלות ההפצה. עם זאת, העיר כי "איני נוהג להתערב בפעילות של אחרים". בכר אמר, כי "אין ספק שכללי המשחק השתנו. כאשר יגיע הזמן שבו יצטרכו לשקול מחדש את התקרה על עמלות ההפצה, הרי שהעלאת העמלות תילקח בחשבון".



לדברי בכר, "ההנחה שלנו בכל עבודתנו על עמלות ההפצה היתה שהמבנה שיהיה קיים הוא מבנה שבו הבנקים לוקחים את עמלות ההפצה מהיצרנים בלבד, והבנקים לא יוכלו לגבות עמלה מהצרכנים. ידיה של הממשלה כבולות ואין לה יכולת להשפיע על העמלות".



הדיון היה טעון וחברי הכנסת תקפו בחריפות את הבנקים. חברי הכנסת גם יצאו נגד ראשי הבנקים שנמנעו מלהגיע לישיבה מחשש שיספגו בקורת והעדיפו לשגר נציגים זוטרים. ח"כים יצאו בחריפות נגד הבנקים וקראו להוביל חקיקה להגבלת העמלות: ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) אמרה, כי "יש לנו יכולת לומר לא לבנקים גם בנושא העמלות וגם בנושא החיתום. אנו מייצגים את הציבור הרחב ולא את בעלי הבנקים.



ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) אמר כי "הבנקים מנהלים אימים על המפלגות. אם נעביר את ניהול חשבונות הבנקים של המפלגות לבנק ישראל, תיווצר בכנסת חקיקה יצירתית ולא יפחדו מהבנקים. לא ייתכן ששתי מפלגות (העבודה והליכוד, צ.ז.) חייבות לבנקים למעלה מרבע מיליארד שקל. אתם רואים שמאשרים פה רפורמה? זה ההון והשלטון".



המפקח על הבנקים, יואב להמן, הסביר לח"כים, כי "אנו בהחלט מאוכזבים מהעלאת העמלות. המהלך הזה הצטרף למהלכים קודמים מאכזבים במובן שמעידים שהתחרות אינה מספקת. במקום שאין תחרות, הדבר נוצל להתייקרויות. חלק מההתייקרויות עכשיו הם לא רק של משקי בית אלא גם של עסקים. הרווחיות של הבנקים השתפרה אחרי העלאות השכר לעובדים בצורה מהירה וגבוהה. איפה שמתברר כשל שוק, אין מנוס מלבצע פיקוח על המחירים. השכר בבנקים עלה מעבר לעליית השכר הממוצע במשק".



להמן הוסיף, כי "מצב איתנות הבנקים הוא טוב. עם זאת, לא צריך לסחוט את הלימון כשזה לא ראוי". להמן דחה את ההצעה להכניס את כל העמלות לפיקוח על המחירים: "הדבר לא בר ניהול מבחינת המפקחים על עמלות. הוא יוצר עיוותים". עוד אמר להמן, כי בנק ישראל מגבש הצעות לבחינה מחדש של האחריות מבחינת יציבות הבנקים והגנת הצרכן.



המפקחת על המחירים במשרד התמ"ת, צביה דורי, הודיעה כי בשבוע הבא תכונס ועדת המחירים ותדון בבקשת המפקח על הבנקים להכניס עמלות לפיקוח. עוד ציינה, כי נשקלת הצעה שלפיה כל עמלה חדשה שיציעו הבנקים תהיה בגובה מחיר אפס. להערכתה, ההחלטה בעניין תתקבל בתוך כמה שבועות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully