וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ועדת חקירה שקבע כי "אייג'נט אורנג'" לא גרם לסרטן אצל תושבי ויטנאם, קיבל שכר מיצרניות החומר הכימי

נמרוד הלפרן

10.12.2006 / 16:47

המדען קיבל כספים במשך 20 שנה מיצרניות החומר ששימש את צבא ארה"ב במלחמת ויטנאם, דיווח "גארדיאן"



חוקר המחלות הבריטי הנודע, ריצ'רד דול, אשר עמד בראש ועדת חקירה ממשלתית באוסטרליה שקבעה כי השימוש שעשה צבא ארה"ב בחומר הכימי אייג'נט אורנג' (Agent Ornage) במהלך מלחמת ויטנאם לא גרם למחלת הסרטן, קיבל במשך 20 שנה תשלומים עבור שירותי ייעוץ לענקית הכימיקלים האמריקאית מונסנטו, אשר היתה בין יצרניות החומר הכימי. כך חשף בסוף השבוע העיתון הבריטי "גארדיאן".



מונסנטו (סימול MON), הידועה כיום בעיקר כחברה המובילה בעולם בתחום הגידולים המהונדסים גנטית, שילמה לדול 1,500 דולר ליום עבור שירותי ייעוץ באמצע שנות ה-80 - בתקופה בה השתתף בוועדת החקירה הממשלתית של אוסטרליה. כמו כן, קיבל דול, שהלך לעולמו בשנה שעברה, תשלום חד פעמי של 15 אלף ליש"ט מאיגוד יצרנית הכימיקלים (CMA) כמו גם חברות כימיקלים בולטות, בהן דאו כמיקל (סימול DOW), שהיתה אף היא שותפה לייצור "אייג'נט אורנג'", עבור מחקר שערך וקבע כי השימוש בחומר ויניל כלוריד בייצור פלסטיק, אינו גורם לכל סוגי מחלת הסרטן, למעט סרטן הכבד - קביעה שעליה חולק ארגון הבריאות העולמי (WHO). מחקרו של דול שימש את איגוד יצרניות הכימיקלים להגנת השימוש בויניל כלוריד במשך למעלה מעשור.



בשנים 1971-1962 ריסס צבא ארה"ב לפי ההערכות, יותר מ-90 מיליון ליטר של חומרי הדברה, בהם אייג'נט אורנג' - הגורם להשרת עלים הודות לחומר הפעיל בו - דיוקסין , על שטחי יער נרחבים בויטנאם שבהם הסתתרו לוחמי הווייטקונג. מספר שנים אחר כך, התגלו ריכוזים גבוהים של דיוקסין בדגי הנהרות במדינה ובתינוקות שנולדו לתושבי האזור. כמו כן, התגלו מומים קשים בעקבות היחשפות אימהותיהם לחומר. בין התופעות הקשות שנגרמו היו תינוקות שנולדו ללא עיניים, זרועות ואיברים פנימיים.



בית משפט פדרלי בניו יורק דחה בחודש מארס 2005 תביעה שהגישו מיליוני וייטנאמים שנפגעו מאייג'נט אורנג' נגד חברות אמריקאיות שייצרו את החומר הכימי עבור צבא ארה"ב בשנות ה-60. לטענת התביעה, במהלך המלחמה נחשפו כשלושה מיליון וייטנאמים לאייג'נט אורנג', ולפחות מיליון בני אדם במדינה סובלים כיום מבעיות רפואיות כתוצאה מכך. החברות הנתבעות טוענות להגנתן, כי לא הוכח קשר כלשהו בין השימוש בחומר לבין בעיות בריאותיות מהן סבלו מיליוני וייטנאמים, וכי ממשלת ארה"ב היא האחראית לשימוש שנעשה בו.



בית משפט לערעורים בדרום קוריאה פסק בחודש ינואר, כי על החברות דאו כמיקל ומונסנטו לשלם פיצויים בסך 65 מיליון דולר ל-20 אלף חיילים קוריאנים לשעבר, שנחשפו לחומרים כימיים דוגמת אייג'נט אורנג' במהלך מלחמת ויטנאם.



בשנת 1984 הסכימו שורה של יצרניות כימיקלים לשלם 180 מיליון דולר כדי ליישב תביעה משפטית שהגישו נגדן יוצאי צבא ארה"ב שטענו, כי בריאותם נפגעה כתוצאה מהחשיפה לחומר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully