וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לשלום הוענק בטקס באוסלו לכלכלן מוחמד יונוס - מייסד תוכנית ההלוואות הזעירות לעניים בבנגלדש

סוכנויות הידיעות

10.12.2006 / 18:02

"אני מאמין בתוקף כי ניתן ליצור עולם נטול עוני אם כולנו נאמין בכך", אמר מייסד בנק גראמין



פרס נובל לשלום לשנת 2006 הוענק היום בנורווגיה למוחמד יונוס ובנק גראמין מבנגלדש, על פועלם לפיתוח החברה והכלכלה במדינה זו. בעת טקס הענקת הפרס הביע יונוס את תקוותו כי הפרס יעניק השראה "ליוזמות נועזות" למלחמה בעוני.



יונוס, כלכלן בן 66, ייסד בשנת 1983 את בנק גראמין, הבנק הראשון שהעניק הלוואות קטנות, רובן ככולן לנשים החיות בעוני בבנגלדש, וזאת ללא קבלת ערבויות בתמורה. הבנק העניק עד כה הלוואות קטנות, בסכום ממוצע של 200 דולר, לכשבעה מיליון בני אדם, 97% מהם נשים. "העוני הוא איום על השלום", אמר יונוס לאחר קבלת הפרס. "אני מאמין שכבוד זה שחלקו לנו ייתן השראה לעוד יוזמות אמיצות ברחבי העולם כדי לקדם את פריצת הדרך ההיסטורית אשר תשים קץ לעוני הגלובלי", אמר יונוס.



יונוס אמר כי הרעיון שביסוד בנק גראמין התפשט ברחבי העולם, וכי תוכניות דומות פועלות כיום בכמעט כל מדינות העולם. "אני מאמין בתוקף כי ניתן ליצור עולם נטול עוני אם כולנו נאמין בכך", אמר יונוס. "עולם שבו המקום היחיד שבו ניתן יהיה לראות עוני, יהיה מוזיאון העוני".



"לכל אדם בעולם יש יכולות וזכות לחיות חיים הוגנים", נאמר בהודעת וועדת הפרס בעת פרסום דבר זכייתו של יונוס באוקטובר. "על פני תרבויות וציוויליזציות, יונוס והבנק הוכיחו שאפילו האיש העני ביותר יכול לעבוד ולפתח את עצמו. צמיחה כלכלית ודמוקרטיה פוליטית אינן יכולות למצות את מלוא הפוטנציאל שלהן אם הנשים, המהוות מחצית האנושות, אינן שוות לגברים".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully