וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים אישרה רשימה של 13 תכנוני המס החייבים בדיווח לרשות המסים

צבי זרחיה

27.11.2006 / 16:31

חובת הדיווח אודות תכנוני המס הללו תביא לתוספת הכנסות של כחצי מיליארד שקל בשנה לקופת המדינה



ועדת הכספים אישרה בצהריים פה אחד רשימה של 13 תכנוני המס החייבים בדיווח לרשות המסים. חובת הדיווח אודות תכנוני המס הללו תביא לתוספת הכנסות של כחצי מיליארד שקל בשנה לקופת המדינה.



מנהל רשות המסים ג'קי מצא, אמר כי אישור רשימת תכנוני המס מהווה עליית מדרגה משמעותית במאבק בתכנוני מס. לדבריו, זכותו של הנישום לתכנן את עסקותיו כך שיהיו דלות מסים ולא עתירות מסים וכי לא כל פעולה הכלולה ברשימה, משמעה שהרשות רואה בה תכנון מס שאינו לגיטימי. יחד עם זאת, ציין מצא כי "מדובר בתכנון מס שאנו רוצים לדעת עליו ולבחון אותו".



הרשימה גובשה ברשות המסים בשיתוף המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דידי לחמן מסר, מול הארגונים המקצועיים, בהם לשכת רואי חשבון, לשכת עו"ד ועוד.



אלה הם תכנוני המס העיקריים שעליהם יש לדווח לרשות המסים:



1. תשלום מאדם לקרובו בסכום כולל של 2 מיליון שקל לפחות בשנת המס, אם כתוצאה מהעברת התשלום פחת סכום המס בגין התשלום, אלמלא הועבר. לדוגמא: לאדם שתי חברות. האחת נמצאת ברווח של 5 מיליון שקל, והשנייה בהפסד של 5 מיליון שקל. אם ישלם דמי ניהול מהחברה המרוויחה לחברה המפסידה בסך של 5 מיליון שקל, הרי שהתוצאה היא ששתי החברות הרוויחו אפס. כלומר, הוא חסך את תשלום המס בגין ההכנסה בחברה המרוויחה ועל כך יצטרך לדווח.



2. בעל מניות בחברה שמושך מיליון שקל. יתרה כזו שעומדת כמה שנים בלי שהוא מחזיר את החוב לחברה, עשויה להתקבל כמשכורת או דיווידנד שיחויבו במס. כדי למנוע מצב כזה, הוא יכול להחזיר את הסכום מדי סוף שנת מס וליטול אותו מחדש בתחילת השנה הבאה. במקרה כזה, כאשר החזיר את הכסף ברבעון האחרון של השנה, ובשנה שלאחריה יתרת החוב גדלה בלא פחות מרבע מהחוב שפרע, יחויב לדווח על כך לרשות המסים.



3. תושב ישראל שרכש או מחזיק ב-25% לפחות מחברה שאינה נמצאת במדינה שעמה יש לישראל אמנת מס ושיעור המס בה נמוך מ-20%, יחוייב לדווח לרשות המסים על רכישה או אחזקה, וכן, אם קיבל מאותה חברה תקבולים בסכום העולה על 1 מיליון שקל.



4. רכישה של מעל ל-50% מחברה שנצברו בה הפסדים של 3 מיליון שקל לפחות, חייבת בדיווח לרשות המסים באותה שנה שבה התבצעה הרכישה.



5. התקשרות בין בעל מקרקעין לקבוצת רוכשים שמתארגנת כקבוצה לבנייה לרכישת קרקע ולבנייה עליה באמצעות יזם, חייבת בדיווח - הן לעניין מסוי מקרקעין והן לעניין מע"מ.



6. אדם שרכש שליטה בחברה במסגרתה שילם בגין התחייבות של החברה לצד שלישי, סכום נמוך מהחוב המקורי של החברה לצד השלישי, ולאחר מכן נרשם כבעל מלוא החוב המקורי.



7. בעסקות של מכירת נכסים בין קרובים, שיצרו הפסד, או שבמכירת הנכס לאחר מכן קוזז הפסד של 2 מיליון שקל.



עוד נקבע כי הדיווח של תכנוני המס בתחום מס ההכנסה ידווחו בדו"ח השנתי החל מהדו"ח השנתי לשנת המס 2007. לעניין תכנוני המס בתחום מע"מ ומסוי מקרקעין, הדיווח יהיה בדיווח התקופתי או במועד הדיווח על העסקה למשרדי מסוי המקרקעין.



יו"ר הוועדה ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) תבע שתחולת הדיווח בגין תכנוני המס הללו תהיה למשך שנתיים בלבד. ואולם לפי הצעת מצא, התחולה תהיה לגבי השנים 2009-2007, כאשר בסיום התקופה יבחנו הלכה למעשה את ישום התקנה והארכתה.



נשיא לשכת רו"ח ראובן שיף, אמר בישיבה כי המצב החדש שנוצר לאחר אישור התקנות הנו טוב יותר הן לרואי החשבון המייצגים והן לנישומים, בכל מה שקשור לרמת הוודאות של סופיות השומה. התקנות החדשות מקטינות את החשיפה של רואי החשבון להיבטים פליליים בתחום תכנון המס.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully