וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטנים למזוז: מנע הצעת החוק לתיקון חוק האזרחות

יובל יועז

9.12.2006 / 17:05

40 משפטנים חתמו על מכתב שנשלח ליועמ"ש



"הצעת החוק הממשלתית לתיקון חוק האזרחות היא שילוב קשה בין הסדר הפוגע באופן לא מידתי בזכויות היסוד לשוויון ולחיי משפחה לבין התעלמות מדעת הרוב בבית המשפט העליון שדרשה שהסדר זה ישונה מהותית". כך טוענים 40 מרצים למשפטים, במכתב ששיגרו אתמול (שישי) ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז וליועץ המשפטי למשרד הפנים יהודה זמרת. הכותבים דורשים ממזוז ומזמרת לפעול לעצירת הצעת החוק הממשלתית, שנחשפה ב"הארץ" לפני כשבועיים.



על המכתב חתומים בין היתר פרופ' מרדכי קרמניצר, פרופ' עמונאל גרוס, פרופ' גד ברזילי, פרופ' גיא מונדלק, פרופ' פרנסס רדאי, פרופ' עלי זלצברגר, פרופ' רונן שמיר, פרופ' דוד אנוך, פרופ' ליאורה בילסקי, פרופ' חיים גנז, ד"ר מיכאל בירנהק, ד"ר ישי בלנק, ד"ר חאלד גנאים, ד"ר אייל גרוס, ד"ר סנדי קדר, ד"ר יוסף ג'בארין, ד"ר נטע זיו, ד"ר ברק מדינה, ד"ר אילן סבן ועוד. "אנו משמיעים את קולנו כמרצים למשפטים שגורלה של החברה הישראלית וזכויותיהם של אזרחיה ושל אחרים הנתונים לשלטונה חשובים לנו מאוד", כתבו המרצים.



המרצים מזכירים את פסיקת בג"ץ מחודש מאי האחרון, שדחתה אמנם את העתירות נגד התיקון לחוק האזרחות, ואולם לדעת רוב השופטים "המטרה איננה מקדשת את האמצעים, הביטחון איננו עומד מעל לכל, המטרה הראויה של הגברת הביטחון איננה מקדשת פגיעה קשה בחייהם של אלפים רבים של אזרחים ישראלים".



לדברי המשפטנים, "הצעת החוק הממשלתית מגדילה לעשות ואף מחמירה את ההסדר הקיים, כך שיחול לא רק על בן-זוג פלשתינאי תושב השטחים, אלא גם על בן-זוג או הורה לילדים משותפים הבא מ'מדינת סיכון'. הממשלה התעלמה אפילו מהצעותיו של השופט אדמונד לוי, אותו שופט שהיה לשון המאזניים שהותירה את החוק על כנו".



המרצים למשפטים קובעים כי "ללא פסקת התגברות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו והפעלתה כאן, או ללא שלילת המעמד החוקתי של הזכויות לשוויון ולחיי משפחה, הרי שהכנסת איננה יכולה לחוקק חוק העומד בסתירה לעמדתו של בית המשפט ביחס לחוקתה הפורמלית של ישראל. וזה, למרבה העצב והחשש, בדיוק מה שהממשלה מבקשת מהכנסת לעשות עתה ביחס להצעת החוק הנזכרת. הצירוף בין הפגיעה הגורפת בזכות לחיי משפחה ובזכות לשוויון של אזרחי מדינת ישראל הערבים הטמונה בהצעת החוק, לבין התעלמותה הבוטה של הממשלה מעמדת רוב שופטיו של בית המשפט העליון, מקרב אותנו עוד צעד אחד אל תהום. היש עדיין בכוחנו לעצור?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully