וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מבקשת מבג"ץ לדחות ב-60 יום את ההחלטה על תחנת הכוח במישור רותם

שרון קדמי

29.11.2006 / 8:58

את התחנה אמורה להקים חברת OPC שבבעלות משפחת עופר וחברת סימנס



המדינה ביקשה השבוע מבג"ץ לדחות ב-60 יום את קבלת ההחלטה בעניין תחנת הכוח במישור רותם. את התחנה אמורה להקים חברת OPC שבבעלות משפחת עופר (80%) וחברת סימנס הגרמנית (20%). בבקשה ציינה המדינה, באמצעות סגן פרקליט המדינה עו"ד אבי ליכט, כי אם תתגבש המלצה לבטל את המכרז, בכוונת המדינה להביא את העניין להכרעת הממשלה או ועדת שרים.



גורמים משפטיים הביעו פליאה על עמדת המדינה ואמרו כי "אם בלאו הכי תבקש המדינה להביא את העניין להכרעת הממשלה, מדוע עד היום נדון העניין בין משרדי הממשלה ל-OPC? ואם הממשלה היא זו שצריכה לקבל את ההחלטה, אז באיזו סמכות בוטל המכרז על ידי משרד האוצר?"



בכירים במשרדי הממשלה אמרו כי מדובר בהתפלפלויות משפטיות, וכי החלטת הממשלה בנושא תהיה פורמלית בלבד. זאת מכיוון שהמכרז עצמו פורסם על בסיס החלטת ממשלה שהיתה פורמלית אף היא.



משרד האוצר הודיע ב-2005 ל-OPC על ביטול זכייתה במכרז. האוצר טען כי בשל התעלמות OPC מפניות המדינה ומהחלטת בג"ץ בעניין, הסיקה המדינה כי החברה אינה מעוניינת להמשיך במיזם. ועדת המכרזים החזירה ל-OPC ערבות בסך מיליון דולר שהפקידה עם הגשת המכרז.



OPC זכתה ב-2003 במכרז להקמת תחנת כוח בעלת כושר ייצור של 400 מגה-ואט במישור רותם, בהשקעה של כ-275 מיליון דולר. תחנת הכוח, שתפעל באמצעות גז טבעי, אמורה להיות התחנה הגדולה הראשונה שיקים המגזר הפרטי. החברה תבעה בתחילה שלא לשנות את תנאי הרגולציה מהתנאים שנקבעו במכרז שפורסם ב-2001 - שינוי בעל משמעות כלכלית שמוערכת בכמה עשרות מיליוני שקלים - אך חזרה בה מתביעה זו.



כמו כן, התגלעה מחלוקת בין חברת החשמל ל-OPC בנוגע למחיר החשמל. בנוסף, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ ב-2005 בדרישה לבטל את זכיית החברה. העתירה עסקה בטעות הטכנית שנפלה לכאורה במכרז, שבגינה היתה עשויה OPC לקבל 130 מיליון שקל מהקופה הציבורית. המדינה מסרה בתגובה כי לא תשלם לחברה את הסכום, ולאחר מכן ביטלה את זכייתה במכרז.



OPC חתמה על הסכמים למכירת 50% מיכולת הייצור של תחנת הכוח.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully