וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציבות המים: "ללא רפורמה בהיטלי ההפקה מקורות המים בסכנה"

שרון קדמי

10.12.2006 / 11:33

בחוק ההסדרים 2007 מתוכננת רפורמה שנועדה לנווט את ההפקה ממקורות המים הרצויים למשק המים



ללא רפורמה בהיטלי ההפקה - מקורות המים נמצאים בסכנה, כך טעונים בנציבות המים. בחוק ההסדרים 2007 מתוכננת רפורמה אשר נועדה להביא לשימוש את היטל הפקת המים ככלי כלכלי שמטרתו לנווט את ההפקה ממקורות המים הרצויים למשק המים. כלי זה בא לצורך שימור מקורות המים, מניעת דלדול ומחסור התחשבות בצרכי הטבע, שמירה על יציבות משק המים ואמינותו. כל אלה, במקביל לשמירה על משק מים בר-קיימא. החקיקה מקיפה את כלל ההפקה במשק המים הישראלי - ממי התהום, מהכנרת ומהנחלים, לשימוש לבית, תעשייה וחקלאות, כאשר המנגנונים לקביעת ההיטלים הוגדרו תוך הטמעת העניין של משק המים בכל אחד מסוגי ההפקה.



בנציבות המים מציינים, כי המים בישראל מגיעים משלושה מקורות מים מרכזיים: הכינרת, אקוות (אקוויפר) החוף ואקוות ההר. ויסות ההפקה בין שלושת מקורות המים נעשה בהתאם למצבם ההידרולוגי המשתנה, והוא הכרחי לצורך ניצול מושכל ויעיל של מקורות המים.



ניהול משק המים התבצע עד היום בעיקר באמצעות רישיונות הפקה ומכסות מים, הניתנים לצרכני-המים ומפיקי המים. היטל ההפקה שימש כמס אשר אין קשר בין גובהו לערך האמיתי של המים. בנציבות מציינים עוד, כי גובה ההיטלים, שבמשך שנים היה נמוך ברמה בלתי סבירה, הביא לשתי תופעות בלתי רצויות: מוטיבציה להגברת ההפקה העצמית, במחיר השחתתו ודלדולו של האקוות, והימנעותן של הרשויות להתחבר למערכת הארצית ולאפשר קבלת גיבוי ממקורות מים נוספים במקרה של זיהום (דוגמת רמת השרון) או המלחה בבארות.



הרפורמה בהקשר זה, היא חלק מתוכנית כוללת שמטרתה הסדרת ההפקה מהאקוות לצורך ניהול תקין של המערכת הארצית, והשלב הראשון בביצועה הוא חיבור המפיקים למערכת הארצית לצורך הגדלת אמינות האספקה לצרכנים.



המנגנון המוצע כולל קביעת היטל נמוך מאוד על חלק בסיסי של ההפקה, לצורך עידוד שימור הקידוחים, הגדלת גובה ההיטל לשאר ההפקה לצורך מניעת המוטיווציה להפקת יתר, והטלת היטל גבוה מאד, שהופך את ההפקה לבלתי כלכלית כאשר אינה רצויה למשק המים.



בנציבות ציינו עוד, כי רפורמת ההיטלים מתייחסת לנושאים נוספים החשובים לניהול משק המים דוגמת עידוד ניקוי האקוות על ידי הוצאת מזהמים, עידוד השקיית אדמות הכבול בחולה, עידוד החדרת מים לקרקע למניעת איבודם ומניעת הפקה בלתי מבוקרת להורדת מפלסי מי התהום לצורך בנייה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully