וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוליכים בהצלחה

הארץ

14.8.2001 / 10:19

תחום המוליכים למחצה - מהחמים בוול סטריט, עם 5 הנפקות מוצלחות/הארץ

מאת בועז לוי

מהו המגזר הטכנולוגי החם ביותר בוול סטריט כיום? מסתבר שלאחר המפולות, ההתרסקויות והפסדי הענק של המשקיעים, מתחיל השוק הראשוני האמריקאי להראות סימני התאוששות מסוימים, אפילו בעבור חברות טכנולוגיה.

אמנם אין הרבה הנפקות, והמעט שיש הוא בתחומי פעילות מסורתיים, כגון מזון ולא מעט פרמצבטיקה. ואולם, יש לפחות תחום טכנולוגי אחד שהצליח להפיק בחודשים האחרונים חמש הנפקות מוצלחות: מוליכים למחצה.

ואם להיות מדויקים יותר, ניתן לכנות את התחום הזה: "תשתיות למוליכים למחצה", ויש לו אפילו נציגה ישראלית בשם "וריסיטי", שהשלימה זה לא כבר הנפקה מוצלחת. וריסיטי גייסה במארס 2001 - תקופה קשה מאוד לחברות טכנולוגיה - 23 מיליון דולר בהנפקת מניות ראשונה, וכיום היא נסחרת ברמות הגבוהות ב-90% ממחיר ההנפקה.

וריסיטי עוסקת בפיתוח כלי תוכנה המיועדים לבדיקה ואימות של שבבים בשלב התכנון. חברה נוספת הפועלת בתחום של וריסיטי היא סימפלקס האמריקאית, שגייסה 48 מיליון דולר בהנפקת מניות ראשונה במאי 2001, ומנייתה זינקה ב-77% ביום המסחר הראשון.

זרם ההנפקות הראשונות רק התעצם בשבועות האחרונים. לפני שבועיים הצליחה HPL טכנולוגיות להשלים הנפקת מניות ראשונה ולגייס 66 מיליון דולר.

ההנפקה שנסגרה במחיר 11 דולר, היתה מוצלחת במיוחד, שכן כבר ביום המסחר הראשון נסגרה במחיר של 13.35 דולר.

HPL מפתחת כלי תוכנה המיועדים לאופטימיזציה של התפוקה (Yield) במפעלי מוליכים למחצה. תפוקה היא אחד המדדים החשובים בתעשיית השבבים, והרווחיות של פעילות הייצור נשענת עליה. בין לקוחותיה של HPL נמנות ענקית השבבים AMD (הנושפת בעורפה של אינטל), פוג'יטסו, FASL ו-LSI לוג'יק.

שלושה ימים לפני ההנפקה של HPL השלימה PDF האמריקאית גיוס של 54 מיליון דולר בהנפקת מניות ראשונה. PDF עוסקת גם היא בפיתוח טכנולוגיות לשיפור התפוקה במפעלי שבבים, וביום המסחר הראשון קפצה מנייתה ב-26%.

האחרונה שהנפיקה לפי שעה היא מייקרוליס, שגייסה ביום ששי 105 מיליון דולר, ומנייתה קפצה ב-8% ביום המסחר הראשון (ראו טבלה). מייקרוליס, שפוצלה במהלך של ספין-אוף מחברת מכשירי המדידה מיליפור, עוסקת בייצור כלי מדידה ומכשור לשלל החומרים הכימיים שבהם עושות שימוש יצרניות השבבים.

הנפקות מוצלחות אלו מצליחות להפגין מחדש את עוצמתו של השוק הראשוני האמריקאי (שוק ההנפקות). גם לאחר פקיעת הבועה הטכנולוגית, וההפסדים שנגרמו למשקיעים, מצליחות חברות טכנולוגיה, ובהן חברות תוכנה, לגייס עשרות רבות ואפילו מאות מיליוני דולרים.

מנכ"ל וריסיטי, משה גבריאלוב, סבור כי למרות הצלחת ההנפקות הדור החדש של החברות המנפיקות מייצג גם הוא התפכחות מסוימת של המשקיעים. "אלה אינן חברות אינטרנט שמצפים מהן לצמוח ב-500% בשנה, אלא חברות שנבנו לפי המודל הישן של רווחיות".

מבחינה של התוצאות הכספיות עולה כי הן יכולות להסביר את ההצלחה באופן חלקי בלבד. חברת וריסיטי אמנם היתה רווחית עוד לפני ההנפקה, מייקרוליס ו-HPL רווחיות גם הן, אך החברות סימפלקס ו-PDF ממשיכות לרשום הפסדים בינתיים.

ההצלחה של חברות שפעילותן "נגזרת" מזו של שוק המוליכים למחצה, בולטת במיוחד על רקע הקשיים בהן נתקלות יצרניות השבבים. תעשיית המוליכים למחצה אמנם ידועה בתנודתיות שלה, ואולם מומחים רבים מכנים את ההאטה הנוכחית "הקשה בתולדות התעשייה".

גבריאלוב מציין עוד כי אחת התכונות המשותפות לווריסיטי שאותה הוא מנהל ולסימפלקס היא שהפתרונות שאותן מספקות החברות הופכים להכרחיים ככל שהשבבים הופכים למתקדמים יותר טכנולוגית, והם גם חוסכים להן כסף.

הוא מציין במיוחד את ה-ROI (החזר ההשקעה) המהיר על המוצרים שהוא מספק. "צריך להוכיח ללקוחות שהחזר ההשקעה קיים והוא מהיר". מאפיינים אלה מתאימים גם לפעילות של חברות, כגון PDF ו-HPL.

בהתייחס לחברות וריסיטי וסימפלקס, אומר גבריאלוב כי הן מסייעות לחברות השבבים לבנות את העתיד שלהן. "כשהשוק יתאושש - בעוד חצי שנה או שנה - יצרניות השבבים יצטרכו מערכות חדשות כדי לא להחמיץ את העלייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully