וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובארק: ההפגנות נגד הממשלה בלבנון עלולות להפוך אותה לשדה קרב

יואב שטרן

2.12.2006 / 16:32

חיזבאללה: "נמשיך עד לנפילת הממשלה"



נשיא מצרים הביע חשש כי גורמים קנאיים מחוץ למדינה יצטרפו למפגינים והמצב מכלל שליטה; מאות אלפי מפגינים תומכי חיזבאללה וסוריה בילו את הלילה באוהלים בדרכים המובילות לבנייני הממשלה; המשטרה מעריכה כי בהפגנה אתמול בביירות השתתפו כ-800 אלף בני אדם; חיזבאללה: נמשיך עד לנפילת הממשלה; סניורה: "הדרך היחידה לפתור את המשבר היא לשבת ביחד ולדון בחילוקי הדעות"

נשיא מצרים, חוסני מובארק, הביע היום (שבת) חשש כי "המשך ההפגנות בלבנון עלול להפוך אותה לשדה קרב". "דרושה תבונה כדי לפתור את חילוקי הדעות הפנימיים", אמר מובארק לעיתונאים בצאתו מפגישה עם שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב.



מובראק אמר כי הוא "חושש שאם ההפגנות ימשיכו, וגורמים קנאיים יקחו בהן חלק, יצטרפו אליהם תומכים מחוץ ללבנון והמצב ייצא מכלל שליטה, בעיקר אם הן יימשכו לאורך זמן".



מאות אלפי מפגינים תומכי חיזבאללה וסוריה בילו את הלילה באוהלים ליד כיכר שוהאדה בביירות ובדרכים המובילות לבנייני הממשלה. אחד המפגינים אמר כי "לא אעזוב את המקום עד לנפילת הממשלה, אפילו אם הדבר ייארך חודשים". סגן מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, איים כי המפגינים ימשיכו בפעילות המחאה עד לנפילת ממשלת סניורה.



כ-800 אלף בני אדם גדשו אתמול את מרכז ביירות, הניפו דגלים וקראו קריאות נגד ראש הממשלה, פואד סניורה. בין היתר קראו המפגינים סיסמאות כמו "סניורה החוצה, אנו רוצים ממשלה נקיה", כשברקע מתנגנים שירים של חיזבאללה במערכת ההגברה. חיזבאללה אף אירגן אוטובסים שיסיעו את המפגינים מכל רחבי לבנון, ואף דאג לחלק תלושי דלק לבעלי רכבים המגיעים מאזורים רחוקים.



למרות הלחץ העצום המשיך אתמול סניורה בשגרת יומו, במה שנראה כניסיון טקטי להתעלם מהמפגינים שהחלו לזרום מוקדם יותר לרחובות. מוקדם יותר אתמול נפרסה אבטחה כבדה סביב מתחם ה"סראיא", בו שוכן משרדו של סניורה. סניורה אמר כי ממשלתו לא תפרוש כל עוד היא זוכה לתמיכת הפרלמנט בלבנון. "הדרך היחידה לפתור את המשבר היא לשבת ביחד ולדון בחילוקי הדעות", אמר.



בלבנון גובר החשש שלמרות קריאת מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, לקיים הפגנה שקטה, היא תצית מהומות אלימות ברחבי העיר. מאות חיילים ושוטרים חמושים מקיפים את המתחם והם חוסמים את כל הדרכים אליו בגדרות תיל במטרה למנוע חדירה אפשרית של משתתפי ההפגנה.



שלשום נודע, כי מפקד צבא לבנון, הגנרל מישל סולימאן, קרא לחייליו להיות מוכנים "להגן על חופש הביטוי ולמנוע מהומות". סולימאן גם אמר, שעל החיילים לשמור מרחק ממפגינים משני הצדדים. כאמור, מזה מספר ימים יש נוכחות של אנשי כוחות הביטחון בחלקים שונים של ביירות.



ג'ומבלאט: נעמוד על המשמר רגועים



הדברים שאמר אתמול קאסם לרשת הטלוויזיה "אל-מנאר" מעידים על כך שחיזבאללה מתכנן פעילות מחאה ממושכת, וזאת לנוכח המשבר הפוליטי במדינה ודרישת הארגון לפזר את ממשלתו של סניורה הנתמכת על ידי המערב ולהקים ממשלת אחדות שתחזק את כוחו. חיזבאללה נתמך על ידי יו"ר הפרלמנט, נביה ברי, והגנרל לשעבר, מישל עאון.



"ממשלה זו לא תביא את לבנון אל פי התהום", אמר קאסם, "יש באפשרותנו לנקוט בכמה צעדים אם ממשלה זו לא תגיב, אך אני אומר להם שלא יוכלו לשלוט בחסות הממשל האמריקאי".



מנגד קרא וליד גו'מבלאט, ממנהיגי הדרוזים בלבנון ומתנגד חריף של סוריה, לתומכי ממשלתו של סניורה לשמור על השקט. "נעמוד על המשמר רגועים מאוד", אמר ג'ומבלאט, "נתמודד (עם האופוזיציה) באופן רגוע. נישאר בבתינו ונניף את דגלי לבנון. נמתין חודש-חודשיים ונצפה בהם".



נסראללה הודיע שלשום על קיום ההפגנה בנאום שנשא בתחנת הטלוויזיה של חיזבאללה "אל-מנאר". נאום זה שם קץ לחרושת השמועות שהתרוצצה בימים האחרונים בביירות לגבי מועד ההפגנה. "ממשלת סניורה נכשלה במימוש הבטחותיה, והיא לא השיגה שום דבר משמעותי", אמר נסראללה בנאומו.



נסראללה קרא בנאומו לכל אזרחי לבנון להשתתף בהפגנה, כדי להכריח את הממשלה להתפטר. "אני קורא לכם לפעולה ציבורית, כדי להפעיל לחץ שישיג את המטרה הזאת", אמר נסראללה. הוא הקפיד לשמור על טון מאופק, והדגיש כי ההפגנה תהיה "תרבותית ושלווה".



סניורה אמר שלשום כי ממשלתו לא תתפטר על אף ההפגנות המתוכננות. "הדרך היחידה להפיל את הממשלה היא באמצעות הצבעת אי-אמון בפרלמנט", אמר ראש הממשלה בנאום לאומה, ששודר בטלוויזיה. הוא הוסיף, כי "עצמאות לבנון נמצאת תחת איום, והדמוקרטיה שלה בסכנה. מטרתנו צודקת. איומים לא ירתיעו אותנו".



לנוכח החשש מפני אלימות, הפעילות המסחרית בביירות כמעט ששותקה בימים האחרונים, ושערי המניות בבורסה ירדו. במדינה חוששים שהמערכת הפוליטית השבירה לא תעמוד בזעזועים הצפויים ותקרוס.



נסראללה קרא כבר לפני כשבוע וחצי לתומכיו להיערך ליציאה לרחובות כדי להפיל את הממשלה, אולם ההפגנות נדחו בעקבות רצח שר התעשייה, פייר ג'ומייל, בשבוע שעבר. טקס האשכבה של ג'ומייל הפך לאחת ההפגנות הגדולות בהיסטוריה של הכוחות המתנגדים לסוריה בלבנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully