וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום בבית המשפט העליון: דיון בנושא הקמת תחנת הכוח של משפחת עופר במישור רותם

שרון קדמי

10.12.2006 / 11:35

הדיון התקיים לאחר שהשופטת איילה פרוקצ'יה סירבה לדרישת המדינה לדחות את מועד הדיון ב-60 יום



בית המשפט העליון בהרכב של שלושה שופטים ידון היום בפרשת תחנת הכוח שאמורה לקום במישור רותם על ידי חברת OPC, הנמצאת בשליטת משפחת עופר וחברת סימנס. הדיון התקיים לאחר ששופטת בית המשפט העליון, איילה פרוקצ'יה, סירבה לדרישת המדינה לדחות את מועד הדיון ב-60 יום. המדינה ביקשה לדחות את הדיון מאחר שההחלטה על פרסום המכרז מבוססת על מספר החלטות ממשלה, ומכיוון שהכוונה לבטל את המכרז מבוססת על הטענה של שינוי נסיבות מאז החלטת הממשלה ופרסום המכרז. אם תתגבש המלצה לבטל את המכרז, בכוונת המדינה להביא את הנושא להכרעת הממשלה או ועדת שרים.



משרד האוצר הודיע בשנה שעברה ל-OPC על ביטול זכייתה במכרז, בטענה כי בשל התעלמות החברה מפניות המדינה ומהחלטת בג"ץ בנושא, הסיקה המדינה כי החברה אינה מעוניינת להמשיך במיזם. ועדת המכרזים החזירה ל-OPC ערבות בסך מיליון דולר שהפקידה עם הגשת המכרז.



חברת OPC זכתה ב-2003 במכרז להקמת תחנת כוח בעלת כושר ייצור של 400 מגה-וואט שתפעל באמצעות גז טבעי בהשקעה של כ-275 מיליון דולר. תחנת הכוח במישור רותם אמורה להיות התחנה הגדולה הראשונה שתוקם על ידי המגזר הפרטי. הקבוצה תבעה בתחילה שלא לשנות את תנאי הרגולציה מהתנאים שנקבעו במכרז שנערך ב-2001 - שינוי בעל משמעות כלכלית המוערכת בכמה עשרות מיליוני שקלים - אך חזרה בה מתביעה זו.



גורמים משפטיים הביעו פליאה על עמדת המדינה ואמרו, כי אם תבקש המדינה להביא את הנושא להכרעת הממשלה, אז מדוע עד היום נדון העניין בין משרדי הממשלה ל-OPC. לטענת הגורמים, אם הממשלה היא זו שצריכה לקבל את ההחלטה, באיזו סמכות בוטל המכרז על ידי משרד האוצר. גורמים בכירים במשרדי הממשלה ציינו, כי מדובר בהתפלפלויות משפטיות וכי החלטת הממשלה בנושא תהיה פורמאלית בלבד.



בנוסף, התעורר ויכוח בין חברת החשמל ל-OPC בנוגע למחיר שתשלם עבור אספקת החשמל. כמו כן, בשנה שעברה עתרה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ בדרישה לבטל את זכיית הקבוצה. התנועה עתרה בעניין הטעות הטכנית שנפלה לכאורה במכרז, שבגינה היתה עשויה OPC לקבל 130 מיליון שקל מהקופה הציבורית. המדינה מסרה בתגובה, כי לא תשלם לאחים עופר את הסכום, ולאחר מכן ביטלה את זכייתה של OPC במכרז.



החברה חתמה כבר על הסכמים למכירת 50% מיכולת הייצור של תחנת הכוח. על פי ההסכמים בין OPC לחברת החשמל, רשאית החברה למכור חשמל לצרכני קצה ולא לחברת החשמל בהודעה מוקדמת. החברה צפויה לקבל מחברת החשמל תשלום גם במידה ולא תזרים מגה-וואט אחד של חשמל למערכת. זאת, על עצם העמדת תחנת כוח זמינה.



גורמים משפטיים הביעו פליאה על עמדת המדינה ואמרו, כי אם המדינה מבקשת להביא את הנושא להכרעת הממשלה, מדוע עד היום נדון העניין בין משרדי הממשלה ל-OPC. לטענת הגורמים, אם הממשלה היא זו שצריכה לקבל את ההחלטה, אז באיזו סמכות בוטל המכרז על ידי משרד האוצר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully