וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין לעבודה: לחנויות בקיבוצים אסור לעבוד בשבת

הארץ

5.12.2006 / 15:02

השופטים ציטטו מברל כצנלסון: "השבת היא ההישג הסוציאלי הראשון של האדם העובד בהיסטוריה"



בית הדין הארצי לעבודה קבע פה אחד כי חוק שעות עבודה ומנוחה, האוסר על עבודת יהודים בשבת, חל גם על חנויות בקיבוצים. השופטים ביטלו החלטה של בית הדין האזורי לעבודה, לבטל את כתב האישום נגד קיבוץ צרעה ושש מחברות הקיבוץ, שעבדו בשבת בחנויות שבקיבוץ, "אופנת כנען" ו"אומנויות כנען".



בית הדין המחוזי קבע כי "העובדות שבכתב האישום אינן מגלות ולו לכאורה אשמה". זאת משום שלא ניתן להגדיר מהי דתה של אגודה שיתופית כגון קיבוץ, ולכן לא ניתן להגדיר מהו יום המנוחה הקבוע לה בחוק; ומשום שהסעיף האוסר על חברי קיבוץ לעבוד בשבת אינו מתייחס למסחר. ואולם בית הדין הארצי ביטל את שתי הקביעות הללו. בית הדין קבע כי "ידיעה שיפוטית היא שקיבוץ הוא יהודי", הן משום שמערכת הקיבוצים צמחה עם יישוב הארץ, והן בפרט לנוכח הרכב האוכלוסייה בקיבוץ צרעה. השופטים ציינו, כי בשונה מעובדים שכירים שהחוק אינו מפליל, חברי קיבוץ נחשבים לחלק אורגני ממנו, ונושאים באחריות להפרת החוק ממש כמו עצמאים העובדים בחנותם. השופטים הורו לבית הדין האזורי לשוב ולשמוע ראיות בתיק לשם הכרעת הדין.



פסק הדין, שכתבו הנשיא סטיב אדלר, סגנית הנשיא אלישבע ברק-אוסוסקין, והשופט עמירם רבינוביץ, אינו מסתפק בניתוח יבש של החוק המבהיר את הטעויות שעשה בית הדין המחוזי בפרשנותו, אלא הוסיף עליהם ציטוטים ומובאות רבים על ערך השבת. השופט רבינוביץ ציטט מדברי ברל כצנלסון, מראשי תנועת העבודה, שכתב כי "השבת בשבילי היא מעמודי התרבות העברית וההישג הסוציאלי הראשון של האדם העובד בהיסטוריה האנושית", ודרש מחבריו בקיבוצים הימנעות מוחלטת מעבודה. "כאנשי טבע וכפועלים - ולנו יש צורך בשבת יותר מאשר למישהו אחר - נרים זאת על נס ונבנה על פי זה את החיים".



השופט ציטט גם את דברי המנהיג הקומוניסטי משה סנה, שתמך בהשבתת תחבורה ציבורית בשבת; ומדברי ביאליק לאחר חילול שבת המוני בקיבוץ גבע, שכתב לחבר קיבוץ כי "ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה אלא תיחרב, וכל עמלכם יהיה לתוהו".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully