וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: לאפשר עובדי הקבלן לראות הסכמי מסחר שנוגעים להעסקתם

רותי סיני

28.11.2006 / 7:11

חברות הקבלן מפירות תנאים שסוכמו עם המעסיקים? עכשיו העובדים ידעו



בהסכם שנחתם בינואר 2005 התחייבה חברת "השמירה" לספק שירותי אבטחה לרשות להגבלים עסקיים. בהסכם ביניהן נקבע, בין השאר, ש"השמירה" תשלם למאבטחיה לכל הפחות 25% יותר משכר המינימום. הסכם אחר, בין חברת "מודיעין אזרחי" למשרד השיכון, קבע שמאבטחים יקבלו פיצויים אם יעזבו את עבודתם - גם אם התפטרו. בהסכם נוסף עליו חתמה, התחייבה "מודיעין אזרחי" לשלם למאבטחים במשרד הדתות שכר יסוד הגבוה בכ-30% משכר המינימום.



מודיעין אזרחי לא עמדה בתנאי ההסכמים שעליהם חתמה, אבל העובדים לא ידעו זאת. גם כאשר תבעו את החברה על אי תשלום שכר והטבות, הם התבססו על חוקי העבודה וההסכם הקיבוצי בין המעסיקים להסתדרות ולא על ההטבות שנכללו בהסכמים בין מודיעין אזרחי למשרדי הממשלה. באחרונה בוצעו שני מהלכים שמטרתם לעגן בחוק את זכותם של עובדי קבלן לקבל לידיהם הסכמים מסחריים הנוגעים לתנאי העסקתם. מדובר בהסכמים בין חברות קבלניות לבין גופים שקונים את שירותיהם, למשל בתחום הניקיון והשמירה.



מוביל המהלכים הוא עו"ד ערן גולן מארגון קו לעובד, שהגיש בשבוע שעבר בקשת ערעור לבית הדין הארצי לעבודה על החלטת בית הדין האזורי בתל אביב. לפי ההחלטה, חברת השמירה לא רק שאינה מחויבת לחשוף הסכמים כאלה, אלא היא רשאית להחליט בעצמה איזה מסמכים רלוונטיים לתביעה שהגיש נגדה אחד מעובדיה לשעבר.



התביעה נגד "השמירה" הוגשה על ידי עובד שהועסק בין 2003 ל-2005 כמאבטח של החברה בחברת המחשבים HP ובתעשייה האווירית. העובד תובע 80 אלף שקל בעבור דמי חופשה והבראה שלא שולמו, כספים לקרן פנסיה שלא הופרשו וכן משום שלא נמסרה לו הודעה כדין על תנאי העסקתו. חברת השמירה אמרה במשפט שמסרה לתובע הודעה בדבר תנאי העסקתו, אבל טענה שהמסמך נעלם מתיקו האישי. כשם שעשתה בתביעות קודמות, החברה טענה גם שאין בידיה מסמכים שנוגעים להעסקת המאבטחים והשומרים.



עו"ד גולן דרש את גילוי המסמכים בהתאם לכמה החלטות של בתי דין אזוריים לעבודה בשנתיים האחרונות שהורו למזמיני שירות לגלות, בין השאר, הסכמים עם חברות השמירה שהעסיקו. גולן מבקש מבית הדין הארצי לקבוע הלכה מחייבת לנוכח ההחלטות הסותרות בעניין זה ולחייב את חברת השמירה לחשוף את הסכמיה עם HP ועם תע"ש. "כיצד שומר או מאבטח המשתכרים שכר מינימום יכולים לדעת אם כלל עומדים להם תנאים נוספים על חוזה העבודה בינם לבין חברת השמירה? האם עליהם לפרוץ למשרדי החברה, האם עליהם לשחד את הפקידה במחלקת החוזים?" כתב גולן בבקשת רשות הערעור שלו. לנוכח הפסיקות הסותרות של בתי הדין הגיש בשבוע שעבר ח"כ דב חנין (חד"ש) הצעת חוק שלפיה עובד יהיה זכאי לקבל לידיו את החוזה שבו נקבעים תנאי העסקתו.



אתמול התקיים שימוע לחברת השמירה בוועדה של משרד המשפטים המופקדת על רישוי חברות שמירה. זאת לנוכח דרישתם של קו לעובד ושל ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) לשלול את רישיונה של החברה לנוכח הפרות נרחבות לכאורה של זכויות עובדיה. חברת השמירה הגיעה לדיון עם פמליה גדולה שכללה את עו"ד רם כספי, דחתה את טענותיה של קו לעובד והאשימה אותה ברדיפת כותרות. החברה דיווחה על פעולות שהיא מבצעת לרווחת עובדיה והעבירה ביקורת חריפה על הממשלה שלא מוכנה לשלם עבור שמירת מתקניה באופן שיאפשר לשלם למאבטחים כדין. החברה העריכה שתשלום ראוי לחברות השמירה יגדיל את עלויות האבטחה של הממשלה ב-400 מיליון שקל בשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully