וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע בארה"ב בודקת האם קרנות גידור גרפו רווחים הודות למידע פנימי שקיבלו מחברי קונגרס אמריקאים

סוכנויות הידיעות

10.12.2006 / 15:13

נבדקת חוקיותם של שירותי מודיעין פוליטי הנמכרים למנהלי קרנות גידור



רשות ני"ע בארה"ב (SEC) בודקת חשד כי מנהלי קרנות גידור גרפו רווחים הודות למידע פנימי שקיבלו מחברי בתי המחוקקים בארה"ב. כך דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל". קרנות גידור שוכרות את שירותיהם של לוביסטים בגבעת הקפיטול, ומשלמות להם סכומים של עד 20 אלף דולר לחודש עבור שירותי "מודיעין פוליטי", הכוללים קצות חוט ותחזיות לגבי חקיקה צפויה שעשויה להשפיע על המסחר בשוקי המניות.



בעוד שרשויות החוק בארה"ב נוקטות לא פעם בצעדים משפטיים נגד מסחר בלתי חוקי על פי מידע פנימי שהדליפו חברות, החוק האמריקאי אינו אוסר על מחוקקים להעביר מידע הקשור לחקיקה בקונגרס, אשר אינו גלוי לציבור הרחב ואשר עשוי להשפיע על מחירי מניות. תקנות האתיקה של הקונגרס קובעות כי הדלפת מידע מסוג זה היא בלתי חוקית רק במקרה שמחוקקים או עוזריהם גורפים רווחים כספיים באופן ישיר מכך. עם זאת, רשות ני"ע בודקת כעת האם לוביסטים שמעבירים מידע בעל השפעה על השווקים למשקיעים מהווה הפרה של חוקי המסחר לפי מידע פנימי.



כך למשל, ב-16 בנובמבר 2005, רשמו מניות יצרניות האסבסט בוול סטריט עליות חדות לקראת נאום של מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנאט, ביל פריסט. בנאום התחייב פריסט לקדם חוק אשר יקצה 140 מיליון דולר בכספי ציבור לכיסוי תביעות נגד יצרניות אסבסט. בעקבות דפוסי המסחר החריגים, החלה רשות ני"ע לבדוק האם הודלף למשקיעים מבעוד מועד מידע על תוכנו של נאום פריסט. חוק האסבסט תרם בצורה ניכרת לצמיחת שירותי המודיעין הפוליטי בוושיגנטון, אשר זינוק פי ארבעה מאז שנת 2003, לפי הערכת הלוביסט מתיו ברנסטיין מספקית שירותי השתדלנות DLA פייפר.



תהליך החקיקה הממושך של חוק האסבסט - אשר הסתיים בסופו של דבר ללא אישורו - התרחש במקביל לצמיחת מגזר קרנות הגידור, המגלגל כיום יותר מ-1.3 טריליון דולר. בעקבות מספר מנהלי קרנות גידור גילו כי ניתן לגרוף רווחים משינויים בתהליכי חקיקה, והחלו לגלות עניין בחוקים נוספים שעשויים להשפיע על מניות בשוק, בהם חקיקה הקשורה לאיסור הימורים באינטרנט, להחזרי הוצאות בתוכנית הביטוח הרפואי מדיקייד, לבעלות זרה על נמלי ים בארה"ב ולחקיקה הקשורה למיסוי תאגידי.



השימוש בלוביסטים לצורך השגת מידע על חקיקה ומדיניות מתכוננות מעורר ביקורת גם בקונגרס עצמו. בעקבות זכיית הדמוקרטים ברוב בית הנבחרים ובסנאט, שוקלים במפלגה לחייב לוביסטים לחשוף את זהות לקוחות שירותי המודיעין הפוליטי שלהם. כיום, לוביסטים נדרשים לחשוף רק את זהות הלקוחות שעבורם הם מפעילים שדולות בוושיגנטון, אולם אינם נדרשים לחשוף את הזהות של קרנות גידור ולקוחות אחרים שלהם המבקשים מידע שעשוי לסייע להם לגרוף רווחים בשווקים.



עובדי חברות בורסאיות בארה"ב כפופים לחוק האוסר מסחר לפי מידע פנימי, ואשר אוסר גם על משקיעים לסחור במניות על בסיס מידע פנימי. עם זאת, במרבית המקרים החוק אינו מחייב חברי קונגרס ואת עוזריהם להימנע מחשיפת מידע פנימי על פעילות בתי המחוקקים. אנשי גבעת הקפיטול מנהלים תדיר שיחות עם לוביסטים, בהן הם מסגירים מידע הנוגע לחקיקה ומדיניות - לא פעם מבלי לדעת כי אותם לוביסטים ימכרו בהמשך מידע זה ללקוחות, בהם גם קרנות גידור.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully