וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר משך במפתיע את הצעתו לרפורמה בענף החיתום

צבי זרחיה

20.11.2006 / 15:47

זאת, לאחר ששר האוצר ויו"ר ני"ע סיכמו על משיכת התקנות מהוועדה בשל "מחול השדים בשבועיים האחרונים"

משרד האוצר משך במפתיע מוועדת הכספים את תקנות החיתום שנועדו להפעלת רפורמה בחיתום ובהנפקת חברות בורסאיות. הבוקר אמורה היתה ועדת הכספים לדון בתקנות. נציגי חברות החיתום והבנקים הגיעו לישיבה, אך יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) הודיע כי הדיון לא ייערך לאחר שמשרד האוצר משך בחזרה את התקנות.

מאוחר יותר, התברר כי יו"ר הרשות לניירות ערך, משה טרי, טילפן זמן קצר לפני תחילת הדיון אל שר האוצר, אברהם הירשזון. השניים סיכמו על משיכת התקנות מהוועדה בשל מה שהוגדר "מחול השדים שהופעל בשבועיים האחרונים בנושא התקנות והלחצים הכבדים שהופעלו על הח"כים מצד הבנקים מחד, והחתמים מאידך".

בעקבות הסיכום בין הירשזון לטרי, נקבע כי משרד האוצר יקיים דיון מחודש בנושא בהשתתפות נציגי האוצר, משרד המשפטים, הרשות לניירות ערך. באגף שוק ההון במשרד האוצר הובעו מספר הסתייגויות לתקנות. ההערכה היא שבעוד שבועיים יגיש האוצר מחדש את התקנות לאישור הוועדה.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דוידה לחמן מסר, שהתנגדה בשבוע שעבר לשינוי התקנות בידי הרשות לני"ע בלא התייעצות עם משרדה, אמרה לאחר משיכת התקנות: "ישנה חשיבות להידברות מראש לפני שמבצעים שינויים ולא לאחריהם. ההידברות לגבי השינויים נעשתה לאחר מעשה אך הגענו להבנות בנסיבות הקיימות. עם זאת, משהוחלט למשוך את התקנות, יש מקום שההידברות תעשה מחדש בצורה משותפת על ידי מנכ"ל האוצר, ד"ר יוסי בכר".

לדעת מסר, יש לאשר בדחיפות את התקנות: "כל עוד לא ייקבעו תקנות, המצב הקיים בשוק הוא החמור". בהצעתו הראשונית של משרד האוצר לוועדת הכספים נקבע כי בנק לא יוכל להחזיק יותר מ-10% בחברת חיתום. כמו כן, חברת חיתום הקשורה לבנק לא תוכל לבצע הנפקות עבור לקוחות ששיעור חובם לבנק עולה על 20% מהמאזן.

עם זאת, לפני כשבועיים, שינתה הרשות את עמדתה והגיעה להסכמה עם בנק הפועלים ולאומי, שלפיה הבנקים יוכלו להחזיק עד 20% מחברות חיתום. עוד הציעה הרשות כי חברת החיתום הקשורה לבנק לא תוכל לנהל הנפקות עבור לקוחות שחובם לבנק עולה על 25%. בימים האחרונים הושגה הצעת פשרה חדשה הקובעת, בין היתר, כי לא יוגבל חתם שבו מחזיק בנק עד 10%.

כמו כן, חברת חיתום ששיעור האחזקה בה של בנק הוא 20%-10%, לא תוכל להוביל הנפקה של חברה שחייבת לבנק 40% מהמאזן בשנה הראשונה. הגבלה זו תפחת בהדרגה בתוך 6 שנים ל-35%. עוד קובעות התקנות שבנקים המחזיקים עד 100% מחברת חיתום לא יוכלו להוביל הנפקה של חברה שחייבת לבנק 25% מהמאזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully