וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריה אבנרי: "מנסים לחסל את המבקר, את יעקב בורובסקי, את יואב יצחק ואותי; אנחנו הלוחמים האמיתיים בשחיתות"

אסתי אהרונוביץ

30.11.2006 / 17:23

האם אריה אבנרי לוחם בשחיתות, לוחם במתחריו הלוחמים בשחיתות, או סתם נהנה מכל רגע תחת אור הזרקורים? האם עמותת אומ"ץ בראשותו מסייעת למבקר המדינה או הופכת גם אותו לקריקטורה? ולמה הוא מתכוון באיום: "אולמרט יודע בדיוק מה עוד לא פירסמתי"



"מותק, את באת לאקשן. יאח"ה, עם עשרות חוקרים, מטפלת ב-34 פרויקטים בלבד. אנחנו מטפלים ב-96 פרויקטים. אף אחד לא מאמין לאיזה היקפים אנחנו מגיעים. הופה. הנה יואב יצחק מתקשר..."



ברוכים הבאים לחדר המבצעים של אריה אבנרי. יום ראשון בבוקר. אבנרי זחוח. בלוריתו פרועה מתמיד. משעות הבוקר המוקדמות מפמפמים מעל גלי האתר את הידיעה החדשה מבית היוצר של עמותת אומ"ץ, שלפיה הגישה העמותה למבקר המדינה מסמכים המצביעים על אי סדרים כספיים במטה מפלגת העבודה והגשת דו"חות כוזבים למבקר עצמו.



"תוך כדי מגעים עם מבקר המדינה", מסביר אבנרי את השתלשלות הפרשה, "אמרו לי שיש חשד שהדו"ח שהגישו במפלגת העבודה למבקר לא מדויק כל כך. נכנסנו לתמונה ופנינו לאנשים במפלגת העבודה. בשבוע שעבר הגשנו תלונה למבקר ולדנינו (ראש אגף החקירות במשטרה) על חשד לאי סדרים ושימוש בכספי המדינה במטה של פרץ. זה פורסם במעריב", הוא מנופף בידיעה. "בעקבות זה פנו אלי ממפלגת העבודה ואתמול הביאו לי מסמכים של שמות ספקים שקיבלו כסף עבור הפריימריס של פרץ והסתירו את זה מהגזבר. רימו כאן את מבקר המדינה. העברנו את זה למבקר ולמשטרה".



ולעיתונות. הטלפון קוטע את השיחה. אבנרי עונה. "כן. הגעת לאומ"ץ. את מערוץ הכנסת? את רוצה שאני אתראיין בנושא הדו"חות הכוזבים של פרץ? בירושלים? בובל'ה אני לא יכול לשלוח אף אחד לירושלים, רק אני מטפל בזה. תבדקי אפשרות לשלוח מישהו לפה. תודה".



בחודשים האחרונים קשה להתעלם מעמותת אומ"ץ - אזרחים למען מינהל תקין וצדק חברתי ומשפטי. כמעט כל אירוע חדשותי גורר מהם תגובה: שיגור מכתב למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, או ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז או לראש אגף החקירות במשטרה, יוחנן דנינו - תמיד בדרישה בלתי מתפשרת לחקירה. במקביל, ולעתים עוד לפני המכתב, יוצא הקומוניקט לעיתונאים. מאות פניות כאלה, לעתים קנטרניות ותמוהות, לעתים ראויות וצודקות, עד שקשה לעקוב. אומ"ץ מתהדרת בנוסף בתשע עתירות שעומדות ותלויות בבג"ץ. האחרונה שבהן היא הדרישה לכפות על ראש הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת כשלי מלחמת לבנון.



האיש מאחורי העמותה הוא אריה אבנרי, בן 69, עיתונאי ותיק, אשר מצא את עצמו מחוץ למערכות העיתונים הגדולים "ידיעות אחרונות" ו"מעריב", וכיהן בעבר כיו"ר אגודת העיתונאים בתל אביב ויו"ר האגודה הארצית. לאבנרי יש רזומה עשיר בכתיבת ספרים ביניהם: "הגביר" (ביוגרפיה של ח"כ אברהם שפירא המנוח, שניסה למנוע את פרסום הספר ללא הצלחה); "שלטון הכסף" (על שלטון ההון במדינה) ו"חידת פישמן" (ביוגרפיה על אליעזר פישמן שיצאה לאור בשנה שעברה).



כדי ללמוד על פעילות העמותה, כל שצריך לעשות הוא לפתוח את אתר החדשות האינטרנטי, מחלקה ראשונה, של העיתונאי יואב יצחק. אבנרי ויצחק עובדים בסימביוזה מוחלטת: כשיצחק חושף, אבנרי מגיש תלונה למבקר/יועץ משפטי לממשלה/משטרה. כשאבנרי מגיש תלונה, יצחק מפרסם. אבנרי מתהדר גם בטור קבוע המפורסם באתר החדשות, 'יומני אבנרי', שם הוא מנגח פוליטיקאים, אנשי ציבור ועיתונאים בחריפות ובוטות שספק אם מי מעורכי העיתונים היומיים היה מאשר.



אני ואני ואנחנו



"ביקשתי ממבקר המדינה וממזוז שיחקרו את דליה איציק. היא התקשרה אל כל העיתונאים וצרחה עליהם שאף אחד לא יכניס את הידיעה לאף עיתון. רק ב'מעריב' פירסמו. אז היא צילצלה אלי ואמרה לי: 'אני נותנת לך שעתיים להתנצל'. אמרתי לה: 'אני לא צריך שעתיים. בדקה אני אומר לך שאני לא מתנצל. תגישי תביעת דיבה. אני אוסיף אותה לתערוכה של תביעות הדיבה שיש לי בבית'. הנבלה הזאת פתאום משחקת לי אותה ישרה" (אבנרי בציטוט עדין יחסית)



העמותה של אבנרי יושבת בחדרון קטן וצנוע, בבניין משרדים ישן ברחוב לבונטין בתל אביב. בחדר דחוסים ארבעה כיסאות, שלושה שולחנות, שני טלפונים, מחשב אחד ומזכירה בשם עירית. לצדה יושב אבנרי. בקושי נותר מקום למעבר. אומ"ץ היא גלגולה של עמותת "אמיתי", למען מינהל תקין, שהוקמה בשנת 90' ונסגרה כשנה לאחר פרישתו של אבנרי. "את רואה באיזה תנאים אנחנו עובדים?" הוא שואל. "מי שרואה את העבודה שלנו בחוץ חושב שיש לאומ"ץ עשרה משרדים ו-40 עובדים. אף אחד לא מאמין שאומ"ץ מתנהלת מחדר כזה".







העמותה הקודמת שלך, עמותת אמיתי, נסגרה בטונים צורמים. בדו"ח רואה החשבון נכתב שמעמותה כזאת לא מצפים לאי סדרים כספיים.



"אני את העמותה עזבתי בשנת 98'. אחרי שנה היא נסגרה. כשאני הייתי שם אף פעם לא היו אי סדרים למרות שלא אני טיפלתי בכספים. היא התנהלה ביושר. הטעות שלי היתה שבחרתי באנשים לא טובים, אינטרסנטים שהרסו את העמותה".



בחצי השנה האחרונה הצטרפו אל אבנרי שני אנשי שב"כ בכירים שיצאו לגמלאות: אריה ליבנה, שבתפקידו האחרון היה ראש אגף החקירות, ומאיר וייסמן, שלאחר 27 שנה בשירות, בתפקידו האחרון כמבקר השב"כ, החליט להתנדב "בשביל הנשמה". השניים מגיעים שלוש פעמים בשבוע למשרדי העמותה ומטפלים בעניינים שוטפים. הכל בהתנדבות.



הטלפון קוטע את השיחה שוב ושוב. מישהו מגן יבנה שמבקש להיפגש, שיחה בקשר לשחיתות בעמותות חרדיות, שיחה מחו"ל לגבי פרשת אי סדרים במד"א. האווירה מזכירה קצת מערכת של עיתון. כולם מחכים לסיפור גדול.



אבנרי מפליג בחשיפותיו. כשהוא אומר בארשת סודיות "קיבלנו חומר", לפעמים הוא מתכוון לחומר שהוא קרא בעיתון או בדו"ח מבקר המדינה. אבנרי לא מאוד מקפיד לתת קרדיט לעיתונאים אחרים על סיפורים שחשפו, ואין לו בעיה לנכס אותם לעצמו ולעמותה.



"שמעת על אגרקסקו?" הוא שואל ומתכוון לפרשה שנחשפה על ידי העיתונאי צבי זרחיה ב"דה מרקר" והובילה לחקירה פלילית נגד חברת הכנסת רוחמה אברהם ומנכ"ל אגרקסקו, שלמה תירוש. "אנחנו קיבלנו מידע על זה. הגשנו תלונה במשטרה ופתחו בחקירה. אחרי דיון בוועדה לביקורת המדינה, מנהל אגרקסקו ביקש להיפגש אתנו. הוא פחד שנגיש נגדו תלונה במשטרה או למבקר המדינה. בסוף הפגישה הוא היה בטוח שאנחנו אצלו בכיס, אחרי יומיים הכנסנו לו את העתירה".



על דליה איציק התלבש אבנרי בפרשת תרומות העתק שקיבל פרס. איציק היתה ראש המטה של פרס. מקורבי השרה איציק: "תלונתו ההזויה של אבנרי נבדקה על ידי היועץ המשפטי לממשלה ונמצאה מופרכת מיסודה. תאוות הפירסום שלו מטשטשת אצלו כל הבדל בין דמיון למציאות".



מי שעוקב אחר פעילות של אומ"ץ לא בהכרח קונה את הרעש הגדול. איש תקשורת שהיה נוכח בטקס חלוקת פרסי אות אומ"ץ בבית סוקולוב, בשנה שעברה, מתקשה עדיין להתאושש. "זה היה הזוי", הוא מספר. "היו בקהל כ-80 קשישים, פעילי העמותה. בכניסה חילקו חוברת כרומו ובשער תמונה גדולה של מני מזוז ושם היה כתוב: 'מי אתה בני מזוז?' כנראה בטעות. אבנרי נשא נאום מהירח, שבו האשים את כל העולם בשחיתות".



לפני שבוע הקדיש עורך החדשות של "גלובס", אלי ציפורי, כמה מלים בטור שלו לעמותת אומ"ץ. זאת בעקבות הודעה שהוציאה העמותה, על מכתב תלונה ששלחו ליו"ר רשות ניירות הערך, משה טרי. במכתב נכתב כי העמותה קיבלה מידע ששוק ההון הישראלי נשלט ע"י קרטל מתוחכם. "על פי החשד", כתבו מהעמותה ליו"ר הרשות, "אילי הון מקומיים פועלים כקרטל סמוי שהתיאום בין חבריו נעשה בחדרי חדרים... בתזמון מדויק, מקומי ובינלאומי".



"הבאנו את תמצית המכתב ההזוי הזה", כתב ציפורי, "כדי להמחיש עד כמה המלחמה בשחיתות הפכה לעניין מיתוגי. כל שביב מידע וכל בדל של שמועה הופך למכתב שמופץ ברבים על 'קרטל של שחיתות"'.



מנגד, יש גם המשבחים את פעילות העמותה הזו. צ'יקו מנשה, הכתב המדיני של חדשות ערוץ 10, חשף לפני כשנה, כי הרב הראשי לישראל, יונה מצגר, נהג לקבל הנחות מפליגות כשהתארח בבתי מלון יוקרתיים בירושלים. אומ"ץ עתרה פעמיים לבג"ץ בעניין זה. תחילה ביקשה לחייב את מצגר להשעות את עצמו מבית הדין הרבני, ולאחר שהיועץ המשפטי לממשלה המליץ לשר המשפטים להדיח את מצגר מתפקידו, עתרה שוב, הפעם בדרישה לקדם את הליכי ההדחה המתמהמהים. "אני מאוד מעריך את העבודה שלהם", אומר מנשה. "הם הגוף היחיד שלוחם כדי לקדם את התיק הזה. אנחנו אמנם חשפנו אבל הם אלו שדורשים לתקן את המצב ולהזיז דברים".



חיבוק דוב למבקר



"גילה, מותק, מה שלומך? אני הייתי רוצה שתראי למבקר מה שכתבתי אתמול ביומנים שלי אצל יואב יצחק, איך ששולה זקן אוספת חומר נגד בורובסקי. תראי את זה למבקר. טוב. נתראה ביום רביעי בכנסת" (אבנרי בטלפון עם מזכירתו של מבקר המדינה, לינדנשטראוס)



ביום רביעי לפני שבוע עלה אבנרי לירושלים להשתתף בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת בעקבות ההתקפות על מבקר המדינה. "המבקר הזמין אותי להגן עליו", הוא מסביר. "יש ארבעה אנשים שאותם מנסים לחסל: את המבקר, את בורובסקי, את יואב ואותי. אנחנו הלוחמים האמיתיים בשחיתות. קם לראשונה מבקר מדינה עם שיניים, ואז תוקפים אותו, את בני משפחתו, את חבריו, ואני הבא בתור. אנחנו רוצים לעזור למבקר המדינה בכל דרך. אנחנו מרכזים הרבה פרשות ומעבירים אליו ואנחנו גם לוחצים על דברים שיפרסם, כמו פרשת כרמייה, שם אנחנו לחצנו".



אבנרי נהנה לרמוז כי ממשרד המבקר מגיעים אליו חומרים, כמו שהוא נוהג לכנות "זנבות", שאומ"ץ ממשיכה בחקירתם. רק בחודש האחרון פנתה אומ"ץ אל משרד המבקר שלוש פעמים: בדרישה שיחקור אי סדרים ברשות השידור (רשימת "אי הסדרים" המצורפת, כבר פורסמה ברובה בסדרת כתבות ב"הארץ"); בדרישה לחקור כיצד קיבלה הסתדרות העובדים מקופת חולים לאומית חוזים כספיים (בהסתדרות נטען כי מדובר בפנייה מגוחכת של אומ"ץ מאחר שמנכ"ל ההסתדרות הלאומית והיו"ר חשפו את אי הסדרים בשיתוף מלא עם המבקר); ובדרישה לחקור את אי הסדרים הכספיים במפלגת העבודה. הפניות זיכו את אומ"ץ בידיעות בעיתונים, תחת הכותרת "המבקר חוקר".



אלי בר הוא חבר בעמותת אומ"ץ ובוועדת הביקורת שלה. בר הוא בן אחיו של יעקב בורובסקי ומלווה את אבנרי עוד מהתקופה של עמותת אמיתי, שם היה בשלב מסוים ממלא מקום יו"ר העמותה.







אתה לא רואה פסול בזה שאחיינו של בורובסקי חבר בעמותה, לאור הקשרים שלכם עם משרד המבקר?



אבנרי: "אלי בר חבר ועדת ביקורת, הוא לא מעורב בעשייה עצמה, הוא ממודר".



אבנרי מגן על פעילות משרד המבקר בלהט. השבוע, בטורו השבועי, באתר מחלקה ראשונה, השתלח בעיתונאית איילה חסון, אשר חשפה את פרשת בורובסקי. על פי אותה חשיפה העביר ניצב יעקב בורובסקי, היום יועצו של המבקר לענייני המלחמה בשחיתות, מסר לעמרי שרון שרמז כי אם ימונה למפכ"ל המשטרה יפעל לסגירת תיקי החקירה נגד שרון. "הרושם שלי ושל אחרים", כתב, "היה שהיא נשלחה לבצע 'סיכול ממוקד' ביועצו של מבקר המדינה למלחמה בשחיתות, כנראה בשליחות אנשי לשכת ראש הממשלה".



מה יש לך נגד איילה חסון?



"אין לי שום דבר נגד איילה חסון. כל התופעה הזאת של עיתונאי חצר מאוד מקוממת אותי. יש היום חבורה של כל מיני עיתונאים, כל החבורה של אולמרט, אני כותב נגדם. זה כולל גם את איילה חסון", חסון סירבה להגיב.



אתה שומר ראשו של המבקר?



"אנחנו גוף התנדבותי שמלווה מרחוק ולפעמים גם מקרוב חקירות, והם מודים לנו על זה".



מודים? לא בדיוק. בסביבתו של לינדנשטראוס לא כל כך יודעים איך להתנער מחיבוק הדוב של אבנרי. שם טוענים שאבנרי קושר כתרים לא לו ושלא פעם הוא מנצל את פניותיו הרבות אל המבקר כדי לתפוס עוד כותרת בעיתון. "המבקר הוא אדם לבבי במיוחד", אומר מקורב ללינדנשטראוס, "ואבנרי מפרש את העניין כאילו שיש ביניהם קשר מיוחד".



לא פעם, מספרים בקרבתו של לינדנשטראוס, גרם אבנרי נזקים למבקר. במשרד המבקר רואים באבנרי אחראי ישירות לנזק שנגרם בעקבות פרשת אולמרט ועטי היוקרה. ביוני השנה חשף יואב יצחק כי אולמרט קיבל עטי יוקרה בשווי של מאות דולרים מאנשי עסקים שהיו בעלי עניין (אבנרי: "זה חומר שהעברנו ליואב יצחק. אנחנו נותנים להרבה עיתונאים סקופים"). בעקבות החשיפה, מיהרה אומ"ץ לדרוש ממבקר המדינה חקירה בעניין. "המבקר ומזוז בודקים המתנות לאולמרט", נכתב במחלקה ראשונה. בפועל הועברה התלונה ישירות ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שהחליט כי אין מקום לחקירה פלילית.



"הוא סיבך אותנו בפרשה הזו", מספר גורם במשרד המבקר. "כשהחומר על העטים הגיע לפה, אנחנו מיד העברנו את זה לטיפול אצל מזוז. אבנרי ויצחק כבר פירסמו שמשרד המבקר חוקר. אנחנו בכלל לא טיפלנו בזה. לבסוף, מזוז סגר את התיק ומאז מנגחים את המבקר בעניין, כאילו המבקר חיפש את אולמרט. בכל מאמר שרוצים לנגח את המבקר, מזכירים את הפרשה הזאת. דנקנר ב'מעריב' עושה מזה מטעמים. וזה משגע אותנו, כי אנחנו באמת לא קשורים לעניין".



דובר משרד המבקר, נדב עשהאל, מוסר בתגובה: "אנו מקבלים בברכה כל תלונה שמוגשת למבקר ומעריכים מעורבות אזרחית. אנו מעריכים את עבודתו של אבנרי אך יש פער בין הרטוריקה שלו, כשהוא מציג את עצמו כשותף סוד של המבקר, לבין המציאות. מעולם לא הועבר חומר ממשרד המבקר אל עמותת אומ"ץ, והמבקר לא הזמין את מר אבנרי להגן עליו בוועדת הכנסת. הוא הוזמן מטעם הוועדה עצמה".







מאזן אימה עם אולמרט



"כשאולמרט עלה לשלטון אמרתי זה לא בשביל הג'ינג'י, זה בשבילי. זו הסיבה שאומ"ץ פורחת. אולמרט הקים את אומ"ץ. יפה, לא?" (אבנרי על אולמרט)



רוחמה אברהם ודליה איציק הן רק להקת החימום. הדבר האמיתי בעיני אריה אבנרי היה ונשאר אהוד אולמרט. באתר מחלקה ראשונה אין גבול להשתלחויותיו בראש הממשלה. "אתה אותו אהוד הישן", כתב לאחרונה, "זה שחולב את כספי המדינה ומזרים אותם לכיסך ולכיסי אחרים... אתה מגלם באישיותך שילוב הרסני של הון ושלטון".



אבנרי אוהב להתרברב בכך שאולמרט מעולם לא תבע אותו למרות שהוא נוהג להשתלח בו בכל הזדמנות. "הוא יודע בדיוק מה אני מחזיק ועוד לא פירסמתי", מסביר אבנרי. "יש בינינו מאזן אימה. יש לי ארסנל, נשק יום הדין. יש לי תיקים סודיים עליו במשרד".



לפני ימים ספורים שלחו אומ"ץ מכתב לאולמרט ובו התריעו בעתירה לבג"ץ אם יקבל את תיק המשפטים. באותו חודש פנה אבנרי למזוז, וטען כי גורמים הקשורים ללשכת ראש הממשלה "מקיימים מסע לחצים על חוקרי משטרה העוסקים בחקירת מעורבות ראש הממשלה, אולמרט, בפרשת בנק לאומי".



אומ"ץ, פנתה אל מזוז בדרישה לחקירה בכל פרשה אפשרית: מפרשת הדירה ברחוב כרמייה בירושלים וכלה בפרשת מכירת הבית ברחוב כ"ט בנובמבר. אומ"ץ אף עתרה לבג"ץ נגד מזוז לאחר שהחליט לא לפתוח בחקירה פלילית נגד אולמרט בפרשת העטים.



מאיפה האובססיה לאולמרט?



"אולמרט, לדעתי, הוא האיש שהרס את האקסיומה הידועה שאי אפשר לעבוד על כולם כל הזמן. הוא עבד על כולם כל הזמן. חוץ מאדם אחד - אריה אבנרי. אולמרט התמחה אצל שמואל תמיר, הייתי אצלו, דיברתי אתו. ראיתי איש פיקח, ממולח, ערמומי ביותר ואמרתי לו: 'אתה תגיע רחוק מאוד'. ראיתי אותו גדל וגדל ושמתי לי למטרה לחסום אותו. הוא היה בא ל'ידיעות אחרונות', לנוני מוזס, והיה אומר שאני רודף אותו. כל הזמן אמרו לי: 'תעזוב את אולמרט, תעזוב את אולמרט'. בכלל, הוא ידע להתחנף לעיתונאים ולעורכי דין. יש סביבו חבורה של עיתונאים: דנקנר, לפיד, דן מרגלית. אני מנחש שהכל שם אינטרסים. תראי איך ההוא (יוסף לפיד) קיבל את יד ושם. וככל שהוא עלה יותר אני נערכתי לעמדה קרבית יותר.







"לפני שבעה חודשים היתה לנו באומ"ץ ישיבת הנהלה. החברים התלוננו שאנחנו בכלל לא בתקשורת, לא שומעים עלינו. אמרתי לכולם: 'יהיה מהפך'. המהפך התחיל כשאולמרט עלה לשלטון. בעצם, אולמרט הקים את אומ"ץ. אז התחילו לראיין אותי".



"בהתחלה זה לא היה נעים", אומר קרוב משפחה של אולמרט, "אבל זה הפך להיות ריטואל ששחק את עצמו. הדברים שאבנרי כותב כבר לא אישיו אצל אהוד ואצל בני משפחתו. האובססיוויות שלו היא חרב פיפיות שפוגעת בו עצמו".



אני אראה לג’ינג’י מה זה



"אני הקמתי את אמיתי בשנת 90'. עם הג'ינג'י נפגשתי לאחר שהוא הקים את התנועה שלו. הם העתיקו את המנגנון שלנו. על הפרק עמדה הצעה למיזוג. אני הצעתי שתהיה רוטציה ביני לבינו כיושבי ראש התנועה. הוא אמר שהוא מינוי לכל החיים. דרכנו נפרדו. אני לא מצטער שדרכנו נפרדו" (אבנרי על עו"ד אליעד שרגא, העומד בראש התנועה למען איכות השלטון)



עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה למען איכות השלטון, הוא סדין אדום בעיני אבנרי. שתי התנועות, פועלות על אותה משבצת חברתית-אזרחית. שם רואים באבנרי מטרד לא קטן. "אומ"ץ היא סוג של קריקטורה מול התנועה לאיכות השלטון", אומר עיתונאי העובד עם שתי העמותות. "בעוד שמאחורי התנועה לאיכות השלטון יש מחלקה משפטית רצינית מאוד, הקומוניקטים שאני מקבל מאומ"ץ הם הרבה פעמים לא מקצועיים, ללא עבודת מטה מקצועית, העיקר להוציא קומוניקט".



אבנרי מצדו נהנה להיות האנדרדוג. בכל הזדמנות הוא משווה בין שתי התנועות בהנאה גלויה: "התנועה לאיכות השלטון, התקציב שלה זה שלושה מיליון בשנה והם יושבים על 6-7 משרות. התקציב שלנו זה 90 אלף שקל. עכשיו תגידי לי בכמה פרויקטים אנחנו מטפלים ובכמה הם? כלום הם לא עושים".



אי אפשר להגיד שהם לא עושים כלום.



"הם מזמינים את אולמרט להיות אורח כבוד שלהם בטקסים שהם עושים. את שומעת? אני לא רוצה לדבר עליו הרבה. אני רק יכול להגיד שאני מזועזע שהם לא נגעו באולמרט. אני בכלל רואה שבאנשים כמו ליברמן, כמו אביגדור יצחקי, רוחמה אברהם, דליה איציק הם לא עושים כלום. רק אנחנו עושים. ויש לי גם ניחושים למה".



אין ספק שבתנועה לאיכות השלטון לא אוהבים את סגנונו של אבנרי. "במקום שהוא ילחם במושחתים הוא נלחם בנו", אומר גורם בתנועה. "מדובר באיש בעייתי. הוא חושב שהוא יבנה את עצמו מזה שהוא מכפיש את מי שאמורים להיות הפרטנרים שלו. הוא חי מזה. נהנה מזה. זו תפיסה מעוותת". תגובתה הרשמית של התנועה למען איכות השלטון: "בכל הקשור לתנועת אומ"ץ, אחותנו הקטנה, אנו מאחלים לה הצלחה. המלחמה בשחיתות היא המטרה. בכל הקשור לאריה אבנרי, דבריו ההזויים אינם ראויים לתגובה".



הבג"ץ האחרון בעניין הקמת ועדת חקירה לכשלי מלחמת לבנון הביא למלחמת עולם בין שתי העמותות. בזמן שאומ"ץ מיהרה להגיש לבג"ץ את העתירה בעניין ועדת החקירה, התנועה למען איכות השלטון הסתפקה בהקמת אוהלי מחאה עם המילואימניקים, שביתות רעב והפגנות מול ביתו של שר הביטחון. ימים ספורים מאוחר יותר גם התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה דומה, שבה ביקשה לבטל את ועדת וינוגרד. שתי העתירות אוחדו והבכורה נלקחה מאבנרי.



"אני מאוד כועס עליו", הוא רועם. "הוא השתחל לתוך הבג"ץ שלנו. אנחנו מעולם לא ניסינו לטרפד לו בג"ץ. אני לא הייתי עושה דבר כזה. העתירה על לבנון רשומה על שמנו. הוא שבת רעב. הוא הלך לשבות עם המילואימניקים. לגיטימי. ואז הם עשו תרגיל איך להצטרף לעתירה שלנו. הם הלכו והגישו עתירה נפרדת נגד ועדת וינוגרד. לפי המקובל בבית המשפט העליון אם יש אותה עתירה אז מצרפים ביחד. בדיון בעתירה נתקלתי בו בבית המשפט העליון, אנחנו לא מדברים. אני בז לו".



שוקי לבנון, דובר התנועה למען איכות השלטון: "מי שנדחף לנושא ועדת החקירה הממלכתית זו תנועת אומ"ץ. התנועה למען איכות השלטון היתה כבר באמצע קמפיין להקמת ועדת חקירה ממלכתית, אשר כלל הפגנות, שביתת רעב ועצרת המונים. כל מי שנכח בבג"ץ יודע גם את האמת - אלמלא הבג"ץ של תנועתנו, ואלמלא הטיעונים של אליעד שרגא שארכו שעות, לבג"ץ לא היה סיכוי".



מבחינת אבנרי, הקש ששבר את גב הגמל היה לפני שלושה שבועות כאשר עו"ד שרגא הוזמן להופיע אצל דן מרגלית, בתוכנית "ערב חדש" בעניין הבג"ץ. אז הגיעו משחקי הכבוד לשיאים חדשים. "דן סתם דחף אותו", שואג אבנרי. "הוא דוחף אותו לכל התוכניות שלו. דן שפוט שלו. דן מרגלית הציע בשעתו בטור שלו ב'מעריב' למנות את שרגא לשר בממשלה. מאתנו הוא מתעלם באופן שיטתי".



תגובת דן מרגלית: "טענותיו של אבנרי אינן נכונות, אני לא מחרים אותו. ראיינתי אותו בחודש אפריל בפרשת מצגר".



עזוב עכשיו את השחיתויות



"נהוג להגיד להרוג טורקי ולנוח. אני עומד על מגדל מרסס את הטורקים וממש ממש לא נח" (אבנרי מסכם)



מזכירתו של אבנרי, עירית, לא מאפשרת לי לצאת ממשרדי העמותה ולפגוש את אבנרי בבית הקפה מאחר שהוא נפגש שם כרגע עם מקור. כשהוא חוזר, מגיעים לפגוש את אבנרי איש מחשבים מירושלים, המעריך את פועלו ומעוניין לבנות לו אתר אינטרנט, ואדם אחר אשר חשף שחיתות בגוף ציבורי ומעוניין בטיפולו של אבנרי. אבנרי חסר סבלנות. "ספר לה מה עשו לך כשפנית לעמותה לאיכות השלטון?" הוא מאיץ באיש. "נו, עזוב עכשיו את השחיתויות".



"את מבינה?" הוא אומר לסיום תוך לגימת דיאט קולה. "אין תחום שאנחנו לא עוסקים בו. אני לא ישן בלילות. אנחנו חיים בביצה של שחיתות. את הפוש האחרון קיבלנו בגלל העניין של ועדת החקירה. אומ"ץ כאילו קפצה מהקומה השלישית לקומה העשירית. להיות בקומה העשירית זה יותר מחייב מלהיות בקומה השלישית כי אם אתה נופל מהקומה העשירית אתה מתרסק לגמרי".



ואתה לא מפחד להתרסק לגמרי?



"מה שהכי מדאיג אותי זה שאם חלילה יום אחד אני לא יכול לתפקד. אני לא בן אלמוות, אני בן 69. לא נעים לי לדבר בשמי, אבל איפה תמצאי עוד שילוב של נחישות והתמדה, של יכולת, תחכום ואומץ לב?"


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully