וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצטמצמות מלאי האורניום עשויה לפגוע בתוכנית הגרעין של הנשיא בוש

סוכנויות הידיעות

5.12.2006 / 11:32

כנס בינלאומי שמטרתו לדון במצב אספקת האורניום ומתקני ההעשרה יערך היום בארה"ב



כנס בינלאומי בארה"ב שמטרתו לדון במצבם של אספקת האורניום ומתקני ההעשרה ייערך היום בארה"ב. זאת בעקבות החשש כי תוכנית בוש לתחיית האנרגיה הגרעינית עלולה להשתבש, עקב צמצום במלאי העולמי של האורניום ומחסור במתקני העשרה שתפקידם להפוך את האורניום לדלק עבור מפעלי האנרגיה.



המכשול האחרון היה באוקטובר, כשמכרה האורניום הגדול בעולם, שהיה מתוכנן להתחיל לפעול בשנה הבאה בקנדה ולספק כ-17% מצריכת האורניום בעולם, הוצף בשל תאונה. בשל ההצפה נדחתה פתיחת המפעל בשלוש שנים. מחיר מחצב אורניום מעובד, אשר עלה ביותר מ-800% מאז 2001, זינק גבוה יותר לאחר התאונה.



הנשיא בוש קידם את האנרגיה הגרעינית במשך שנים כדרך הנקייה והבטוחה לייצר חשמל וכתוצאה מכך, חברות החשמל בארה"ב מתכננות להקים לפחות 30 מפעלי אנרגיה גרעינית בארה"ב.



השלטון מכנה את תוכנית זו כרנסאנס\ מאחר שהיא אמורה להחיות את התעשייה המקומית הרדומה במהלך העשורים האחרונים. עידוד תוכנית הרנסאנס כולל הקלות מס שהשלטון מציע לששת המפעלים הראשונים שיוקמו. חברות החשמל פונות לאנרגיה גרעינית עקב מחירי הגז הטבעי הגבוהים המושפעים מהשינויים עתידיים במזג האוויר. לשינויים אלו אין השפעה על מחירי האנרגיה הגרעינית. בנוסף, אנרגיה גרעינית לא מייצרת את אותם חומרים מזהמים.



עם זאת, קבוצת "אד הוק יוטיליטי גרופ" - קולקטיב של התעשייה המייצג 85% חברות החשמל המעורבות בייצור אנרגיה גרעינית - חוששת שלא תצליח להבטיח אספקת דלק מספיקה למפעלי האנרגיה הגרעינית המתוכננים לקום במהלך 10 השנים הקרובות. הקבוצה משדלת את השלטון לאפשר לרוסיה למכור דלק מועשר ישירות לחברות החשמל בארה"ב.



מאמץ זה נתקל בהתנגדות מצד חברת USEC, הפועלת בתור הסוכן האמריקאי של הדלק המועשר הרוסי מאז 1993. חברה זו מתנגדת ליבוא נוסף של דלק רוסי, מעבר לכמות המוסכמת של יבוא אורניום מועשר בשווי 12 מיליארד דולר לשנה. לטענתה, יבוא נוסף יפריע לתוכניתה לממן ולבנות מפעל העשרה חדש בארה"ב. כמו כן, רוסיה כיום כבר מספקת את מחצית כמות הדלק הגרעיני שבשימוש בארה"ב.



תומאס ל. נף, חוקר בכיר ב-MIT ומשתתף בכנס, טען כי הצמצום באספקת האורניום נובע מהכשלון לפתוח מכרות ברחבי העולם בין 1987 ל-2001. לטענתו, מלאיי אורניום נמכרו במחירים זולים ביותר בתקופה זו. כמו כן, אמר נף כי קרנות הגידור מחמירות את המצב על ידי קניית והחזקת אורניום מחוץ לשוק במטרה לקטוף רווחים מאוחר יותר.



USEC מתכננת לבנות מפעל העשרת אורניום בהשקעה של 2 מיליארד דולר באוהיו שיפתח ב-2009. כיום, מפעילה USEC מפעל אחד בקנטאקי שנבנה בשנות ה-50. "אם יקרה דבר כלשהו למפעל, לאן נפנה? אנו צריכים כמה שיותר ספקיות שפועלות בשוק", אמר ג'ים טרמוטו, בכיר בקבוצת אד הוק יוטיליטי.



רוסיה, מצידה, מוכנה לספק יותר אורניום מועשר לארה"ב אך היא כבולה על ידי הסכם עם משרד המסחר האמריקאי המגביל את היבוא מרוסיה. רוסיה מזהירה כי תקצץ את משלוחי אורניום לארה"ב בחצי עד 2013 כשההסכם עם ארה"ב יפוג.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully