וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט ואינטרנט / שופטים בסן פרנסיסקו ניטרלו תוכנת מעקב

הארץ

13.8.2001 / 8:24

מערערים על פגיעה בפרטיות

מאת יובל דרור

27 שופטי בית המשפט לערעורים בסן פרנסיסקו החליטו לנטרל את התוכנה העוקבת אחר פעולותיהם באינטרנט, בטענה שהמעקב המבוצע אחריהם מנוגד לחוק.

העיתון "ניו יורק טיימס", שדיווח אתמול על הפרשה, מגלה כי הסכסוך בין השופטים למטה בתי המשפט בוואשינגטון פרץ כשהאחראי על התחום המינהלי בהנהלת בתי המשפט הודיע ב-5 במארס, כי במחשבי השופטים הותקנה תוכנה מיוחדת שמטרתה להגביר את האבטחה וכן לעקוב אחר השימוש במחשבים, כדי להבטיח להנהלת בתי המשפט שהשימוש בהם נעשה למטרות הקשורות לעבודת השופטים בלבד. בדו"ח שכתב האחראי, ליאונידס מאצ'ם, נאמר כי בסקר אקראי שערך לבדיקת הרגלי הגלישה של השופטים נמצא כי 3%-7% מהמידע שהועבר למחשביהם הוא מידע של זרימת וידיאו וקול, אשר ככל הנראה כלל אינו קשור לעבודת השופטים.

השופטים הגיבו בזעם על ההחלטה להתקין את תוכנת המעקב, וב-24 במאי, בצעד יוצא דופן, הורו לצוות הטכני של בתי המשפט בסן פרנסיסקו לנתק את התוכנה שהותקנה על מחשביהם עד שתושג פשרה. מכיוון שה-Ninth Circuit, הנחשב לבית המשפט לערעורים הגדול בארה"ב, קשור לשני בתי משפט לערעורים נוספים, הושפעו מהניתוק כ-10,000 עובדים המועסקים בבתי המשפט השונים.

את הטענה המעניינת בוויכוח השמיעה השופטת מרי שרודר, אשר טענה כי ייתכן שבהתקנת התוכנות על מחשבי השופטים עברה הנהלת בתי המשפט בוואשינגטון על החוק. שרודר ציינה כי פעולה זו חושפת את הנהלת בתי המשפט לתביעות של השופטים, שכן המעקב הוא הפרה של חוק הפרטיות האלקטרונית מ-86' האוסר על "יירוט מכוון של מסרים אלקטרוניים", ואף הוסיפה כי בית המשפט לערעורים בסן פרנסיסקו פסק השנה כי ניסיון של מעסיק לחדור לאתר אינטרנט פרטי של עובדו במטרה למצוא ראיות נגדו אינו חוקי.

בשנים האחרונות מטפלים בתי המשפט בארה"ב בתביעות רבות שעניינן מעקב שמקיימים המעסיקים אחר עובדיהם, וברוב המקרים פוסקים השופטים לטובת המעסיקים. העילה להעדפת המעסיקים היא שהציוד שבו משתמשים העובדים שייך למעסיק, ולכן ניתנת בידיו הזכות לעקוב אחר האופן שבו משתמש העובד בציוד זה.

אף שסקר שערכה התאחדות המנהלים בארה"ב מצא כי 63% מכלל בתי העסק בארה"ב נוהגים לבצע מעקב אחר פעולות העובדים באינטרנט, החוק האמריקאי אינו מחייב את המעסיק להודיע לעובד כי מתבצע מעקב אחר פעולותיו האלקטרוניות. עם החברות המקיימות מעקב אחר עובדיהן נמנות בין היתר נייקי, אמריקן אקספרס, ו-th Century Fox20. בעקבות מעקבים מעין אלה נוקטים המעסיקים האמריקאים צעדים המגיעים עד לפיטוריהם של עובדים. ניסיונות של חברי קונגרס לקדם חקיקה שתחייב את המעביד להודיע על כך לעובד לא צלחו.

"איני בטוח שלפעולת השופטים תהיה השלכה חוקית כלשהי, ואולם המחאה שלהם מצביעה על שינוי ביחס לפעולת המעקב", אמר דייוויד סובול, יועץ מיוחד למרכז המקדם פרטיות באינטרנט בארה"ב, בראיון לרשת Cnet.

בשלב זה נראה כי השופטים אינם מתכוונים לוותר. בימים האחרונים נערכו דיונים בין השופטים בבית המשפט לערעורים בסן פרנסיסקו לבין הנהלת בתי המשפט, במטרה להגיע לפשרה, והארגונים הנלחמים למען פרטיות במקום העבודה ובאינטרנט יבחנו בקפידה את הפשרה שאליה יגיעו הצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully