וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: 2% מאוכלוסיית העולם מחזיקים ביותר ממחצית מהעושר הגלובלי

נמרוד הלפרן

5.12.2006 / 20:59

המחצית הענייה של האוכלוסיה מחזיקה ב-1% מהעושר העולמי, לפי מחקר של האו"ם



2% מהאוכלוסיה הבוגרת של העולם מחזיקים ביותר ממחצית מהעושר בעולם, ובכלל זה נכסי נדל"ן ונכסים פיננסים. כך עולה ממחקר חדש שהוציא היום המכון העולמי למחקר פיתוח כלכלי (WIDER) של האו"ם.



לפי המחקר, חלוקת העושר הגלובלי היא אי-שוויונית אף יותר מאשר חלוקת ההכנסות בעולם. "עושר מתרכז בעיקר בצפון אמריקה, אירופה ומדינות עשירות באסיה", קבע המחקר. "אנשים במדינות אלו מחזיקים ביחד כמעט 90% מהעושר העולמי". "לפי הערכתנו, 2% העשירים ביותר בקרב האוכלוסיה הבוגרת בעולם מחזיקים ביותר ממחצית מהעושר הגלובלי, בעוד שהמחצית הענייה של האוכלוסיה הבוגרת בעולם מחזיקה ב-1% מהעושר העולמי", אמר מנהל WIDER, אנתוני שורוקס. יותר ממחצית מהאנשים השייכים לאחוזון העשיר בעולם מתגוררים בארה"ב או יפאן.



שורוקס דימה זאת למצב שבו בקבוצה של עשרה אנשים, מחזיק אדם אחד ב-99 דולר, בעוד שהתשעה הנותרים חולקים ביחד דולר אחד. "אם אתם חושבים שחלוקת ההכנסות אינה שוויונית, הרי שחלוקת העושר היא אי-שוויונית אף יותר", אמר שורוקס.



באחרונה גברו הקולות הטוענים כי הגלובליזציה והליברליזציה של הסחר בעולם אינן מיטיבות עם כל תושבי העולם, ומספר גדל והולך של מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הצביע על התרחבות הפער שבין ההבטחות אודות יתרונות מודל כלכלת השוק ברמה עולמית, לבין תוצאותיו בפועל.



הבנק העולמי הודה מוקדם יותר השנה כי מדיניות הסחר החופשי הגלובלית לא הניבה את התוצאות המצופות לצמצום העוני ושיפור הצמיחה בעולם. בחודש מארס, חתך הבנק בשני שלישים את תחזית תרומתו של הסכם סחר חופשי כלל עולמי לצמיחת הכלכלה הגלובלית, ואף קבע כי כלכלותיהן של מדינות רבות - בהן מקסיקו, בנגלדש, קמרון ומוזמביק - צפויות לצאת מופסדות מהסכם סחר חופשי גלובלי. הבנק גם קיצץ ב-75% את תחזיתו למספר בני האדם בעולם שעתידים לצאת ממעגל העוני בעקבות הסכם זה. בתחום החקלאי למשל, התברר כי הסרת חסמי סחר הסבה נזק עצום למיליוני משקים קטנים באפריקה, אמריקה הלטינית ואסיה, שבהם תלויים למחייתם קרוב ל-400 מיליון בני אדם.



דו"ח שהוציא האו"ם בשנה שעברה קבע כי למרות הצמיחה הכלכלית חסרת התקדים שנרשמה בעולם בשנים האחרונות, העשירים הפכו לעשירים יותר והעניים הפכו ליותר עניים. הדו"ח, שכותרתו "המצב החברתי העולמי: בעיית האי-שוויון", קבע כי נרשמת "העמקה מתמשכת" של חוסר השוויון הכלכלי בעולם, במיוחד בחוסר שוויון בין נשים לגברים. כמו כן מתמקד הדו"ח בפער הגדל והולך בין כלכלות רשמיות לכלכלות בלתי רשמיות, בהתרחבות הפערים הכלכליים בין עובדים מקצועיים לבלתי מקצועיים ובהתרחבות הפערים בתחומים של שירותי החינוך והבריאות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully